adhd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.696 visninger
13 svar
0 synes godt om
27. marts 2010

Anonym trådstarter

hej piger.. jeg skriver til jer fordi jeg har lidt spørgsmål ang. ADHD

Hvordan opdagede i der var noget galt med jeres barn?

hvor gammel var de?

er lidt bange for at min søn fejler noget lign.

er lige ano

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2010

Jordbærpigen

hej piger.. jeg skriver til jer fordi jeg har lidt spørgsmål ang. ADHD

Hvordan opdagede i der var noget galt med jeres barn?

hvor gammel var de?

er lidt bange for at min søn fejler noget lign.

er lige ano

Hvad er det der gør, at du tror, der er noget galt med dit barn?

Vil lige forklare lidt om ADHD, men husk, at der kan være andre årsager til at dit barn er som det er..

ADHD hos børn kommer til udtryk gennem problemer med opmærksomheden og en hyperaktiv/impulsiv opførsel.

Ofte har børn med ADHD svært ved at:

• fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg
• høre efter og følge instruktioner ved direkte henvendt tale
• organisere og færdiggøre opgaver og aktiviteter
• holde styr på ting og huske aftaler
• holde kroppen i ro. De er hele tiden "i gang" 
• lege og deltage i fritidsaktiviteter på en stille og rolig måde
• respektere andres grænser og aflæse situationer

Et barn med ADHD er ikke ”uartigt”, men lever med et handicap eller en udviklingsforstyrrelse, som kræver forståelse og opbakning fra omverdenen.

Da et barn med ADHD har stor risiko for at opleve nederlag, både socialt og fagligt, er et tæt samarbejde mellem familie og skole/institution nødvendigt for at få skabt den fælles forståelse af barnets vanskeligheder og støtteforanstaltninger.

Et barn med ADHD har brug for en overskuelig hverdag med klare beskeder, faste regler og rutiner.

Som i alt andet er det er vigtigt at huske, at børn er forskellige, og at symptomerne på ADHD kan være af varierende omfang, karakteristika og grad.  

Anmeld

27. marts 2010

Anonym trådstarter

MissSmile26 skriver:

jamen han kan slet ikke koncentere sig om at lege med en ting af gangen, han er ekstrem højlydt selvom man forsøger at tale roligt til ham. han virker som om hvis man forsøger at forklare ham (kort) hvorfor han ikke må et eller andet så kan vi slet ikke trænge ind til ham. han får engang imellem sådan nogle raserianfald hvor ingenting hjælper af det vi prøver. hvis han slår os eller katten og jeg så siger til ham avvv det gjorde ondt på mor, se nu hvor ked af det jeg blev, så griner han bare og slår mig igen. eller hvis det er katten så skal han altid liiiige sparke til ham, træde på ham, eller rive ham i halen.

jeg følger mig bare som en rådden mor når han er sådan.. og føler jeg gør hvad jeg kan

Anmeld

27. marts 2010

Anonym trådstarter

MissSmile26 skriver:

Vil lige forklare lidt om ADHD, men husk, at der kan være andre årsager til at dit barn er som det er..

ADHD hos børn kommer til udtryk gennem problemer med opmærksomheden og en hyperaktiv/impulsiv opførsel.

Et barn med ADHD er ikke ”uartigt”, men lever med et handicap eller en udviklingsforstyrrelse, som kræver forståelse og opbakning fra omverdenen.

Da et barn med ADHD har stor risiko for at opleve nederlag, både socialt og fagligt, er et tæt samarbejde mellem familie og skole/institution nødvendigt for at få skabt den fælles forståelse af barnets vanskeligheder og støtteforanstaltninger.

Et barn med ADHD har brug for en overskuelig hverdag med klare beskeder, faste regler og rutiner.

Som i alt andet er det er vigtigt at huske, at børn er forskellige, og at symptomerne på ADHD kan være af varierende omfang, karakteristika og grad.  

hov havde ikke set du skrev mere i dit indlæg..

Anmeld

27. marts 2010

tinekj

Hvor gammel er han?

Anmeld

27. marts 2010

Anonym trådstarter

tinekj skriver:

Hvor gammel er han?

han er lige snart 3 år. ved godt det er tidligt at få den mistanke..

Anmeld

27. marts 2010

tinekj

Mon ikke han så er inde i en periode, hvor han er meget grænsesøgende, altså i "trodsalderen"? Det er nemlig omkr. 3 års alderen de bliver det...

Anmeld

27. marts 2010

Jordbærpigen

tinekj skriver:

Mon ikke han så er inde i en periode, hvor han er meget grænsesøgende, altså i "trodsalderen"? Det er nemlig omkr. 3 års alderen de bliver det...

Ja det vil jeg også umiddelbart sige.. hér er det meget vigtigt med faste grænser så han lærer, hvad der er rigtigt og forkert. Nogle gange kan det hjkælpe med et kort, hvor der er et billede af det han ikke må - hvis han fx. bider kan man lave et kort der kan vendes, hvor der på den ene side er et billede af en der bider en anden som bliver ked af det og på den anden side, kan man lave et æble for at illustrerer, at man godt må bide i et æble men ikke et andet barn - gir det mening?

Anmeld

27. marts 2010

tinekj

Her er et link til en artikel i vores børn om selvstændighedsaderen

http://voresborn.dk/psykologi/4337-stot-din-staedige-tumling#Scen_1

Anmeld

27. marts 2010

Grynt

MissSmile26 skriver:

Hej

Jeg har en dreng der lige har fået diagnosen ADHD.

De ting der er beskrevet i citatet er min søn om igen.

Vi har også en pige på lidt over 2½ som lige er begyndt i udredning. Det er hun nu fordi vi som forældre har reageret på vores mavefornemmelser af at der var/er noget galt. Havde vi lyttet til hendes vuggestue var der kke sket en sk*d.

Så kære mor, du skal altid reagere på din mavefornemmelse, ALTID! Jeg håder dit barns inst. er mere lydhør end min datters, så måske start der. Bed personalet/stue pædagog om en samtale og fortæl hende dine bekymringer. Læg en plan sammen med hende. Jeg vil så sige at du bør også gøre noget. Fx start med at få barnets øre tjekket hos en ørelæge (ikke din alm læge), Så tag turen til en øjenlæge og til sidst måske læg vejen forbi din egen læge for et round up check.

Jeg håber alt er vel. Skriv gerne igen eller send en PB.

KH

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.