Papirer på hinanden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2010

Maise

Hej piger.
Jeg er lidt i tvivl om, hvilke papirer, det er "nødvendigt" at have på hinanden, når man ikke er gift. Vi vil jo gerne være sikret så godt som muligt inden den lille kommer.
Er der nogen, der ved det?
Vi bor i leje-lejlighed, så vi ejer sådan set ikke så meget andet end vores bil og inventar.

Har selv lige skulle ordne det hele inden jeg fødte fordi vi heller ikke er gift. Du skal have lavet testamente, krydslivsforsikring, begunstigelse af arbejdspension og den pension du har i banken ( hvis du har sådan en.) Dertil børnetestamente. Vi mangler dog stadig børnetestamente i tilfælde af vi begge dør, hvem så så have vores lille pige. Det er aftalt hvem der skal have hende, dog ikke nedfældet på papir endnu. Dertil skal vi også have lavet en børneforsikring, så skal have ringet til mit forsikringsselvskab og høre om det er nødvendigt endnu.

Vil lige sige at min svigerfar selv lavede testamentet på justitsministeriets genpartspair som kan købes hos en boghandler, bestilte en tid hos en notar på kommunen. I alt 300 kr. og så sparede vi jo pengene til advokaten. 

mvh Maise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2010

netdaddy

Maise skriver:

Har selv lige skulle ordne det hele inden jeg fødte fordi vi heller ikke er gift. Du skal have lavet testamente, krydslivsforsikring, begunstigelse af arbejdspension og den pension du har i banken ( hvis du har sådan en.) Dertil børnetestamente. Vi mangler dog stadig børnetestamente i tilfælde af vi begge dør, hvem så så have vores lille pige. Det er aftalt hvem der skal have hende, dog ikke nedfældet på papir endnu. Dertil skal vi også have lavet en børneforsikring, så skal have ringet til mit forsikringsselvskab og høre om det er nødvendigt endnu.

Vil lige sige at min svigerfar selv lavede testamentet på justitsministeriets genpartspair som kan købes hos en boghandler, bestilte en tid hos en notar på kommunen. I alt 300 kr. og så sparede vi jo pengene til advokaten. 

mvh Maise

Vi brugte også det med selv at skrive børnetestamentet ud fra en forud defineret skabelon og så betale de 300 kr. til notaren. Nemt og bekvemt og så kan de sociale myndigheder ikke gennemtvinge andre beslutninger om ens børn når man har sikret sig på den måde.

Og dokumentet kommer automatisk frem i lyset hvis uheldet skulle være ude og vi begge falder bort.

Hvad angår forsikring, så var vores lille purk dækket af vores forsikring det første år, men derefter har vi så tegnet en ulykkes- og ansvars-forsikring på ham med noget ekstra dækning, som vi vist nok giver ca. 500,- kr. om året for.

Anmeld

9. marts 2010

Maise

Vi brugte også det med selv at skrive børnetestamentet ud fra en forud defineret skabelon og så betale de 300 kr. til notaren. Nemt og bekvemt og så kan de sociale myndigheder ikke gennemtvinge andre beslutninger om ens børn når man har sikret sig på den måde.

Og dokumentet kommer automatisk frem i lyset hvis uheldet skulle være ude og vi begge falder bort.

Hvad angår forsikring, så var vores lille purk dækket af vores forsikring det første år, men derefter har vi så tegnet en ulykkes- og ansvars-forsikring på ham med noget ekstra dækning, som vi vist nok giver ca. 500,- kr. om året for.

ja det er dejligt man selv kan gøre det så man spare pengene til advokaten. Den eneste grund til at vi ventede med børnetestamentet var at vi jo lige skulle vente og se at de var et levende sundt barn der kom ud, men det skal snart laves.

Ja jeg er spændt på hvor længe hun er dækket ind under vores forsikring. Min kæreste som arbejder i en bank siger dog at det skal gøres alligevel. Kan selvfølgelig ikke huske hvorfor Han fortalte mig det i aftes.

Anmeld

9. marts 2010

Corn

Vi havde hus og to børn, to biler og alt muligt andet bras inden vi blev gift og derfor fik vi lavet testamente på hinanden... Dog skulle ungerne have en større del af "kagen" end hvis vi var gift...

Så giftede vi os og beholdt testamentet, for det er vi blevet tilrådet for at sikre den efterladte mest mulig sikkerhed. Idet man er gift bliver man jo værge for børnenes formue, dvs hvis de arver huset, så kan den overlevende ægtefælle blive i huset, da det er børnenes. Det kan man ikke, hvis forældrene ikke var gift..

Og hvad angår omsorgserklæringen, så er det jo kun "retten" til barnet den går på.

Anmeld

9. marts 2010

Svenne

Mange tak for alle svarene. Det har været til stor hjælp. Nu vil vi snarest muligt få styr på det hele, så det hvertfald er på plads inden den lille kommer til verden

Anmeld

10. marts 2010

Svenne

Maise skriver:

mvh Maise

Jeg har en skabelon fra nogle af vores venner på et gensidigt testamente. Kan jeg bare skrive det ind på computeren og så printe det ud på justitsministeriets genpartspapir selv?
Og så siger du, det er på kommunen, man skal bestille en tid til at "skrive under"?
For så er det da det, vi gør

Anmeld

10. marts 2010

Maise

Jeg har en skabelon fra nogle af vores venner på et gensidigt testamente. Kan jeg bare skrive det ind på computeren og så printe det ud på justitsministeriets genpartspapir selv?
Og så siger du, det er på kommunen, man skal bestille en tid til at "skrive under"?
For så er det da det, vi gør

Sådan skrives et testamente:

1: Forsiden: et blankt papir med teksten "Testamente"

2: Originalen: Formuler dit testamente på et blankt papir og klips det sammen med forsiden.

3: Kopien: udskrives på justitsministeriets genpartspapiret (husk, at hvis det fylder mere end det underste felt på genparten, skal resten skrives på bagsiden)

4: lav sted-, dato- og underskriftfelt(er) - men LAD VÆR med at underskrive før hos notaren.

5: bestil tid -  tag identifikation, original og genpart med til notaren - skriv under medens notaren ser på det - notaren attesterer - du smider dine 300 kr. - tager originalen med hjem.

6: 5000 kr sparet

7: Du skal ringe til den skifteret der tilhører din kommune og få en tid til det rådhus hvor det kan lade sig gøre at komme til en notar.

Eksempel: Vi bor i Korsør, der hører under Slagelse kommune, men skifteretten ligger i Næstved. Så jeg ringede til næstved og fik en tid til notaren i Slagelse.

Et genpartspapir koster 8-, hos boghandleren. køb gerne nogle stykker hvis i laver fejl når i printer det ud.

held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.