Hvor er det bare typisk!! (brok om penge)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2010

JustAnotherName

Så er Celina hentet hjem, efter godt 2 timer alene for første gang i sin nye vuggestue. Og det var selvfølgelig gået godt.

Hun havde været med ude på legepladsen, og Bianca hyggede sig med at gå lidt til og fra, og kunne lege med sin lillesøster ind imellem.

Da jeg kom efter hende klokken 11:00, sad de midt i middagsmaden.
Hun havde spist fint af kartofler-tern og grøntsags-stykker.
Men da hun så mig, kløjs hun helt i maden af begejstring, og ville bare OP til sin moar!

Bianca synes også hurtigt, at nu var hun færdig og skulle med hjem.
Det er lidt svært, for igår havde jeg hende med hjem allerede klokken 11:00, fordi personalet har møde een gang om måneden, fra klokken 12:00, hvor de så er meget underbemandede og derfor beder forældre hjælpe i det omfang det er muligt, ved enten at holde tidligt fri eller tilbyde at komme som en ekstra hånd. Og da jeg jo går hjemme, og skulle have Celina med hjem tidligt under alle omstændigheder, tog jeg selvfølgelig også Bianca med. Så det havde hun en klar forventning om, at det også var tilfældet idag. Så det er lidt træls at skulle gå fra hende, og tage lillesøster med.
Men jeg synes det er bedst, i det omfang det er muligt, og uden at Bianca føler sig ked af det eller tilsidesat, at hun fortsætter sin dagligdag så normalt som muligt, ligesom det plejer at være!
Og  hun tog det heldigvis også rigtig fint, da vi gik, og blev ikke ked af det ....bare sådan lidt "Ih, øv hvor træls"...

Hun tackler i det hele taget bare det hele så flot!
Hun har jo selv kun gået henne i vuggestuen i en måned, og hun virker allerede som om, at hun har været der altid. Det er så dejligt, at hun bare trives og er så nem og glad en pige. Jeg er virkelig stolt af hende.

Celina kom hjem og blev puttet i barnevognen med det samme.
Hun er fyldt af indtryk, og der er bare ro med det samme hun bliver lagt!

Så det var igen en god dag.
Imorgen tror jeg muligvis, at hun får lov til at blive og sove ....hvis alt forløber ligeså godt som idag. Så er hun jo næsten kørt helt ind.

Smertefrit - men også mærkeligt endnu.
Men virkelig også rart at det bare er gået så nemt og godt!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2010

Skouboe

JustAnotherName skriver:

Hej Tina og Katja.

Hahaha, hvor er I søde, at I gider sludre med mig.

Jeg gik lige helt i selvsving sent igår   

Kenneth vil ringe til statsamtet og socialforvaltningen (tror jeg det var), for at få dem til at forklare mere detaljeret, hvad forskelle der er, og hvilke ting vi bør overveje ....eller kan løse på andre måder, indtil vi vil i kirken om 3 år.

Celina er afsted alene idag.
Jeg afleverede pigerne klokken 8:45 ...og skal hente Celina igen nu her klokken 11:00. Så er jeg spændt på, at høre om, hvordan det er gået...
Hun er garanteret meeega træt, når jeg får hende hjem igen

Jeg er helt rastløs...... Sidder bare og venter på, at klokken er så tæt på elleve, så jeg kan komme afsted efter hende igen 

Hverken statsamtet eller socialforvaltningen kan hjælpe jer med hvad I skal være opmærksomme på, til det formål skal I bruge en advokat med speciale i familieret.

Der ER væsentlige forskelle (primært pga. arveloven) og det er ikke muligt at sikre sig selv og hinanden lige så godt som hvis I blev gift - selvom det med den nye ændring af arveloven er blevet væsentligt bedre.

En af de helt store forskelle er at I ikke har arveret efter hinanden hvis I ikke er gift og der er heller ikke mulighed for "uskiftet bo", hvilket betyder at den overlevende skal udrede arv overfor pigerne, uanset hvad.. og det betyder desværre ofte at huset/bilen/sommerhuset må sælges.

Jeg tog uddannelsen som advokat sekretær for nogle år siden (jeg skulle bruge inkassodelen i det job jeg sad i den gang) og næsten 1/3 af uddannelsen er arveret. Det er ret kompliceret og med min lærers ord: "Det er fuldstændigt sindssygt at få børn og have fast ejendom sammen, hvis man ikke er gift".

Det er ganske givet blevet bedre med opdateringen af arveloven, men det er (efter hvad jeg hører fra mine gamle klassekammarater er det blevet bedre, men ikke nok.

Det optimale er at være både gift og have skrevet testamente, og af de 2 løsninger er ægteskab på rådhuset KLART det billigste, og det der giver mest... Et testamente inkl. rådgivning hos en advokat der har speciale i familieret koster ca. 6-10.000 kr.

Anmeld

8. april 2010

TbCp

Skouboe skriver:

Hverken statsamtet eller socialforvaltningen kan hjælpe jer med hvad I skal være opmærksomme på, til det formål skal I bruge en advokat med speciale i familieret.

Der ER væsentlige forskelle (primært pga. arveloven) og det er ikke muligt at sikre sig selv og hinanden lige så godt som hvis I blev gift - selvom det med den nye ændring af arveloven er blevet væsentligt bedre.

En af de helt store forskelle er at I ikke har arveret efter hinanden hvis I ikke er gift og der er heller ikke mulighed for "uskiftet bo", hvilket betyder at den overlevende skal udrede arv overfor pigerne, uanset hvad.. og det betyder desværre ofte at huset/bilen/sommerhuset må sælges.

Jeg tog uddannelsen som advokat sekretær for nogle år siden (jeg skulle bruge inkassodelen i det job jeg sad i den gang) og næsten 1/3 af uddannelsen er arveret. Det er ret kompliceret og med min lærers ord: "Det er fuldstændigt sindssygt at få børn og have fast ejendom sammen, hvis man ikke er gift".

Det er ganske givet blevet bedre med opdateringen af arveloven, men det er (efter hvad jeg hører fra mine gamle klassekammarater er det blevet bedre, men ikke nok.

Det optimale er at være både gift og have skrevet testamente, og af de 2 løsninger er ægteskab på rådhuset KLART det billigste, og det der giver mest... Et testamente inkl. rådgivning hos en advokat der har speciale i familieret koster ca. 6-10.000 kr.

Har du noget forstand på det her med børnetestamente så?

Kan ikke finde ud af om det er en god ide eller om det er lidt ligegyldigt.

Anmeld

8. april 2010

TbCp

Det der med at sidde og vente, trippe og kigge på klokken husker jeg så tydeligt

Men dejligt at alt bare gik fint

Anmeld

8. april 2010

Skouboe

TbCp skriver:

Har du noget forstand på det her med børnetestamente så?

Kan ikke finde ud af om det er en god ide eller om det er lidt ligegyldigt.

Det har var lige hvad jeg hurtigt fandt - det har ikke så meget med arveret at gøre

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/322.html

Anmeld

8. april 2010

TbCp

Skouboe skriver:

Det har var lige hvad jeg hurtigt fandt - det har ikke så meget med arveret at gøre

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/322.html

Nej okay Tænkte at det kunne  jo være du lige vidste lidt
Men tak, vil lige prøve at kigge på hvad der står.

Anmeld

8. april 2010

JustAnotherName

Kenneth snakkede med én inde fra statsamtet, som ikke kunne fortælle ret meget, men dog også nævnte arveretten som én af ulemperne ved ikke at være gift.

Vi snakkede med vores bankrådgiver, forsikringsselskab og pension, og har fulgt op på, hvad der sker med ens økonomi, den dag man evt. dør.
Og det ER idag sådan, at den tilbageværende partner modtager alle pengene.
Vi har gennem banken fået lavet en krydslivsforsikring, som gør, at vi er sikrede at have nok udbetalt til at kunne købe huset fri, og blive her.

Og vi satser jo selvfølgelig ikke på, at nogen af os dør, indenfor de næste 3 år. Men skulle jeg nu f.eks. gå hen og finde en knude i mit bryst, og få at vide, at jeg har 1 år tilbage at leve i, så gifter vi os bare før, så alle de ting er på plads! Og så krydser vi ellers bare fingre for, at vi har et langt liv foran os...

Så det har vi valgt at gøre nu. Og datoen er nu aflyst på rådhuset.
Det lød damen i røret noget utilfreds med ....men hva faén rager det hende!

Tak for Jeres svar 

Anmeld

8. april 2010

Skouboe

JustAnotherName skriver:

Kenneth snakkede med én inde fra statsamtet, som ikke kunne fortælle ret meget, men dog også nævnte arveretten som én af ulemperne ved ikke at være gift.

Vi snakkede med vores bankrådgiver, forsikringsselskab og pension, og har fulgt op på, hvad der sker med ens økonomi, den dag man evt. dør.
Og det ER idag sådan, at den tilbageværende partner modtager alle pengene.
Vi har gennem banken fået lavet en krydslivsforsikring, som gør, at vi er sikrede at have nok udbetalt til at kunne købe huset fri, og blive her.

Og vi satser jo selvfølgelig ikke på, at nogen af os dør, indenfor de næste 3 år. Men skulle jeg nu f.eks. gå hen og finde en knude i mit bryst, og få at vide, at jeg har 1 år tilbage at leve i, så gifter vi os bare før, så alle de ting er på plads! Og så krydser vi ellers bare fingre for, at vi har et langt liv foran os...

Så det har vi valgt at gøre nu. Og datoen er nu aflyst på rådhuset.
Det lød damen i røret noget utilfreds med ....men hva faén rager det hende!

Tak for Jeres svar 

At den tilbageværende får alle pengene har intet med arv at gøre - det er ren forsikring. Det er nemlig sådan ved visse typer af forsikringer at man selv vælger begunstiget, så det kører helt uden om arvereglerne.

Hvis jeres forsikringer giver så meget at den længstlevende kan både udrede arv overfor pigerne (de skal nemlig stadig have et beløb svarende til friværdien I huset/bil mv.) og samtidigt have råd til at sidde i huset stadigvæk, hjælper det jo på det.

I skal stadig være opmærksomme på at det er en god ide at få lavet testamente  - især når I vælger at udskyde brylluppet

Anmeld

8. april 2010

JustAnotherName

Ja, dét har du fuldstændig ret i. Det SKAL bare være i orden.
Men øv, hvor er det tungt og svært at sidde og beslutte, hvad der skal ske HVIS NU vi begge dør. Men det er vigtigt, at det er på plads og i orden til HVIS NU det en dag skulle ske.

Tak for dine svar til mig 

At den tilbageværende får alle pengene har intet med arv at gøre - det er ren forsikring. Det er nemlig sådan ved visse typer af forsikringer at man selv vælger begunstiget, så det kører helt uden om arvereglerne.

Hvis jeres forsikringer giver så meget at den længstlevende kan både udrede arv overfor pigerne (de skal nemlig stadig have et beløb svarende til friværdien I huset/bil mv.) og samtidigt have råd til at sidde i huset stadigvæk, hjælper det jo på det.

I skal stadig være opmærksomme på at det er en god ide at få lavet testamente  - især når I vælger at udskyde brylluppet

Anmeld

8. april 2010

Skouboe

JustAnotherName skriver:

Jeg ved det godt - det er super svært at sidde og planlægge sådan nogle ting, men det er rigtigt surt (og kan bliver rigtigt dyrt, fx i arveafgift) hvis man ikke har gjort det.

Vi bør lave børnetestamente, men kan ikke få taget os sammen.. det er bare ikke et rart emne at beskæftige sig med.

Jeg har dog et lille lyspunkt.. gæt hvad der nu er helt færdigt og bliver sendt her i weekenden?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.