Milka skriver:
uha ... det må jeg vide mere om! har du lyst til at fortælle lidt om det der trodsalder-business, inkl. hvad dine forældre har lært dig? det ville være meget værdifuldt 
Jeg ved ikke om de decideret har lært mig noget, bare oplyst mig.. Men i hvert fald skal jeg ikke give hende sin vilje, når hun ligger og vrider sig på gulvet. Min far sagde, at jeg bare skal lade hende være, hvilket kan være meget svært for en mor, fordi hun vil sit barn det bedste. Men i dette tilfælde er det nok ikke det bedste, da det netop er grænser hun søger..
Jeg prøvede før alt muligt, men det er jeg holdt op med, for intet hjælper alligevel... Så nu siger jeg bare "Jamen det kan ikke hjælpe noget, mor vil ikke have det!!!"...og så må hun bare ligge og hyle og vride sig, så falder hun hurtigst til ro igen.
Det er svært for mig psykisk, at lade hende være, når hun ligger der og skriger og "skaber" sig, men har fundet ud af at det er det, jeg kommer længst med... og jeg ønsker jo ikke, at hun skal blive en af de der umulige unger, som ingen synes er sød.
Det har dog givet mig meget mindre stress, at vide at det er helt normalt, og at det faktisk er det hun søger, selv om det ikke ligefrem virker sådan jo, men jeg tror det er vigtigt, for at hun ikke kommer til at overtage styringen herhjemme.
Dermed ikke sagt, at jeg tror det er det der sker med Lilja for tiden. Jeg tror det er hendes tigerspring, hvor hun så har brug for den ekstra omsorg i et stykke tid.
i nat har været helt normal. bille fik en hovedpude med i seng (har hun ikke ville have før) og den var hun tydeligvis glad for. så fik jeg også syet dimser på sengerenden i går så jeg kunne binde den fast, for hun havde til vane at ligge og svinge med den så hele hendes seng var et stort kaos.
Tror faktisk osse det med hovedpuden var noget der hjalp på Emma dengang, så krydser lige fingre for at det bare var det. Ja, de finder hurtigt ud af at lave en masse ravage.. og så bliver de osse mere og mere snu. De vil gøre alt for at få deres mor til at komme ind til dem igen og igen og igen, efter de er blevet puttet.
Emma gjorde det, at hun smed bamse Henning ud af sengen eller hendes sut, for så blev jeg jo nødt til at komme igen, for det kan hun ikke sove uden... men til sidst blev jeg nødt til at vente rigtig længe med at gå derind igen, for hun blev jo nødt til at finde ud af at lade være med det...
så har jeg også fjernet benene fra min egen seng så boksmadrassen ligger på gulvet nu – så kan de selv kravle op i den om dagen og tumle alt det de vil, og få det ud at deres system (det var jo det hun ville om natten, ind i min seng og hoppe rundt).
Det tror jeg er en meget god idé, for så er du da fri for at være over hende hele tiden.. det er bare SÅ anstrengende!!! Jeg har gjort det, at når Emma er syg og bare ikke KAN sove, og har det bedre oppe (f.eks. pga MØB), så smider jeg foldemadrassen og en mindre madras på gulvet i stuen og lukker døren derind, så kan jeg da sove lidt indimellem, mens hun sidder og ser TV (ramasjang..hvor alle sover) indtil hun ligger sig ned og sover. Hun bliver som regel henne hos mig, men ellers kan der ikke ske det vilde, da vi ikke har farlige ting i nå-højde i stuen...
til sidst fik jeg båret lænestolen ind på deres værelse så hvis bille vågner og vil være hos mig sætter vi os i den med dyne og sovedyr og så vugger jeg hende lidt i søvn.
Det tror jeg osse er en god idé, for det bedste er jo, hvis man kan blive i rummet med dæmpet belysning, så de måske hurtigt falder i søvn igen.
ved ikke om noget af det har hjulpet, men det kunne da godt være 
Det vil jeg virkelig håbe for jer, at det har!! 
Pøj pøj med det hele i hvert fald!!!