For lige at have en bedre forståelse for min frustration kommer der lige en "lille" historie..
Sagen er den at min datter på 14 mdr. OFTE er syg. Da hun var 8 uger gammel blev vi indlagt på børneafd. da et besøg ved egen læge viste at hun havde en mislyd på hjertet. Heldigvis var det en forholdvis harmløs "deffekt" der gav denne mislyd. Ved 5 mdr. undersøgelsen lytter vores læge så på hendes hjerte, og kigger meget alvorligt på mig og siger: " Ja Sara, jeg kan høre en mislyd på Aya's hjerte, og vil derfor gerne have jer på sygehuset til undersøgelser". Jeg kigger på hende og siger at det ved jeg godt, og at hun iøvrigt selv har henvist os på samme grundlag 3 mdr. tidligere...
Jeg tænker nåå ja, den kan vel smutte, og hun har måske ikke lige nået at læse journalen inden. Samtidig har vi gået til kontrol, pga. Ayas lave vægt.. Der går nopgle mdr. og vi begynder at komme meget ved lægen igen. Aya har gentagende mellemøresbetændelser, og egen læge overser 3 ud af 3!! Fair nok er min tanke, hun er jo ikke ørelæge, så jeg begynder bare at gå direkte til vores ørelæge for eftertiden. Alt dette ender med at Aya får dræn i, og det ved egen læge godt. Til 1 års undersøgelsen er Aya stadig i den lave ende af vægtkurven. Dvs. at hendes vægt og længde mere eller midre har stået stille i 4 mdr. På det grundlag vil egen læge gerne holde øje med hende og siger derfor at hun til 15 mdr. vacc skal måles og vejes også.. Aya er nu syg 2-3 gange om mdr. Senest var hun syg weekenden for 14 dage siden med feber.. Jeg kontaktede ikke læge, da Aya ellers virkede nogenlunde tilpas, lige bortset fra at hun ikke spiste. Der går en uge, og hun bliver syg med høj feber igen mandagen efter. Onsdag går jeg til egen læge med hende, da hun er hostende, og rasler fra lungerne.. derudover har hun stadig høj feber og er slatten. Vil stadig intet spise, og dette har stået på i en uge nu. Lægen kigger hende i ørerne og siger at alt ser fint ud og intet rødt. jeg siger så til lægen at der normalt også væsker fra ørerne når det er galt med dem. Hun kigger åndsvagt på mig og siger i en bestemt tone, at der altså ikke bare væsker fra ører. Der skal ligesom være hul på trommehinden før dette sker.. Jeg kigger mærkeligt på hende og spørger om hun ikke lige har kigget hende i ørerne, og da så også ville kunne se at hun har dræn i... Ups siger lægen.... UPS???? Hun lytter hende på lungerne og siger at der intet er at høre, og jeg beder hende lige tjekke hjertet også.. Hun lytter hurtigt og konkluderer at det lyder helt præcis som det skal.. Øhhh hvad??? Må lige minde hende om at Ayas hjerte altså ikke lyder præcist som et hjerte skal lyde, og hun da selv tidligere har indlagt os med det.. Jeg beder så om at få målt Ayas crp. og dette bliver også gjort.. Jeg fortæller også lægen at jeg er begyndt at blive bekymret for Ayas vægt, da hun intet spiser, og jeg kan se at hun har tabt sig. Lægen mener hun ser sund og rask ud, og vil ikke veje hende. Jeg fortæller igen, at Aya jo bliver holdt i kort snor mht. til hendes i forvejen lille størrelse, og lægen kigger på mig og spørger: "Gør hun det?".. Må indrømme at jeg på nuværende tidspunkt er ved at være en smule rasende.. Men vi bliver sendt hjem med beskeden om at hun nok bare har en virus, og syge børn altså ikke spiser. Hmm.. Torsdag aften vælger jeg at ringe til lægevagten da Aya stadig ikke spiser noget, høj feber, hoster voldsomt og ikke laver andet end at hænge på min skulder, og har ikke energi til noget som helst. Vi kommer op til lægen og Aya har en tydelig lungebetændelse!!! Jeg sidder så tilbage og er rasende på egen læge som nu har overset 3 mellemøresbetændelser, 1 lungebetændelse, og iøvrigt ikke aner hvilke patienter hun har hos sig. Jeg har valgt at skifte læge, og har i sinde at indgive en klage, for hendes sløsede arbejde.. Jeg har også selv oplevet at jeg gentagende gange har fortalt om hvilke prøver hun HAR taget på mig, og derfor nytteløst at tage igen osv osv osv.. Er det mig der bare overreagerer her??
Derudover er jeg stadig meget bekymret for Aya. Hun har i 14 dage nu ikke rigtig spist noget, og tabt sig. hvor meget er jeg ikke klar over, da jeg ingen vægt har. Har i sinde at tage til den nye læge i næste uge, og få det tjekket. Hun har f.eks hele dagen idag spist ½ mariekiks. Og sådan har det set ud i som sagt 14 dage.. Jeg er desperat efter t få noget føde i hende, og jeg er nået til det punkt nu hvor jeg nærmest er ligeglad med hvad hun spiser, bare hun spiser et eller andet. Hun kan jo ikke blive ved meget længere med ikke at spise noget. Væske kan jeg heldigvis få en lille smule i hende af..
Ihh gode råd modtages med kyshånd..
Knus en ret bekymret mor