Hej Tøser!
Jeg har en dreng på 2 år og 8 mdr. Han fik som 8 mdr. baby konstateret astmatisk bronkitis. Det er en "normal" børne-lidelse, som de små kan slås med frem mod 3-4 års alderen og er værst i vinter-halvåret. Når de er helt små, får de noget bricanyl-mikstur, og efterhånden som de vokser, får de Spacer med enten spirocort/ventoline og airomir eller begge dele, afhængigt af hvor slemt det er.
Som regel følger der også øre-problemer i halen på ovenstående (det gjorde der hos min dreng).
Der er en masse om astmatisk bronkitis på nettet, både hos netdoktor og astma og allergi forbundet. Der er nogle læger der har specialliseret sig i emnet og skrevet meget om det på nettet. Så google det, og læs alt det du kan om det. Sørg for at gå til en børnelæge (ikke din praktiserende læge), og få ører tjekket hos en øre-næse-hals-læge.
Jeg har læst, at børn der får en forkølelsesvirus der hedder "RS-virus", oftest er i risiko for at udvikle astmatisk bronkitis.
Astmatisk bronkotis er en forsnævring af de øvre luftveje, også kaldet en luftvejsinfektion i de øvre luftveje.
Spirocort går ind og er forebyggende behandling mod astma, og ER astma-medicin. Airomir bruger man til behandling og akut-behandling af astmastiske tilfælde. En anden udgave af Airomir er Ventoline. Bliver barnet indlagt til behandling af astmatisk brokitis, får de ventoline på maske i opløst tilstand. D.v.s. der kommer en form for "tåge" ud af masken og barnet skal så ånde gennem masken.
Uagtet de evt. bivirkninger der er, som kun fremkommer ved langvarig brug, er det bedre at barnet bliver behandlet, fremfor at få vejrtrækningsbesvær og gå og hoste hele tiden.
Min dreng har kun fået behandling for sin astmatisk bronkitis i 2 vintre - sidste vinter klarede vi os uden - faktisk så er alt blevet bedre efter han fik dræn i ørerne. Reelt havde han "kun" mellemørebetændelse 2 gange, men fik målt trykket på ørerne, hvilket viste sig at være alt for højt, derved ører-smerterne. Desuden når de små er forkølede, går væsken ofte ud i ørerne - ligesom på os andre, når vi er forkølede.
Idag er der intet astmastisk over ham, han er det som lægen siger "vokset fra det". Heldigt!
Sørg for at spørge lægerne, og hold dig ikke tilbage med at få ham lyttet på og tjekket efter, både hos din praktiserende læge og speciallægerne. Og vær ligeglad med om de bliver irriteret. Det er trods alt bedre at gå en gang for meget.
(guderne skal vide, hvor mange gange vi har været afsted, bare for lige at tjekke, at alt er ok!
)
God bedring med ham