Hej piger
Jeg er simpelthen nødt til at have et godt råd fra jer, da lus herhjemme er ved at drive mig til vanvid.
Det forholder sig således, at min datter på 5 år, har en god veninde, som hun har haft igennem de sidste 2 år.
De elsker at lege sammen, men hendes veninde har haft lus det sidste 1½ år NON STOP! Da Mathilde sidste sommer blev smittet af hende, og havde lus i hele manken, konfronterede jeg venindens mor med det - hvilket jeg i øvrigt efterhånden har gjort utallige gange!! Hendes argument for, at datteren bliver ved med at have lus og tonsvin af æg i håret er, at der ikke findes en kur der kan afhjælpe på hende, og at tættekammen ikke kan tage æggene. Dette er jeg overbevist om er løgn, da jeg har på fornemmelsen, at det er fordi hun ikke "orker" at give hendes datter lusekur, og kæmme hende hver dag!
Nå, men vi blev efterfølgende nødt til at klippe Mathildes LANGE hår af, for at komme til bunds med alle de forbandede lus og æg. samtidig valgte vi at sige, at hun måtte lege med nogle andre for en periode, indtil venindens lus og æg også var væk. Hun har ikke haft lus siden sidste sommer, hvor hendes hår blev klippet kort....MEN!
For en uges tid siden, fik hun så lov, at lege med veninden igen - selvfølgelig med den besked, at de skulle passe på ikke at sætte hovederne sammen, låne hinandes huer, ligge i hinandens senge osv osv. De legede sammen 2 hele dage, og så begynder maridtet igen - hun har lus IGEN!!!
Nu har vi simpelthen sagt STOP herhjemme, og sagt til hende at hun må lege med nogle af de andre piger på gaden.
Jeg har det egentligt lidt træls med det, da jeg jo udemærket er kilar over, at de godt kan lide at lege sammen. Men jeg er bare nået til en punkt hvor jeg har fået nok af alle de lus og æg, og en mor der ikke GIDER at gøre noget ved datterens hår.....som i øvrigt skal til at være langt. Armen altså - hun smitter jo alle hun leger med, hvilket er synd for hende, da hun jo ikke kan gøre for at hendes mor er doven!!
Hvad skal jeg stille op - hvad ville I gøre i sådan en situation????