En ond cirkel med lus!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2010

L-Mortil3

Mathildesmor skriver:

Hej piger

Jeg er simpelthen nødt til at have et godt råd fra jer, da lus herhjemme er ved at drive mig til vanvid.

Det forholder sig således, at min datter på 5 år, har en god veninde, som hun har haft igennem de sidste 2 år.

De elsker at lege sammen, men hendes veninde har haft lus det sidste 1½ år NON STOP! Da Mathilde sidste sommer blev smittet af hende, og havde lus i hele manken, konfronterede jeg venindens mor med det - hvilket jeg i øvrigt efterhånden har gjort utallige gange!! Hendes argument for, at datteren bliver ved med at have lus og tonsvin af æg i håret er, at der ikke findes en kur der kan afhjælpe på hende, og at tættekammen ikke kan tage æggene. Dette er jeg overbevist om er løgn, da jeg har på fornemmelsen, at det er fordi hun ikke "orker" at give hendes datter lusekur, og kæmme hende hver dag!

Nå, men vi blev efterfølgende nødt til at klippe Mathildes LANGE hår af, for at komme til bunds med alle de forbandede lus og æg. samtidig valgte vi at sige, at hun måtte lege med nogle andre for en periode, indtil venindens lus og æg også var væk.  Hun har ikke haft lus siden sidste sommer, hvor hendes hår blev klippet kort....MEN!

For en uges tid siden,  fik hun så lov, at lege med veninden igen - selvfølgelig med den besked, at de skulle passe på ikke at sætte hovederne sammen, låne hinandes huer, ligge i hinandens senge osv osv. De legede sammen 2 hele dage, og så begynder maridtet igen - hun har lus IGEN!!!

Nu har vi simpelthen sagt STOP herhjemme, og sagt til hende at hun må lege med nogle af de andre piger på gaden.

Jeg har det egentligt lidt træls med det, da jeg jo udemærket er kilar over, at de godt kan lide at lege sammen. Men jeg er bare nået til en punkt hvor jeg har fået nok af alle de lus og æg, og en mor der ikke GIDER at gøre noget ved datterens hår.....som i øvrigt skal til at være langt. Armen altså - hun smitter jo alle hun leger med, hvilket er synd for hende, da hun jo ikke kan gøre for at hendes mor er doven!!

Hvad skal jeg stille op - hvad ville I gøre i sådan en situation????

Det var da en rigtig øv situation, lus er så trælse, og de er SÅ nemme at opfange, hvad med at stjæle legekammeraten med Mathilde ind hos jer og få en lusekur og en kæmning, så kan de sludre lidt og hygge sig samtidigt, det tror jeg da de begge ville holde af

Og så kan de igen lege

Men omvendt, så sidder lusene jo også på hovedpuder/sengetøj og sådan, og en lusekur virker jo nok ikke, hvis ikke mutti koger vasketøjet eller smider bamser/børster etc. i fryseren...

Men synes da du skulle give hende en tur, når nu Mathilde får

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2010

Honningblomst

Line&Liam skriver:

Det var da en rigtig øv situation, lus er så trælse, og de er SÅ nemme at opfange, hvad med at stjæle legekammeraten med Mathilde ind hos jer og få en lusekur og en kæmning, så kan de sludre lidt og hygge sig samtidigt, det tror jeg da de begge ville holde af

Og så kan de igen lege

Men omvendt, så sidder lusene jo også på hovedpuder/sengetøj og sådan, og en lusekur virker jo nok ikke, hvis ikke mutti koger vasketøjet eller smider bamser/børster etc. i fryseren...

Men synes da du skulle give hende en tur, når nu Mathilde får

Man behøver faktisk ikke kogevaske eller fjerne sengetøj...lus lever kun kort tid væk fra varme/mennesket... de bliver hurtigt sløve og dør.

Anmeld

14. marts 2010

L-Mortil3

Eva skriver:

Man behøver faktisk ikke kogevaske eller fjerne sengetøj...lus lever kun kort tid væk fra varme/mennesket... de bliver hurtigt sløve og dør.

Se så blev jeg lidt klogere idag også Jeg troede faktisk det var et MUST! Fordi jeg synes at have hørt lus kunne leve var det 24 timer uden et "offer" - Og så tænkte jeg, hjem kommer glad lusefri pige og skal sove, og WUPTI, fuld af lus igen

Anmeld

14. marts 2010

Honningblomst

Line&Liam skriver:

Se så blev jeg lidt klogere idag også Jeg troede faktisk det var et MUST! Fordi jeg synes at have hørt lus kunne leve var det 24 timer uden et "offer" - Og så tænkte jeg, hjem kommer glad lusefri pige og skal sove, og WUPTI, fuld af lus igen

Det troede jeg også, men så var jeg så heldig at komme i praktik hos en masse skønne unger som krammede rigtig meget og med langt hår, så havde jeg hurtig husdyr.. så jeg gik i panik og bev klogere... Børster lagde jeg dog i fryseren..

Anmeld

14. marts 2010

Ni-ko-li-ne

Line&Liam skriver:

Lus forlader ikke hovedet medmindre det er for at kravle på et andet hoved, eller hvis de er gamle eller syge... Skulle en lus være faldet af kan den leve op til 48 timer hvis den lige har suget blod;0)

Anmeld

15. marts 2010

Sommerfuglelarven

Lus må være djævlens yngel!!!

Men ved at sige at pigerne ikke må lege sammen, så straffer du ikke moderen, men pigerne - så den løsning holder ikke. Jeg ville tilbyde at pigerne kan lege hos jer, og så kæmme pigens hår og give det en lusekur, og så gøre det i nogle dage.

Min datter har selv lige haft lus 2 gange, og hvor de kom fra aner vi ikke, men vi har selvfølgelig advaret alle dem vi havde været sammen med i ugen op til, og holdt hende hjemme fra børnehave. Her var det eneste "middel" mod lusene kæmning, kæmning og kæmning, og så 2 omgange med den der olie fra apoteket som hedder noget der starter med H. Men æggene kom ikke ud ved kæmning, de blev vasket ud, og faktisk havde hun æg i håret længe efter lusene var væk, æggene var dog også blevet kvalt af den olie!

Anmeld

15. marts 2010

RumlesMor

Vi havde også problemer i vuggestuen. Min datter har tyndt lyst hår, og man ser derfor tydeligt hvis der er noget levende i hendes hår - samtidig er hun et barn der elsker at sidde på skødet og tæt på alle. Derfor kom hun ustandselig hjem med lus.

Vi blev faktisk ringet op flere gange, for at hente hende hjem -> vuggestues forsøg på at få alle til behandle. Fint nok, men blev squ arrig da vi tilsyneladende var de eneste der tog det seriøst, og at de altid kun fandt VOKSNE store lus - og aldrig æg. Synes det var strengt at jeg skulle betale en fridag for arbejdet, fordi andre ikke gider kæmme. 

Min kærestes faster er frisør, og jeg klagede min nød til hende flere gange. Det mest effektive er selvfølgelig kæmning, og selvom min datter har tyndt fint hår - så bliver man altså træt af at skulle kæmme HVER dag. Så i de perioder hvor der er "udbrud" i vuggestue/Børnehave, sætter jeg min datters hår op og sprayer hende med noget lusehæmmende fra Cosmobell, som hedder Kids Treatment (har en søløve på flasken). Det er en mild koncentration af æteriske olier, som kan anvendes dagligt og tilsyneladende er lusene ikke så vilde med at kravle i det? Det virker i hvertfald for os.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.