Vi er ikke gift, hvad med testamente og det praktiske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2010

1977

Profilbillede for 1977
BlyViol skriver:

pr. 1. januar 2008 blev det vedtaget at når man venter barn sammen eller har boet sammen mere end 2 år, så er samlevende nærmeste begunstigede i tilfælde af død.

det står i vores forsikringspapirer - så i behøver ik blive gift eller gi en formue for noget som helst hvis I altså har boet sammen 2 år ELLER venter barn sammen

Jeg googlede lige og fandt dette fra juni 2009

http://www.boernogsamvaer.dk/artikler/familieret/ikke-gifte.htm#ved%20d%C3%B8d

Tror du ikke at det er jeres forsikring i selskabet der går over? Vi har nemlig krydsforsikret hinanden med en forsikring og en anden til bettemand

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2010

Vidunderligeunger

Jeanne skriver:

Jeg googlede lige og fandt dette fra juni 2009

http://www.boernogsamvaer.dk/artikler/familieret/ikke-gifte.htm#ved%20d%C3%B8d

Tror du ikke at det er jeres forsikring i selskabet der går over? Vi har nemlig krydsforsikret hinanden med en forsikring og en anden til bettemand

det skal jeg så ik ku sige kan da egentlig godt være...

gruppelivsforsikring er det vi har tegnet...

Anmeld

21. april 2010

Lillefe

Vi har lavet et testamente på nicklas hvis der nu skulle ske kenneth noget, som vi har hentet på en side. Ellers har vi ikke nogen, men det er fordi vi intet ejer ud over en brugt bil altså, så føler ikke behov for det men inde på den side har de masser af forskellige testamente betalte vist 500 kr for det. Det er en super side.

Her er linket: http://www.familieadvokaten.dk/

Ps. vi har selvfølgelig forsikringer på os osv. hvor de er ham som får og omvendt.

Anmeld

21. april 2010

eventyreren

FEDT at der er så mange på banen her..

Skal vist have fat i en advokat, som kan råde os til hvad vi skal gøre og ikke gøre. Måske skal jeg "bare" have kæresten på knæ....

Vi har også gruppelivsforsikring, men det er ikke sådan en de talte om i mødregruppen. Den dækker ikke alt.  

Synes også det lyder lidt mærkeligt det med at har man boet sammen i to år eller mere er man dækket ind. 

Kan vi ikke få en advokat på banen i denne debat???

Janni

Anmeld

21. april 2010

Trolde_mor

Når den lille er født laver vi testamente på hinanden - koster 350,- ved en advokat. Aftalte vi da vi opdagede at vi ventede os, på den måde er den efterladte part og den lille dækket ind - men det satser vi selvfølgelig ikke på sker..

Vi vil gerne giftes, men kan ikke betale sig på nogen måde, økonomisk..

Anmeld

22. april 2010

Happy

eventyreren skriver:

FEDT at der er så mange på banen her..

Skal vist have fat i en advokat, som kan råde os til hvad vi skal gøre og ikke gøre. Måske skal jeg "bare" have kæresten på knæ....

Vi har også gruppelivsforsikring, men det er ikke sådan en de talte om i mødregruppen. Den dækker ikke alt.  

Synes også det lyder lidt mærkeligt det med at har man boet sammen i to år eller mere er man dækket ind. 

Kan vi ikke få en advokat på banen i denne debat???

Janni

Der er stor forskel på hvordan man har ens forsikringer og så resten af "arven". Selve arven skal deles med barnet selvom I har boet sammen i to år og dette kan jo betyde at man skal flytte mm. F.eks. hvis der er indskud i en lejlighed eller et hus så skal barnet arve den afdødes del af dette og det kræver at det direkte bliver sat ind på en bankkonto, så tit kræver det jo at man fraflytter.

Så det kan ikke siges tydeligt nok, FÅ LAVET PAPIRER HOS EN ADVOKAT ELLER TAG EN TUR PÅ RÅDHUSET.

Anmeld

22. april 2010

<3

Du kan finde formularen "samlivskontrakt" gratis på nettet og ligeledes et testamente. I udfylder det og arkiverer det hos en nota - så koster det kun 500kr

Eller man kan blive gift

Anmeld

22. april 2010

Barbamama

BlyViol skriver:

hm.. det sagde vores forsikringsmand ikke var nødvendigt da vi ventede barn sammen og dermed ar hinandens nærmeste begunstigede..

Vores advokat sagde at hvis vi ikke testamenterede til hinanden ville ALT gå til vores datter og stå på en spærret konto til hun fyldte 18år og så kunne den efterladte så ellers miste huset og alt andet. Så vi sikrede os med testamente

Anmeld

22. april 2010

Skouboe

BlyViol skriver:

pr. 1. januar 2008 blev det vedtaget at når man venter barn sammen eller har boet sammen mere end 2 år, så er samlevende nærmeste begunstigede i tilfælde af død.

det står i vores forsikringspapirer - så i behøver ik blive gift eller gi en formue for noget som helst hvis I altså har boet sammen 2 år ELLER venter barn sammen

Det er KUN nogle forsikringsselskaber der har den praksis - alt hvad der ikke er forsikringssum (hus, bil, indbo, ejendele) følger arveloven, og der har samleveren ikke arveret.

Anmeld

22. april 2010

Skouboe

Denne popper op med jævne mellemrum herinde.. jeg er godt nok ikke advokat, men har læst arveret og her er hvad jeg svarede i en anden tråd.

Jeg indrømmer ærligt at jeg ikke har læst alle indlæg, men jeg har til gengæld læst arveret....

Grunden til at enhver familieadvokat vil anbefale jer at blive gift når i får barn, er at selvom den danske lovgivning er blevet opdateret flere gange, er den stadig så forældet at det ikke er muligt at sikre hinanden ligeså godt ved hjælp af testamenter, fælleseje mv. som en underskrift på en vielsesattest. Kort og godt.

Det er ikke sandt at man efter 2 års samliv er sidestillede med ægtefæller. Der er nogle få forsikringsselskaber der gør dette, men i forhold til arveloven er det kun ægteskab der tæller. En af de store forskelle er at en samlever ikke er at betragte som livsarving (tvangsarving) og det er både ægtefælle og børn. Hvis din ægtefælle dør og I ikke har skrevet testamente arver dit barn det hele og du får lige præcis intet - du har ikke arveret efter en samlever, hvis samleveren har livsarvinger, dvs. børn.

Noget af det kan klares med et testamente og samejekontrakter på fx hus, og med den nye ændring af arveloven er tvangsarven (der er en brøkdel af boet) blevet begrænset i forhold til tidligere hvor den var ½ af boet. Det betyder at den del af boet man kan råde over ved testamente er større, men der er stadig væsentlig forskel i hvad der skal betales i arveafgift hvis man er livsarving kontra hvis man er samlever. Helt håbløst er det hvis der udover fællesbørn er særbørn..

Hvis I af den ene eller anden grund ikke vil giftes, så gå i det mindste til en familieadvokat og få lavet testamente mv og snakket situationen igennem med advokaten, så I ikke ender i en situation hvor fx den ene af jer dør, og den anden bliver tvunget fra hus og hjem, fordi der skal udredes arv overfor børnene. Eller I går fra hinanden og typisk vil det være manden der ejer bilen, og tv'et osv, osv, mens kvinden har købt mad og tøj osv.. og står tilbage med intet.

Vi er selv blevet gift efter vi fik Freja og har derudover fået lavet et testamente der siger at den længstlevende af os skal arve mest muligt (dvs. Freja og evt. kommende børn skal arve mindst muligt after den der dør først - de arver jo efter den længstlevende)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.