Svangerskabssukkersyge :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2010

mullesmith2

Zette skriver:

Uhh jeg er lidt usikker på det, men det kan ikke gøre gode ting for baby i hvert fald. Det kan gøre baby stor og sende hende ud til verden før tid, og jeg er ikke helt sikker - men jeg tror også det kan give hende sukkersyge senere hen i livet hvis ikke jeg tager hånd om det. Og jeg kan udvikle diabetes 2 efter graviditeten.

Jeg vil gerne skrive om det når jeg ved noget mere imorgen når jeg har været på fødegangen til den der akutsamtale.

Det er godt nok en træls besked at få... Vil bare sige at min mor fik sukkersyge under graviditeten med mig og jeg er helt vildt rask den dag idag, og min mor fødte ganske normalt, og jeg var ikke stor eller lille var tilpas. Min mor kom dog aldrig af med sukkersygen og har haft type1 diabetes altså den insulinkrævende, siden og det er 25 år siden nu. Men hun har det nu også meget godt på trods af det. Så det er ikke en katastrofe men det er helt sikkert noget man kan være for uden. og det er virkelig en dum sygdom fordi man ik må spise så meget kage og slik. Men forskningen på området er ret langt fremme så om et par år er jeg sikker på at der ikke er noget der hedder sukkersyge mere hehe så kan det kureres.  Alt held og lykke med det hele.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2010

mullesmith2

Zette skriver:

En hurtig update, da jeg er helt udkørt idag efter 7 stive timer på hospitalet. Da jeg ankom 9.30 imorges var min scanning aflyst  det blev jeg selvfølgelig meget meget skuffet over, da jeg havde set frem til at se hende igen - og også at få lidt ro i sindet. De fortæller mig så at den jordemoder jeg skal ind til kan afgøre om hvorvidt jeg skal akutscannes, og jeg begynder straks i min hjerne at ligge planer for hvordan jeg skal få hende overtalt - men det havde jeg slet ikke behøvet.. 

Jeg kommer ind til en rigtig sød jordemoder der har speciale i svangerskabssukkersyge. Hun tegner og fortæller i lidt over en time, og jeg får et rigtig godt indblik i hvad der egentlig sker i min krop. Det var så fangende! Alt det hun beskrev, med sygelig trang til sukker for derefter at ende ud med kvalme og træthed - det var bare MIG!

jeg får tid til diætist og udleveret en blodprocentsmåler, og en lille bog hvor jeg skal skrive mine tal ned. jeg skal stikke mig selv 6 gange dagligt. Før morgenmad, halvanden time efter morgenmad, før frokost, halvanden time efter frokost, før aftensmad og halvanden time efter aftensmad. 

Tilsidst smider hun bomben at jeg da lige kan gå ned og blive stukket i blodbanken - jeg hader blodprøver  men afsted med mig. Det var heldigvis kun et enkelt glas, og sygeplejesken stak utrolig pænt. 

Inden jeg smutter ud af døren siger jordemoderen at hun iøvrigt har et afbud til en scanning 14.20 om jeg ikke kunne tænke mig den. Det vil jeg jo hjertens gerne. Jeg tager mit nye "stikke-kit" under armen, kæresten i hånden og trisser ned i byen og venter spændt på at klokken skal blive 14.20.

Vi kommer derop igen, laver lidt fis med at vi jo nærmest bor her idag. Der er som altid ventetid og vi kommer først til kl.15. Det er den samme skønne skønne dame fra MD så hun går straks igang. Vi får tjekket kønnet igen og den er stensikker - det er en prinsesse Malou. Hun scanner baby og fortæller at baby er hvad der svarer til en uge større end hun skal være. 

Graviditetssukkersyge rammer ikke baby hvilket jeg er så glad for. Jeg har tænkt mig at tage det her dybt seriøst og ændre på min livstil. Det skulle jeg alligevel efter fødslen, så jeg kan jo ligeså godt starte nu. Det her har givet mig blod på tanden, og jeg har fået vendt den dårlige stemning til en rigtig god og positiv stemning.

Derudover har jeg lært at stikke mig selv i fingeren uden at blive dårlig af synet af blod - hvilket er et stort skridt på vejen for mig. ALT i ALT en rigtig vellykket dag.

Hov ja - Prinsesse Malou har en kampvægt på 1425 gram. Ordenlig bassepige, så vi kunne nok godt indstille os på at hun kom i maj måned fortalte de.

Det var alt.

KH
Zette 

Er det godt nok blodprocenten du skal måle?? er det ikke blodsukkeret måske? Total vellykket dag lyder det ellers til. Sikke en stor baby  Det er da kun dejligt. Kram

Anmeld

18. marts 2010

Skouboe

Jeg havde sukkersyge med min første (de opdagede det dog ret sent) og hun har ingen mén overhovedet. Hun var dog forholdsvist stor - 4170 g og 53 cm 1 uge før termin.

De mente det var fordi hun havde ligget og hygget sig med alt det sukker, men jeg var til MD scanning for 1½ uge siden med nummer 2 og hun er allerede noget over gennemsnittet, selvom mit blodsukker denne gang er helt perfekt. Derefter blev lægerne enige om at jeg tilsyneladende er genetisk disponeret for at få store børn, og de vil holde ekstra øje med lillesøsters størrelse til sidst i graviditeten.

Anmeld

18. marts 2010

smokin

mullesmith2 skriver:

Er det godt nok blodprocenten du skal måle?? er det ikke blodsukkeret måske? Total vellykket dag lyder det ellers til. Sikke en stor baby  Det er da kun dejligt. Kram

Arh jo - det var FØR jeg sov jeg skrev det! Men det er selvfølgelig blodsukkeret - men meningen var god nok

Anmeld

18. marts 2010

smokin

lillespurv19 skriver:

det var dejligt at det ikke ramme "lille" pigen, men det må da være hårdt og skal huske at tjekke blodprocent SÅ mange gange på en dag
Men er super glad for at det er gået godt i dag og hvor må det ha været skønt og se hende igen

Det er kun i starten, efter på mandag skal jeg gå ned til at gøre det 2 gange om ugen (og så de 6 gange om dagen). Det kan jeg godt leve med. Jeg har fået sådan en smart pung med alle tingene i, så jeg kan have dem med mig overalt. Det er bare superfedt. 

Og ja det var skønt at se hun havde det godt, scanneren var dog ret elendig, men vi hørte hjertelyd og så hende svømme rundt og hygge sig, så jeg var helt solgt.

Anmeld

19. marts 2010

oo

hej Zette

Jeg ville bare sige, at jeg sad og læste begge dine tråde om det her igår aftes og jeg var bare så imponeret over hvordan du gik fra at være virkelig slået ud af glukosebelastningstesten til at vende graviditetssukkersygen til noget positivt

og så ville jeg lige sige, at du skal endelig bruge Søren hvis du mener han kan hjælpe dig med at komme igennem dit matematik kursus!!!!

knus herfra

Anmeld

19. marts 2010

LouiseNielsen

Hejsa Smukke!

Fik du sovet igår, så du er frisk idag?

Åhh blev så glad for din sms, skønt at høre "lille"pigen har det godt, og moren lige sådan....

At hun måske kommer ud før tid skal du ikke være bekymret for, det er jo ikke så længe at det giver hende nogen skader, ellers ville lægerne jo aldrig gøre det..... Du skal bare tænke at juhuu, så ser du hende det før!

Anmeld

19. marts 2010

smokin

Tjuhl skriver:

hej Zette

Jeg ville bare sige, at jeg sad og læste begge dine tråde om det her igår aftes og jeg var bare så imponeret over hvordan du gik fra at være virkelig slået ud af glukosebelastningstesten til at vende graviditetssukkersygen til noget positivt

og så ville jeg lige sige, at du skal endelig bruge Søren hvis du mener han kan hjælpe dig med at komme igennem dit matematik kursus!!!!

knus herfra

Jeg var også helt slået ud - men det var mest fordi jeg var så bange for at det gjorde noget grimt ved baby. Det var en stor lettelse at komme ud til sygehuset og finde ud af at det hele ikke var så slemt som det så ud.

Jeg skal nok huske Søren - det er bare så pænt af jer. Jeg skal til terminsprøve på onsdag og efter det så må vi lige se hvad status er.

Stort knus.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.