Jordmoder på besøg hjemme igår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. marts 2010

Hava

Soap skriver:

Hvad er egenligt "kritierene" for at må føde hjemme altså bortset fra ønsket om det ? 

Kære Soap

Her er en fin oversigt fra babyklar.dk om kriterier for hjemmefødsel (http://www.babyklar.dk/foedsel/foer-foedslen/hjemmefoedsel.aspx)

Fødsel derhjemme
Alle har ret til at føde hjemme, og ca. 1-2% vælger denne løsning, fordi det giver dem mere ro og mindre stress. Hvis du ønsker en hjemmefødsel, så skal du undersøges af jordemoderen, som skal give grønt lys for at fødslen kan foregå i dit eget hjem.

Hvis jordemoderen mener, at der er grund til at tro, at der kan opstå komplikationer under fødslen, så vil hun anbefale dig at føde på hospitalet.

Det bunder selvfølgelig i, at hvis der er mistanke om, at der opstår komplikationer under din fødsel, så tør jordemoderen simpelt hen ikke løbe den risiko, at der er tid nok til at fragte dig til hospitalet, hvor det fornødne udstyr findes. Hvis du bliver anbefalet at føde på hospitalet, så gør du klogest i at følge dette råd og ikke kræve din ret til at føde derhjemme.

Hjemmefødsler frarådes hvis

• du tidligere har gennemgået en kompliceret fødsel
  • du lider af en kronisk sygdom, som kræver en læges nærvær
  • du venter tvillinger eller flere børn
  • barnet ligger med sædet i bækkenet
  • du udvikler svangerskabsforgiftning i løbet af graviditeten
  • fødslen går i gang før den 38. uge
  • fødslen ikke er gået i gang 14 dage efter terminsdatoen

Opstår der under fødslen komplikationer, så vil jordemoderen anbefale, at du bliver indlagt, og at fødslen fortsætter på hospitalet.

Eksempler på dette kan være

• at fostervandet siver, uden at du har veer
  • at fostervandet er grønligt
  • at fødslen trækker i langdrag
  • at barnets hjerterytme tyder på stress hos barnet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Senia skriver:

Hvor lyder det bare til at have været en god oplevelde Super dejligt, og at din jordmoder er så sød, må virkelig også give noget ro og tryghed

Din mor og pappa må da have været helt solgt da de hørte det lille hjerte slå..

Syntes tiden går så stærkt, kan huske da du kun havde en lille mave på, og man kun kunne ane graviditeten, og nu er fødsel lige om hjørnet. Ihh hvor er det bare spændende.

Tror helt bestemt det bliver en fantastisk fødsel, i rolige omgivelser i jeres hjem. Glæder mig helt enormt til at læse FB

Ja de var heeelt solgte - igen... Nu skal vi bare have fyldt fryseren og shoppet de aller-aller-allersidste ting (heriblandt en presenning) og så skal vi lige ind i næste uge, så er vi KLARE! Fatter heller ikke selv at det er gået så stærkt, men det er jo bare skønt! Håber ikke de sidste uger bliver for lange

Anmeld

30. marts 2010

Moderator

Tjuhl skriver:

åååh! jeg kan slet ikke slippe drømmen om en hjemmefødsel! så NU har vi besluttet at tale med jordmor om det og Søren har sagt, at selvom han synes det er bindegalt ikke at føde på hospital, så overgiver han sig fuldt ud hvis jordmor siger at det er der ingen ben og intet at være bange for

Fedt!!! (Nu er det jo også dig der skal poppe ungen ud, så det er vel fair nok at du bestemmer location?)

Hvornår skal du/I til jordmoder og høre ad?

Anmeld

30. marts 2010

oo

Rosa skriver:

Fedt!!! (Nu er det jo også dig der skal poppe ungen ud, så det er vel fair nok at du bestemmer location?)

Hvornår skal du/I til jordmoder og høre ad?

ja altså, liiige det argument har han også hørt nogle gange - og er vist egentlig også enig, meeeeen. og så er det bare irriterende at argumentere mod en der på ingen måde har sat sig ind i fødsler og som ikke selv skal gennem en fysisk. men nu skulle der være en rimelig god hjemmefødselsordning hernede, så jeg kan ikke forestille mig, at jordmor siger NO WAY. altså...der kan jo være ting der spiller ind, som gør det umuligt, men som udgangspunkt er jeg overbevist om, at hun vil være positivt stemt vi skal ned til hende i slutningen af april. jeg talte i tlf med hende i sidste uge og hun lød bare helt fantastisk varm og ...jordmor-agtig

Anmeld

30. marts 2010

Moderator

Tjuhl skriver:

ja altså, liiige det argument har han også hørt nogle gange - og er vist egentlig også enig, meeeeen. og så er det bare irriterende at argumentere mod en der på ingen måde har sat sig ind i fødsler og som ikke selv skal gennem en fysisk. men nu skulle der være en rimelig god hjemmefødselsordning hernede, så jeg kan ikke forestille mig, at jordmor siger NO WAY. altså...der kan jo være ting der spiller ind, som gør det umuligt, men som udgangspunkt er jeg overbevist om, at hun vil være positivt stemt vi skal ned til hende i slutningen af april. jeg talte i tlf med hende i sidste uge og hun lød bare helt fantastisk varm og ...jordmor-agtig

Det er da skønt! Jeg kan huske at vi virkelig synes vores jordmoder var stram i betrækket første gang vi mødtes med hende... Jeg tænkte "godt det ikke er 100% sikkert det bliver hende på dagen..." og så for hver gang vi har set hende er hun bare vokset på os, er blevet mere og mere åben og glad og da hun var her sad hun og skraldgrinede og hyggede med os - det var rigtig skønt! Nu håber jeg at det bliver hende...

Og jeg kan faktisk godt følge dig - det er svært at diskutere for og imod med en hvis argumenter bygger på mavefornemmelse og uvidenhed... Som minimum skal han da lige læse en pjece eller to om hjemmefødsel før han har lov at blande sig, eller?

Heldigvis var Niklas ikke så svær at overtale - nok mest fordi han netop ikke havde ret mange modargumenter da først sikkerheds-issuet var afdiskuteret...

Anmeld

30. marts 2010

Ansemusen

Hvor lyder det bare dejligt  Ville selv gerne have født hjemme tror jeg, men når vi bor i lejlighed synes jeg ikke det er så fedt i forhold til de andre beboere!

Anmeld

30. marts 2010

Moderator

Ansemusen skriver:

Hvor lyder det bare dejligt  Ville selv gerne have født hjemme tror jeg, men når vi bor i lejlighed synes jeg ikke det er så fedt i forhold til de andre beboere!

Vi bor også i lejlighed, og jeg tænker at i næste uge, når jeg officelt MÅ føde hjemme så smutter jeg lige op til overboerne og "advarer" dem... Det er nogle piger som bor i klubværelser, og de virker mægtig søde. Underboen er en restaurant, så de hører ingenting...

Men ja - i et almindeligt lejlighedskompleks ville det nok kunne høres ret meget...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.