Stakkels børnehoveder...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

823 visninger
12 svar
0 synes godt om
1. april 2010

znabelane

Jeg syntes jeg oftere ser cyklende forældre med ungerne bagpå, hvor barnet IKKE har cykelhjelm på. Kan huske at jeg for nogle år siden blev forarget over den manglende hjelm, men dengang ikke oplevede det så ofte. Nu syntes jeg at jeg ser den manglende hjelm et par gange om ugen.

Andre som oplever det samme? Er jeg bare "snerpet" eller hvad?  

Og er der forskel på princippet ved den manglende hjelm ud fra om barnet sidder bagpå cyklen eller i en ladcykel? Okay, der er selvfølgelig størst risiko for fald ved en almindelig cykel og hastigheden med en ladcykel er lavere men jeg tænker på at trafikulykker med bilister involveret jo ALTID er en risiko....

Cykler i øvrigt altid selv med hjelm med ungen bagpå som selvfølgelig også har hjelmen fastspændt  OG jeg fik min mand og min søster til at bruge hjelm, deres hoveder er sq vigtige for mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2010

oo

jeg fatter ikke man ikke gir ungerne en hjelm på, det kan være det der gør forskellen mellem liv og død. men jeg synes til gengæld også, at de forældre der gir deres unger en på uden selv at have nogen er fuldkommen fra den - er de ikke selv vigtige nok til at skulle beskytte sig eller hvad?!

Anmeld

1. april 2010

Mutti2

Halløjsa

Jeg synes bestemt ikke du er snerpet!!

Jeg kunne personligt ALDRIG (med vilje) finde på at køre med min datter på en cykel (eller i en vogn) uden cykelhjelm!!

Jeg har 2 gange opdaget halvvejs i dagplejen at jeg har glemt hjelmen! Og gud hvor jeg skammede mig.... Måtte da også lige tude en smule.... Og har begge gange gået resten af  vejen, på trods af at jeg var voldsomt sent på den!!

Jeg bruger godt nok desværre ikke selv cykelhjelm!! Men den dag min datter klager over at hun ikke vil have den på, eller hun spørger hvorfor mor ikke skal have den på.... Den dag går jeg med det samme ud og køber en til mig selv!!

knus

Anmeld

1. april 2010

LinLin

Nej du er ikke snerpet

Selvfølgelig skal børn have hjelm på! - men det skal deres forældre også!

Anmeld

2. april 2010

Kb

Har en christianiacykel og i den har unger aldrig hjelm på - det har vi vurderet ikke er nødvendigt. Vi kører hensynsfuldt og med opmærksomheden rettet mod trafikken og børnene sidder stille og roligt fastspændt på en bænk.

De har hjelme på når vi cykler på vores almindelige cykler. Det er sket at jeg er cyklet med én af dem bagpå uden hjelm, det har så været fordi hjelmen ikke er kommet med i institutionen af den ene eller anden grund. Det har da altid været med lidt dårlig samvittighed jeg har gjort det, men igen, så har jeg cyklet med antennerne ude og den fulde opmærksomhed rettet mod trafikken - hvilket man iøvrigt skal gøre, cykelhjelm eller ej. Husk nu det, jer med hjelm  

Anmeld

2. april 2010

Honningblomst

Jeg ser desværre flere uden end med hjelm hernede...og det undrer mig og ryster mig meget...

Anmeld

2. april 2010

ekzunz

Kb skriver:

Har en christianiacykel og i den har unger aldrig hjelm på - det har vi vurderet ikke er nødvendigt. Vi kører hensynsfuldt og med opmærksomheden rettet mod trafikken og børnene sidder stille og roligt fastspændt på en bænk.

De har hjelme på når vi cykler på vores almindelige cykler. Det er sket at jeg er cyklet med én af dem bagpå uden hjelm, det har så været fordi hjelmen ikke er kommet med i institutionen af den ene eller anden grund. Det har da altid været med lidt dårlig samvittighed jeg har gjort det, men igen, så har jeg cyklet med antennerne ude og den fulde opmærksomhed rettet mod trafikken - hvilket man iøvrigt skal gøre, cykelhjelm eller ej. Husk nu det, jer med hjelm  

Men det er jo ingen undskyldning at man selv er opmærksom i trafikken....for det er der jo desværre rigtigt mange der ikke er, og det kan jo lige så godt være jer det går ud over - selv om i er opmærksomme.....Så på med cykelhjelmen - også  i Christiania-cyklen

Anmeld

2. april 2010

Diana...

Nej du er absolut ikke snerpet jeg synes det er dybt uansvarligt ikke at give sine børn cykel hjelm på det er jo barnets sikkerhed det handler om. 

Jeg har aldrig selv haft cykelhjelm men nu her hvor jeg snart skal til at cykle med Lucas SKAL vi alle da have hjelm på selvfølgelig skal vi da det! 

Anmeld

2. april 2010

znabelane

Nemli, jeg ser det også som en slags dobbelmoral ikke selv at have hjelm på, når vi ser det som en nødvendighed med hjelm på vores børns hoveder!  Og jo, mit hår får da hjelmefrisure, øv og jeg sveder i sommervarmen men det dér skræmmescenarie jeg har i mit indre med en bevistløs mor på en væltet cykel med et vågent barn bagpå, puha! 

På ingen måder tænker jeg at hjelmen giver mig den ekstra sikkerhed som giver mig retten til at cykle mindre sikkert i trafikken, så den dér med at holde antennerne ekstra ude uden hjelm dén turde jeg bruge som "undskyldning". Jeg kan jo ikke gøre mig ansvarlig for hvordan andre opfører sig ude i trafikken, dvs "stole" på dem. I bund og grund ønsker ingen jo at gøre andre skade men ulykker sker alligevel.

MEN jeg kommer også til at tænke på hvor grænsen går til at opfordre andre til at bruge hjelm til deres unger eller sig selv. Kunne I finde på at påpege hjelmebrug til venner og familie? Eller måske til helt fremmede? Uhh, den er tricky men har virkelig været tæt på at sige noget til fremmede men det tør jeg sq ikke. Tror bare at jeg ville få et surt svar tilbage om at blande mig udenom. Det kan jo også være at de netop den dag lige havde glemt hjelmen derhjemme osv osv.

Anmeld

3. april 2010

Kb

znabelane skriver:

Nemli, jeg ser det også som en slags dobbelmoral ikke selv at have hjelm på, når vi ser det som en nødvendighed med hjelm på vores børns hoveder!  Og jo, mit hår får da hjelmefrisure, øv og jeg sveder i sommervarmen men det dér skræmmescenarie jeg har i mit indre med en bevistløs mor på en væltet cykel med et vågent barn bagpå, puha! 

På ingen måder tænker jeg at hjelmen giver mig den ekstra sikkerhed som giver mig retten til at cykle mindre sikkert i trafikken, så den dér med at holde antennerne ekstra ude uden hjelm dén turde jeg bruge som "undskyldning". Jeg kan jo ikke gøre mig ansvarlig for hvordan andre opfører sig ude i trafikken, dvs "stole" på dem. I bund og grund ønsker ingen jo at gøre andre skade men ulykker sker alligevel.

MEN jeg kommer også til at tænke på hvor grænsen går til at opfordre andre til at bruge hjelm til deres unger eller sig selv. Kunne I finde på at påpege hjelmebrug til venner og familie? Eller måske til helt fremmede? Uhh, den er tricky men har virkelig været tæt på at sige noget til fremmede men det tør jeg sq ikke. Tror bare at jeg ville få et surt svar tilbage om at blande mig udenom. Det kan jo også være at de netop den dag lige havde glemt hjelmen derhjemme osv osv.

Ville godt nok blive stik tosset, hvis en fremmed dame kom og påpegede at mine børn burde havde cykelhjelm på    

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.