Sandsynlighed for tvillinger!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.893 visninger
16 svar
0 synes godt om
16. februar 2010

DK

Hej alle i smukke tvillingemødre!

Jeg søger lidt info om sandsynligheden for tvillinger, da der blandt mine søskende er født/været graviditeter med 3 hold tvillinger! Jeg troede kun at "tvillinge-genet" blev nedarvet fra mor til datter men læste den anden dag at en far godt kunne give genet til hans datter der så var disponeret. Ikke kun for enæggede men også tveæggede da det åbenbart kan være arveligt betinget at man "udgyder" to æg!

Min mor kender ikke sin rigtige far. Derfor ved vi jo ikke om der var proppet med tvillinger i hans familie. Min mor har ikke selv fået tvillinger trods at hun har 5 børn. Meeeen nu har mine to ældre søstre altså selv produceret et hold tveæggede og et hold enæggede tvillinger, og min bror har også tveæggede (selv om det ikke burde betyde noget..??)

Er der nogen her som har en historie i familien hvor der er mange tvillinger? Eller ved i hvordan det præcist fungerer det der arve-halløj? Jeg synes at det jeg kan finde på nettet er sådan... meget uspecifikt og ikke så "videnskabeligt"!

Knus Ditte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2010

kiroo

puha.... ved ikke lige hvad svaret er, men nu tænker jeg hvis i er 5 søskende og i alle før tvillingere plus evt. flere børn så bliver din mor da mormor med stort M..
vi er også mange børnebørn i min familie og vi har stor glæde af hinanden... og påhæng..

mne jeg ham kun hørt at det skulle være moren der kunne vider giveog at tveægget skulle være en tilfældighed..

Anmeld

16. februar 2010

DK

Ja. At man kunne give gen videre med tveægget var også nyt for mig da jeg læste det før. Altså det betyder bare at kvinden så "fejler" noget der gør at hun afgiver 2 æg ved næsten hver mens og det er den "fejl" der kan nedarves! Jeg havde bare ikke læst det før. Nu kan jeg naturligvis ikke finde hvor jeg læste det.

Mine forældre har pt. 9 børnebørn, 1 er på vej, vi skal snart igang med at lave et barn mere Vi har en lillesøster på 21 der slet ikke er gået igang endnu, og en bror med fast kæreste gennem mange år hvor vi tænker at det også snart må være deres tur!  Mine forældre har også "tilsammen" 7 børn, så deet...

Anmeld

16. februar 2010

ChatH

Nu har jeg selv tvillinger, men er ikke sikker på jeg  kan forklare dig det. Min mormor er tvilling altså er det min tur til at få tvillinger sådan som jeg har forastået det.

vi fik af vide af det er mest almindeligt at det er arveligt når man får tveæggede tvillinger men kan selvfølgelig også være en tilfældighed, men de tal vi fik var at hvis min mormor var tvilling( de var 3 hold tvillinger i hendes søskende folk plus 5 andre børn var chancen for at jeg fik tvillinger 10% hvis vi skulle have flere børn ville sandsynligheden stige til 20% spørg mig ikke hvorfor. men nu er jeg gravid igen med en enkelt til trods for tvillinger sidst.

Vi fik også afvide at spontane abort og en graviditet hurtig efter sådan en kunne øge chancerne for tvillinger.

MEN MEN MEN... ved ikke om du blev klogere af det her volapyk, men generlet synes jeg ikke der er så meget dokumentation for hvad grunden er til det.

en tvillinge mor.

Anmeld

16. februar 2010

ChatH

DK skriver:

Ja. At man kunne give gen videre med tveægget var også nyt for mig da jeg læste det før. Altså det betyder bare at kvinden så "fejler" noget der gør at hun afgiver 2 æg ved næsten hver mens og det er den "fejl" der kan nedarves! Jeg havde bare ikke læst det før. Nu kan jeg naturligvis ikke finde hvor jeg læste det.

Mine forældre har pt. 9 børnebørn, 1 er på vej, vi skal snart igang med at lave et barn mere Vi har en lillesøster på 21 der slet ikke er gået igang endnu, og en bror med fast kæreste gennem mange år hvor vi tænker at det også snart må være deres tur!  Mine forældre har også "tilsammen" 7 børn, så deet...

Det er en fejl i ægdannelsen, men det er ikke ret mange der har det, og det var også det jeg mente med at en spontan abort med graviditet kort efterfølgende kan tricke ægdannelsen fordi der er så meget hormon i kroppen!

Anmeld

16. februar 2010

DK

Pyhh godt så.

Altså jeg ved der ikke er tvillinger hos min mormors familie, men tilgengæld så var der ingen af mine mormors 3 søstre der fik nogen børn...

Men der kan jo have været hos min mors farmor uden at vi ved det, eller det kan jo også være at min farfar har været tvilling?

Jeg må jo vente og se om jeg måske evt. også får tvillinger. Jeg har jo et barn der ikke var tvillinger. Men bliver bare så nervøs når nu alle de andre søskende i mellem tiden producerer løs af tvillinger, he he!!

Anmeld

16. februar 2010

ChatH

He he... man kan aldrig vide, men det er jo ren gæt værk mange gange synes jeg. dem jeg har talt med af tvillinge forældre har mange slet ikke haft noget i familien og så er det sket alligevel..

Og man kan jo altid lave enæggede uden nogen grund til det.

Ville heller ikke være så nervøs, tag det som en udfordring. HI HI det er skønt med tvillinger men også en ordentlig mundfuld nogen gange.

Anmeld

16. februar 2010

DK

Ja hvis det evt. bliver tvillinger sååå... Skal vi begge have ny bil. Vi bliver nødt til at flytte. Jeg bliver nødt til at sætte udd. på stand by. Det er bare derfor at det er ret... afgørende, he he...

(uuuuhhh det bliver garanteret tvillinger gyyys)

Anmeld

16. februar 2010

Vial

Hehe.. Ja, der er godt nok stor forskel på at få ét eller to børn!

Jeg har også sat lejlighed til salg. Ingen vil dog købe den. Bilen skal skiftes ud - men mangler lige pengene til det. 

Det er kun tveæggede, der er arveligt. Det med at det hopper et led over er en skrøne.

Jeg er selv tvilling, og nu venter jeg jo tvillinger (den behandling jeg har fået på klinik er ikke en behandling, som giver større risiko for tvillinger, så det ér den arvelige faktor, som har spillet ind).

Min morfars mor fik også tvillinger. Det er det eneste, som er i familien udover mig og mine pomfritter.

Anmeld

16. februar 2010

lion

Min stedfar har 5 børn og der er 2 sæt tvillinger i de 5 børn og de har ikke samme mor nogen af dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.