Æv. Jeg syntes altså de er for små så... :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.049 visninger
17 svar
0 synes godt om
5. marts 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi har snart ikke brug for livmoderen mere...

16 uger gammel baby overlevet.

Jeg syntes fanmer ikke at det er godt. Jeg TROR Ikke på at det er mentalt godt for babyer at bliver færdigbagt udenfor livmoderen. De skal sku ikke ligge 6 mrd med slanger og sager i en kuvøse...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2010

otlitrom

Så godt artiklen. Jeg ser det lidt fra to sider. Et etisk dilemma..

Positiv: At teknikken, kundskabe og videnskaben i dag er så stor, at man kan redde sådan et lille væsen

Men.. Negativt:

At alt bliver mekaniseret, og vi på en eller anden måde "leger Gud", fordi vi overvinder det som måske ikke altid skulle besejres..

Vi bekæmper naturens gang...

Giver det nogen mening?

Jeg er i hvert fald MEGET splittet omkring det. Især som kommende sygeplejerske..

Anmeld

5. marts 2010

Bavianis

Der er en fejl i den danske tekst - han er fra ue 25 og ikke uge 16:-) Så sensationen er vist mere vægten end alderen. Selvom det jo også er vildt i sig selv... 

Anmeld

5. marts 2010

otlitrom

Bavianis skriver:

Der er en fejl i den danske tekst - han er fra ue 25 og ikke uge 16:-) Så sensationen er vist mere vægten end alderen. Selvom det jo også er vildt i sig selv... 

Tak Jeg blev ærlig talt også en smule forvirret over det, da jeg skimmede både den danske og engelske

Anmeld

5. marts 2010

Vingummien

Ej han har jo næsten ingen hud

Jeg syntes det er synd på en måde. Selvom der står leve et normalt osv liv så viser der sig jo mange gange senere hen en masse ting de kommer til at døje med når de er født så for tidlig.

Men lever barnet når man føder det så skal man gøre hvad man kan for at redde det syntes jeg. Og han har jo klart været en kæmper

Anmeld

5. marts 2010

Miamaja

Jeg taenker, hvad hvis jeg var mor til det barn, ville jeg saa hellere lade det do fordi det er mere optimalt at mit barn er i min livmoder end lade det leve via laegehjaelp. Det er sporgsmaalet.

Anmeld

5. marts 2010

finkedinke

hvis man klikker på det link der er i artiklen så er babyen pludselig 25 uger gammel ved fødslen?! Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen. Ifølge min libero graviditetsbog så er hans vægt på 275 g svarende til 19-20 uge. Det er selvfølgelig gennemsnitlig, men ifølge bogen burde han i uge 25 veje ca. 800 g og være 24 cm.

Historien melder ikke noget om hvorfor han blev taget ved kejsersnit så tidligt. det kunne da være rart at høre om, især når han pga den lave vægt har så dårlige odds.

Anmeld

5. marts 2010

Klumpe-dumpe

Altså når barnet er født i uge 25, så kan jeg ikke se, hvorfor man "bare smider det i vasken" og lader det dø. Overlevelse chancen for uge 25 babyer, er noget med 35-65%. -Og som regl er det pga. infektion disse babyer dør.

Fx. i England, hvis barnet bliver født i uge 23+6, vil der kun være en jm tilstedet, hvor imod hvis barnet bliver født i uge 24+0 så er der fuld beredskab.

I DK bliver der også født flere og flere ftf. -og jo de kan få senfølger, men det kan til tiden fødte også, pga. mange andre faktor. -og mange af senfølgerne kan der heldigvis arbejdes med, så de kommer til at leve et ganske alm. liv.

Tænk, vores lille Daniella herinde, er født i uge 26 og lever da i bedste velgående.

Anmeld

5. marts 2010

Klumpe-dumpe

finkedinke skriver:

hvis man klikker på det link der er i artiklen så er babyen pludselig 25 uger gammel ved fødslen?! Jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen. Ifølge min libero graviditetsbog så er hans vægt på 275 g svarende til 19-20 uge. Det er selvfølgelig gennemsnitlig, men ifølge bogen burde han i uge 25 veje ca. 800 g og være 24 cm.

Historien melder ikke noget om hvorfor han blev taget ved kejsersnit så tidligt. det kunne da være rart at høre om, især når han pga den lave vægt har så dårlige odds.

Min datter blev født i uge 34+3, og burde veje over 2 kg. men da hun kom, vejede hun altså kun 1395g og var 38 cm.(svarende til uge 28-29)

Så mon det ikke er samme faktor som kan spille ind, nemlig manglede næring.

Anmeld

5. marts 2010

finkedinke

Min datter blev født i uge 34+3, og burde veje over 2 kg. men da hun kom, vejede hun altså kun 1395g og var 38 cm.(svarende til uge 28-29)

Så mon det ikke er samme faktor som kan spille ind, nemlig manglede næring.

Det er også det jeg selv tænker på. 
Når man laver et kejsersnit i uge 25 så må der godt nok være særdeles dårlige forhold i livmoderen siden man mener at der er bedre udenfor. Det var det jeg undrede mig over.

Kom din datter til verden ved kejsersnit? pga manglende næring?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.