mariamiss6 skriver:
Der er noget med nogle "regler" for hvornår og hvordan det er arveligt, med tvillingegraviditeter....
Jeg har sgu glemt det meste om biologi... altså man boller og får baby, slut færdig.... 
men hvordan er det nu lige helt præcist med tvillinger.... er det noget med 2 æg, og flere sædceller, eller er det noget med 1 æg og 2 sædceller....
synes at have hørt, at tvillinge-arven er noget med om kvinden genmæssigt arver evnen til at løsne mere end 1 æg på en gang.... men altså flere æg kræver jo også en sædcelle pr. æg - eller hvad?
Nåh men min nye kæreste er tvilling, og jeg har tvillinger i familien på min mors side, i de direkte blodbaner - så at sige. Så altså, jeg skulle jo mene vi har ret store chancer for tvillinge-graviditet.
Og vi sad lige og snakkede om hvor høj chancen mon egentlig er, for at vi får tvillinger, eller rettere hvor meget chancen nu er forhøjet...
Så alle jer der er kloge, forklar venligst 
har ikke selv tvillinger, men var engang kæreste med en, tveæggede er vist arveligt, da det er 2 æg der løsnes på samme tid istedet for 1, hvor de så begge bliver befrugtet og sætter sig fast, en æggede, er en såkaldt fejl der opstår, da et æg er befrugtet af 1 sædcelle, men deler sig og bliver til to. dvs et æg og en sædcelle bliver til to børn som er genetisk ens. En æggede har altid samme køn og ligner hinanden meget(har været en dokumentar om en dreng og en pige, men hvor pigen så også manglede et kromosom, mener det var y, så hun udviklede sig ikke normalt, og ville ikke få menstruation, og kunne ikke få børn)
tveæggede tvillinger er jo så to æg der har løsnet sig samtidig og er blevet befrugtet af hver sin sædcelle, de kan både have samme køn men også hvert sit køn, og kan være meget forskellige og kan betragtes som søskende, som tilfældigvis har samme fødselsdag
har børnene samme køn kan der være tvivl om de er enæggede eller tve æggede.
når børnene har fælles pose af fostrehinder og fælles moderkage er de enæggede.
når børnene ligger i hver sin pose, men har fælles moderkage kan de både være en og tveæggede.
når børnene ligger i hver deres fosterhindepose og hra hver deres moderkage er de næsten altid tveæggede eller i sjældne tilfælde kan de være enæggede (fra politikkens graviditetsbog)
hvem fpr tvillinger(fra politikkens graviditetsbog)
alle kan blive gravide med tvillinger, helt tilfældigt. men sandsynligheden stiger hvis kvinden:
har tvillinger i sin nærmeste familie, evnen til at frigive to æg af gangen menes at være arvelig.
er "gammel" når hun bliver gravid
er gravid efter kunstig befrugtning
man mener ikke mænd kan være arveligt disponeret for at få tvillinger
lige lidtinfo herfra