Alle jer tvillingemødre, i må vide noget...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. marts 2010

mariamiss6

KaMa skriver:

Du tager ikke fejl. Mine tvillinger er lavet på klinik.

For første gang i historien har jeg fået en klat sæd fra en mand, som jeg ikke en gang har drukket en kop kaffe med  

hihiiiiiiiiii.... det er bare fordi det først gik op for mig her den anden dag.... or it navn er egentlig et jeg genkender som 'gravid dame' men det var selt ikke gået op for mig at det var donorbørn.... når man tænker over hvor "sjældent" det egentlig er med donorbørn, hos enlige mødre i hvert fald, så er der faktisk ret mange af dem her på denne side ret hyggeligt for jer der har det tilfælles tænker jeg.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2010

grube1984

KaMa skriver:

Enæggede er det en sædcelle og et æg. Det kan så dele sig til to. Alt efter hvilken dag de deler sig, så vil de dele forskellige ting.

Deler dig sig på 3. dagen, så har de gerne hver deres moderkage, hinder osv. Deler de sig på 10. dagen, så kan de stort set dele det hele. Sker meget sjældent - og de kan så også hænge sammen.

Toæggede er når to æg løses og de hver især bliver befrugtede af hver deres sædcelle. Derfor det kan blive både pige og dreng.

Det sidste er arveligt. Det springer IKKE et led over. Det er en skrøne.

Enæggede er ikke arveligt og betegnes som en "fejl" fra naturen.

I øvrigt: Man behøves ikke at bolle for at få børn 

Nu blir jeg også lige nysgerrig og vil da lige høre om din "ekspertise"

Min far er tvilling (tveægget).. og jeg har ikk lige nærstuderet, hvor og hvornår der er flere tvillinger på hans side..
Min morfar er tvilling (enægget).. og igen jeg har ikk lige nærstuderet, hvor og hvornår der er flere tvillinger på hans side..

Jeg har altid fået at vide, at det med at få tvillinger, springer en generation over.. og da mine forældre ikke har fået tvillinger, så sku der være stor chance for at mig og/eller mine søskende får tvillinger..

Desuden har jeg hørt at det er pigerne som "laver" tvillinger...

Er der virkelig en større chance for at mig eller min lillesøster vil få tvillinger? Eller er det bare skrøne?

Anmeld

23. marts 2010

Vial

mariamiss6 skriver:

hihiiiiiiiiii.... det er bare fordi det først gik op for mig her den anden dag.... or it navn er egentlig et jeg genkender som 'gravid dame' men det var selt ikke gået op for mig at det var donorbørn.... når man tænker over hvor "sjældent" det egentlig er med donorbørn, hos enlige mødre i hvert fald, så er der faktisk ret mange af dem her på denne side ret hyggeligt for jer der har det tilfælles tænker jeg.....

Ja, det er rart at have nogle partner in crime herinde.

Det er dog ufattelig så meget opbakning man møder ude i verden. Rigtig mange kvinder ser det som en åbenbaring, at vi er nogle som "tør" gøre det. Det giver dem håb om, at de ikke skal give afkald på at blive mor - selvom manden ikke har vist sig endnu.

Jeg får tit at vide, at det er mega sejt gået og respekt!

Kan dog også godt se på nogle, at de bliver lidt mærkelige... blandt andet min far første gang han hørte om det..

Anmeld

23. marts 2010

Vial

grube1984 skriver:

Nu blir jeg også lige nysgerrig og vil da lige høre om din "ekspertise"

Min far er tvilling (tveægget).. og jeg har ikk lige nærstuderet, hvor og hvornår der er flere tvillinger på hans side..
Min morfar er tvilling (enægget).. og igen jeg har ikk lige nærstuderet, hvor og hvornår der er flere tvillinger på hans side..

Jeg har altid fået at vide, at det med at få tvillinger, springer en generation over.. og da mine forældre ikke har fået tvillinger, så sku der være stor chance for at mig og/eller mine søskende får tvillinger..

Desuden har jeg hørt at det er pigerne som "laver" tvillinger...

Er der virkelig en større chance for at mig eller min lillesøster vil få tvillinger? Eller er det bare skrøne?

Der var lige så stor chance for den mor, som der er for dig og din søster i dag.

Som sagt så er det en skrøne, at det springer et led over. Med det man ved om genetik i dag, så giver det jo heller ikke mening.

Jeg har læst at både mænd og kvinder kan give genet videre til deres børn. Så ikke kun kvinder til deres døtre... 

Anmeld

23. marts 2010

grube1984

KaMa skriver:

Der var lige så stor chance for den mor, som der er for dig og din søster i dag.

Som sagt så er det en skrøne, at det springer et led over. Med det man ved om genetik i dag, så giver det jo heller ikke mening.

Jeg har læst at både mænd og kvinder kan give genet videre til deres børn. Så ikke kun kvinder til deres døtre... 

Ja, det med genetik sys jeg er forvirrende
Men vi må bare se hvad der sker, når vi skal igang med nr 2
Men netop pga at min far og min morfar er tvilling, så er alle i familien efter os med at vi får tvillinger.. Og da jeg var gravid med Nicklas fik jeg også kun at vide af min familie at der var to (på trods af alle scanninger sagde 1)
Så dejligt at høre, at der er op til guderne

Anmeld

23. marts 2010

Kløver

mariamiss6 skriver:

Der er noget med nogle "regler" for hvornår og hvordan det er arveligt, med tvillingegraviditeter....

Jeg har sgu glemt det meste om biologi... altså man boller og får baby, slut færdig....

men hvordan er det nu lige helt præcist med tvillinger.... er det noget med 2 æg, og flere sædceller, eller er det noget med 1 æg og 2 sædceller....

synes at have hørt, at tvillinge-arven er noget med om kvinden genmæssigt arver evnen til at løsne mere end 1 æg på en gang.... men altså flere æg kræver jo også en sædcelle pr. æg - eller hvad?

Nåh men min nye kæreste er tvilling, og jeg har tvillinger i familien på min mors side, i de direkte blodbaner - så at sige. Så altså, jeg skulle jo mene vi har ret store chancer for tvillinge-graviditet.
Og vi sad lige og snakkede om hvor høj chancen mon egentlig er, for at vi får tvillinger, eller rettere hvor meget chancen nu er forhøjet...

Så alle jer der er kloge, forklar venligst

har ikke selv tvillinger, men var engang kæreste med en, tveæggede er vist arveligt, da det er 2 æg der løsnes på samme tid istedet for 1, hvor de så begge bliver befrugtet og sætter sig fast, en æggede, er en såkaldt fejl der opstår, da et æg er befrugtet af 1 sædcelle, men deler sig og bliver til to.  dvs et æg og en sædcelle bliver til to børn som er genetisk ens. En æggede har altid samme køn og ligner hinanden meget(har været en dokumentar om en dreng og en pige, men hvor pigen så også manglede et kromosom, mener det var y, så hun udviklede sig ikke normalt, og ville ikke få menstruation, og kunne ikke få børn)

tveæggede tvillinger er jo så to æg der har løsnet sig samtidig og er blevet befrugtet af hver sin sædcelle, de kan både have samme køn men også hvert sit køn, og kan være meget forskellige og kan betragtes som søskende, som tilfældigvis har samme fødselsdag

har børnene samme køn kan der være tvivl om de er enæggede eller tve æggede.

når børnene har fælles pose af fostrehinder og fælles moderkage er de enæggede.

når børnene ligger i hver sin pose, men har fælles moderkage kan de både være en og tveæggede.

når børnene ligger i hver deres fosterhindepose og hra hver deres moderkage er de næsten altid tveæggede eller  i sjældne tilfælde kan de være enæggede (fra politikkens graviditetsbog)

hvem fpr tvillinger(fra politikkens graviditetsbog)

alle kan blive gravide med tvillinger, helt tilfældigt. men sandsynligheden stiger hvis kvinden:

har tvillinger i sin nærmeste familie, evnen til at frigive to æg af gangen menes at være arvelig.

er "gammel" når hun bliver gravid

er gravid efter kunstig befrugtning

man mener ikke mænd kan være arveligt disponeret for at få tvillinger

lige lidtinfo herfra

Anmeld

23. marts 2010

Vial

Ja, det med genetik sys jeg er forvirrende
Men vi må bare se hvad der sker, når vi skal igang med nr 2
Men netop pga at min far og min morfar er tvilling, så er alle i familien efter os med at vi får tvillinger.. Og da jeg var gravid med Nicklas fik jeg også kun at vide af min familie at der var to (på trods af alle scanninger sagde 1)
Så dejligt at høre, at der er op til guderne

Selvom det er arveligt, så er der jo stadig stor sandsynlighed for at det "bare" bliver et enkelt barn.

Faktisk starter hver 6. graviditet som tvillinger (tror nok det var hver 6.). Det er meget mere normalt end man tror. Mange af dem går bare til inden det bliver opdaget. Så tror alle, at der kun var én.. nogle gange kan man godt se, at der var flere til at starte med.

Meeen det bliver da spændende. Det er i hvert fald noget helt andet at få to end en.. Siger min mor (nu ved jeg det jo ikke rigtig endnu, da jeg kun er i 4. mdr med mine to pomfritter).

Mine to er tveæggede - lige så vel som min tvillingesøster og jeg er. Så vi er et godt eksempel på, at det IKKE springer et led over.

Anmeld

23. marts 2010

grube1984

KaMa skriver:

Selvom det er arveligt, så er der jo stadig stor sandsynlighed for at det "bare" bliver et enkelt barn.

Faktisk starter hver 6. graviditet som tvillinger (tror nok det var hver 6.). Det er meget mere normalt end man tror. Mange af dem går bare til inden det bliver opdaget. Så tror alle, at der kun var én.. nogle gange kan man godt se, at der var flere til at starte med.

Meeen det bliver da spændende. Det er i hvert fald noget helt andet at få to end en.. Siger min mor (nu ved jeg det jo ikke rigtig endnu, da jeg kun er i 4. mdr med mine to pomfritter).

Mine to er tveæggede - lige så vel som min tvillingesøster og jeg er. Så vi er et godt eksempel på, at det IKKE springer et led over.

Det med at hver 6. graviditet starter som 2 var jeg slet ikk klar over.. Hmm.. Tankevækkende på en eller måde..
Men vi ser hvad der sker til den tid nr. 2 skal "laves" En eller to.. det hele er ønsket

Anmeld

24. marts 2010

Louise mortil4

Enægede tvillinger er ikke arveligt.

tveægedetvillinger er arveligt, men kun hvis de er på den gravides side af familien. Det spiller ikke nogen rolle hvis din nye kæreste har tvillinger i familien han kan ikke sørge for at i for tvillinger, men han kan gi det videre til jeres børn hvis det er den arvelige slags.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.