KaMa skriver:
Enæggede er det en sædcelle og et æg. Det kan så dele sig til to. Alt efter hvilken dag de deler sig, så vil de dele forskellige ting.
Deler dig sig på 3. dagen, så har de gerne hver deres moderkage, hinder osv. Deler de sig på 10. dagen, så kan de stort set dele det hele. Sker meget sjældent - og de kan så også hænge sammen.
Toæggede er når to æg løses og de hver især bliver befrugtede af hver deres sædcelle. Derfor det kan blive både pige og dreng.
Det sidste er arveligt. Det springer IKKE et led over. Det er en skrøne.
Enæggede er ikke arveligt og betegnes som en "fejl" fra naturen.
I øvrigt: Man behøves ikke at bolle for at få børn 
Tak. Det var en god forklaring

og selvfølgelig er det sgu da sådan det er....
det hele giver mening, bortset fra at jeg lige havde bildt mig selv ind at enæggede var 1 æg og 2 sædceller

Tak for hjælpen, så mangler jeg bare at finde ud af, hvad slags tvillinger min mor ventede sig den gang for mange år siden (de blev ikke til noget) så jeg kan vide om det er arveanlæg eller hvad....
Men hvis en mand er tvilling, enægget vel at mærke, kan han så give sin datter evnen til at løsne flere æg? eller går det KUN fra mor til datter, og ikke far til datter?
Sagen er den, at min morfar er tvilling (aner ikke hvad slags) OG han har et søskende sæt som også er tvillinger....
Min mor har været gravid med tvillinger, og min moster har et sæt tveæggede tvillinger.
Kæresten er selv tveægget tvilling, og hans far er enægget tvilling. og hans farmor har et søskendepar som er tvillinger....
Så bare historiemæssigt, skulle vi være rimeligt udsatte. men om vi også er det genmæssigt ved jeg ikke liiiige noget om...