BlyViol skriver:
tusind tak for dit svar - det var til at forstå 
ja, de sagde også at det var for sent de var kommet til at kigge i mine papirer og fundet ud af jeg er rhesus negativ..
måske også ligt dumt jeg ikke selv vidste det??
Håber da lillepigen derinde er rhesus negativ så 
Det er da slet ikke dumt at du ikke selv vidste det
. Jeg vidste det heller ikke før blodprøven blev taget til første lægekontrol. Da kom jeg så godt nok i tanker om, at jeg havde fået testet min blodtype engang i biologi i folkeskolen i sådan et test-kit til undervisningsbrug, men det var altså ikke noget jeg gik rundt og huskede på. Du kan også kun få et Rh positivt barn, hvis faderen er Rh positiv, men det er jo meget sandsynligt at han heller ikke ved det. Min mand ved ikke hvad hans blodtype er, så vi ved altså slet ikke om det er muligt at baby kan være Rh posivtiv.
Til gengæld er det da super sjusket fra lægens side, at de først finder ud af det nu. Der kan jo opstå blødninger under graviditeten, der gør at fosterets og moderens blod blandes og det er netop derfor de holder øje med det med kontrolblodprøver her. Jeg har ikke været gravid før, så der skulle ikke som sådan kunne være fare på færde, men har alligevel haft på fornemmelsen at de tog det seriøst og holdt øje med det.
Min jordmor fortalte at Rh negative kvinder tidligere ofte måtte slås med ufrivillige aborter og dødfødte børn, efter den første, fordi man ikke havde mulighed for at forhindre dannelsen af antistoffer (og vel tit ikke vidste hvad problemet var). Det synes jeg da nok er værd at holde øje med ikke sker nu til dags.
Anmeld