Nemli, jeg ser det også som en slags dobbelmoral ikke selv at have hjelm på, når vi ser det som en nødvendighed med hjelm på vores børns hoveder! Og jo, mit hår får da hjelmefrisure, øv og jeg sveder i sommervarmen men det dér skræmmescenarie jeg har i mit indre med en bevistløs mor på en væltet cykel med et vågent barn bagpå, puha!
På ingen måder tænker jeg at hjelmen giver mig den ekstra sikkerhed som giver mig retten til at cykle mindre sikkert i trafikken, så den dér med at holde antennerne ekstra ude uden hjelm dén turde jeg bruge som "undskyldning". Jeg kan jo ikke gøre mig ansvarlig for hvordan andre opfører sig ude i trafikken, dvs "stole" på dem. I bund og grund ønsker ingen jo at gøre andre skade men ulykker sker alligevel.
MEN jeg kommer også til at tænke på hvor grænsen går til at opfordre andre til at bruge hjelm til deres unger eller sig selv. Kunne I finde på at påpege hjelmebrug til venner og familie? Eller måske til helt fremmede? Uhh, den er tricky men har virkelig været tæt på at sige noget til fremmede men det tør jeg sq ikke. Tror bare at jeg ville få et surt svar tilbage om at blande mig udenom. Det kan jo også være at de netop den dag lige havde glemt hjelmen derhjemme osv osv.
Anmeld