vending af baby? + rhesus negativ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.510 visninger
23 svar
0 synes godt om
23. april 2010

Vidunderligeunger

Hej piger (og drenge)...

Mit lægebesøg igår bød på lidt af hvert bl.a. at lillepigen skal vendes på torsdag og så har jeg rhesus negativ blodtype...

Nogen som har erfaringer med nogle af disse ting? 

Ville få noget info ang. vendingen på torsdag, hos jordemoderen, men kunne være rart at få lidt erfaringer med også..

Jeg er 34+4, og grunden til hun skal vendes allerede om en uge i  35+3 er at min livmoderhals er blevet en del kortere på kort tid, og lægerne på sygehuset vurderede at der ikke ville gå så længe inden hun kom til verden, ca i uge 37... 

Det med min blodtype betyder vel "kun" at jeg kan danne antistoffer hvis lillepigen er rhesus positiv?

Knus Mitzie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2010

Svenne

Jeg er også rhesus negativ - og har absolut ingen information fået om det hverken af lægen eller jordemoder, og de har ikke engang skrevet det på min vandrejournal - så jeg går ikke ud fra, det er så alvorligt
Så vidt jeg ved er det først anden gang, man bliver gravid - hvis barnet er rhesus positiv, at det kan blive farligt.
Jeg tror nok, de giver en indsprøjtning, når man har født sit første barn - og så skulle der ikke være noget problem?! Men jeg er ikke sikker..
Der må være nogen, der ved mere om det end mig?!

Anmeld

23. april 2010

MariaJ

BlyViol skriver:

Hej piger (og drenge)...

Mit lægebesøg igår bød på lidt af hvert bl.a. at lillepigen skal vendes på torsdag og så har jeg rhesus negativ blodtype...

Nogen som har erfaringer med nogle af disse ting? 

Ville få noget info ang. vendingen på torsdag, hos jordemoderen, men kunne være rart at få lidt erfaringer med også..

Jeg er 34+4, og grunden til hun skal vendes allerede om en uge i  35+3 er at min livmoderhals er blevet en del kortere på kort tid, og lægerne på sygehuset vurderede at der ikke ville gå så længe inden hun kom til verden, ca i uge 37... 

Det med min blodtype betyder vel "kun" at jeg kan danne antistoffer hvis lillepigen er rhesus positiv?

Knus Mitzie

Spændende at du ikke har så lang tid til fødsel . Håber alt går fint med vendingsforsøget og at den lille holder sig derinde til uge 37.

Jeg er også Rhesus negativ og er egentlig lidt overrasket over at du først er blevet konfronteret med blodtypespørgsmålet nu. Her blev det skrevet i mine papirer fra starten og der er blevet taget to kontrolblodprøver i uge 30 og 34 (ca.). Det er kun hvis barnet er Rhesus positiv og du er negativ, der kan opstå problemer. Hvis barnet også er negativ er det uden betydning. Hvis barnet er Rh positivt kan jeres blod blive blandet i forbindelse med fødslen og du vil danne antistoffer mod et evt. senere Rh positivt barn/foster. Normal praksis er at man tager en blodprøve (fra navlestrengen tror jeg?), når barnet er født og hvis det er Rh positivt får du en indsprøjtning, der forhindrer dig i at danne antistoffer mod næste barn. 

Jeg ved ikke om dette har nogen implikationer i forbindelse med et vendingsforsøg. Formentlig ikke. Det er kun hvis du har født (eller aborteret) tidligere, at du kunne have dannet antistoffer mod det barn du venter nu. Men jeg vil tro de også er obs på om blodet kan blandes hvis fx moderkagen løsner eller lignende.

Anmeld

23. april 2010

Vidunderligeunger

MariaJ skriver:

Spændende at du ikke har så lang tid til fødsel . Håber alt går fint med vendingsforsøget og at den lille holder sig derinde til uge 37.

Jeg er også Rhesus negativ og er egentlig lidt overrasket over at du først er blevet konfronteret med blodtypespørgsmålet nu. Her blev det skrevet i mine papirer fra starten og der er blevet taget to kontrolblodprøver i uge 30 og 34 (ca.). Det er kun hvis barnet er Rhesus positiv og du er negativ, der kan opstå problemer. Hvis barnet også er negativ er det uden betydning. Hvis barnet er Rh positivt kan jeres blod blive blandet i forbindelse med fødslen og du vil danne antistoffer mod et evt. senere Rh positivt barn/foster. Normal praksis er at man tager en blodprøve (fra navlestrengen tror jeg?), når barnet er født og hvis det er Rh positivt får du en indsprøjtning, der forhindrer dig i at danne antistoffer mod næste barn. 

Jeg ved ikke om dette har nogen implikationer i forbindelse med et vendingsforsøg. Formentlig ikke. Det er kun hvis du har født (eller aborteret) tidligere, at du kunne have dannet antistoffer mod det barn du venter nu. Men jeg vil tro de også er obs på om blodet kan blandes hvis fx moderkagen løsner eller lignende.

tusind tak for dit svar - det var til at forstå

ja, de sagde også at det var for sent de var kommet til at kigge i mine papirer og fundet ud af jeg er rhesus negativ..  

måske også ligt dumt jeg ikke selv vidste det?? 

Håber da lillepigen derinde er rhesus negativ så

Anmeld

23. april 2010

Lulle25

Jeg har ikke rhesus negativ, men har prøvet at få vendingsforsøg af min nr.3.

Du får noget medicin der får din livmoder til at slappe af, herefter prøver lægen simpelthen at skubbe baby op af bækkenet og hele vejen rundt, man bliver lidt gul og blå, men nå du ikke er så langt henne tror jeg ikke det er så hårdt ved dig. Synes egentlig ikke det gjorde ondt, men ubehageligt er det da, for lægen sidder nærmest på dig mens det forsøges, men det lykkedes ikke ved mig, så jeg fødte en sæde fødsel i 37+6, han vejede 3950g så måske det var årsagen til at han ikke kunne vendes.

Kh Louise 

Hvis du har spørgsmål til det kan du bare skrive

Anmeld

23. april 2010

MariaJ

BlyViol skriver:

tusind tak for dit svar - det var til at forstå

ja, de sagde også at det var for sent de var kommet til at kigge i mine papirer og fundet ud af jeg er rhesus negativ..  

måske også ligt dumt jeg ikke selv vidste det?? 

Håber da lillepigen derinde er rhesus negativ så

Det er da slet ikke dumt at du ikke selv vidste det . Jeg vidste det heller ikke før blodprøven blev taget til første lægekontrol. Da kom jeg så godt nok i tanker om, at jeg havde fået testet min blodtype engang i biologi i folkeskolen i sådan et test-kit til undervisningsbrug, men det var altså ikke noget jeg gik rundt og huskede på. Du kan også kun få et Rh positivt barn, hvis faderen er Rh positiv, men det er jo meget sandsynligt at han heller ikke ved det. Min mand ved ikke hvad hans blodtype er, så vi ved altså slet ikke om det er muligt at baby kan være Rh posivtiv.

Til gengæld er det da super sjusket fra lægens side, at de først finder ud af det nu. Der kan jo opstå blødninger under graviditeten, der gør at fosterets og moderens blod blandes og det er netop derfor de holder øje med det med kontrolblodprøver her. Jeg har ikke været gravid før, så der skulle ikke som sådan kunne være fare på færde, men har alligevel haft på fornemmelsen at de tog det seriøst og holdt øje med det.

Min jordmor fortalte at Rh negative kvinder tidligere ofte måtte slås med ufrivillige aborter og dødfødte børn, efter den første, fordi man ikke havde mulighed for at forhindre dannelsen af antistoffer (og vel tit ikke vidste hvad problemet var). Det synes jeg da nok er værd at holde øje med ikke sker nu til dags.

Anmeld

23. april 2010

Vidunderligeunger

MariaJ skriver:

Det er da slet ikke dumt at du ikke selv vidste det . Jeg vidste det heller ikke før blodprøven blev taget til første lægekontrol. Da kom jeg så godt nok i tanker om, at jeg havde fået testet min blodtype engang i biologi i folkeskolen i sådan et test-kit til undervisningsbrug, men det var altså ikke noget jeg gik rundt og huskede på. Du kan også kun få et Rh positivt barn, hvis faderen er Rh positiv, men det er jo meget sandsynligt at han heller ikke ved det. Min mand ved ikke hvad hans blodtype er, så vi ved altså slet ikke om det er muligt at baby kan være Rh posivtiv.

Til gengæld er det da super sjusket fra lægens side, at de først finder ud af det nu. Der kan jo opstå blødninger under graviditeten, der gør at fosterets og moderens blod blandes og det er netop derfor de holder øje med det med kontrolblodprøver her. Jeg har ikke været gravid før, så der skulle ikke som sådan kunne være fare på færde, men har alligevel haft på fornemmelsen at de tog det seriøst og holdt øje med det.

Min jordmor fortalte at Rh negative kvinder tidligere ofte måtte slås med ufrivillige aborter og dødfødte børn, efter den første, fordi man ikke havde mulighed for at forhindre dannelsen af antistoffer (og vel tit ikke vidste hvad problemet var). Det synes jeg da nok er værd at holde øje med ikke sker nu til dags.

hold da helt k***....

Håber da godt nok hun er rhesus positiv, eller at der overhovedet ikke er noget mht. blødninger o.l.  

Tak for dit svar, tror jeg vil snakke med min læge om det næste gang jeg skal derind, føler mig lidt "sjuske behandlet"..

Knus Mitzie

Anmeld

23. april 2010

MariaJ

BlyViol skriver:

hold da helt k***....

Håber da godt nok hun er rhesus positiv, eller at der overhovedet ikke er noget mht. blødninger o.l.  

Tak for dit svar, tror jeg vil snakke med min læge om det næste gang jeg skal derind, føler mig lidt "sjuske behandlet"..

Knus Mitzie

Altså er enig i at det virker lidt sjusket, men ville nu ikke skræmme dig. Hvis du ikke har været gravid før er risikoen for problemer i denne graviditet altså meget lille. Det er først i næste graviditet, der er potentiale for problemer, og det bliver jo netop fanget op og afværget i forbindelse med fødslen. Men ja, enig, jeg mener også der burde have været holdt øje med det hele vejen igennem, og det lyder fornuftigt at tage det op med lægen.

Maria

Anmeld

23. april 2010

henh01

Jeg er rhesus negativ og min datter er rhesus positiv. Jeg fik kort efter fødslen en indsprøjtning med antistoffer for at hindre evt dødfødsler, aborter osv senere. Jeg er nu gravid i 10. uge og der har ingen problemer været endnu - og kommer der selvfølgelig heller ikke.

Før i tiden kunne rhesus negative kun få max 2 børn pga dødsfødsler og ufrillige aborter, derfor får man i dag dette antistof som sikre at dette ikke sker og man kan derfor i dag få så mange børn man ønsker på trods af sin blodtype. Det er helt sikkert ikke noget du skal være nervøs for. På sygehuset kan de rådgive dig og de ved helt sikkert om og hvornår denne indsprøjtning er aktuel.

Held og lykke med snarlig fødsel

Anmeld

23. april 2010

Vidunderligeunger

tak for jeres svar piger

Så blev jeeg da lidt klogere ! og knapt så nervøs

god dag til jer alle!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.