argh hvorfor lige malou??!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2010

Skouboe

Kolik er en rigtigt l****diagnose, fordi den siger lige præcist intet...

Definitionen:

Spædbarnskolik er defineret ved at et barn græder mere end 3 timer om dagen, mere end 3 gange om ugen, mere end 3 uger i træk og kan strække sig over 2 til 6 mdr. eller mere.

Ifølge medicinsk ordbog er kolik en smertefuld tarmkrampe. Men betegnelsen spædbarnskolik defineres som uforklarlige anfald af gråd hos spædbarnet og fortæller ikke noget om årsagen til at barnet græder.

Betegnelsen er opstået fordi spædbørn som er urolige og grædende ofte reagerer ved at krumme sig sammen. Årsagen til dette er at spædbørns motorik er domineret af deres bøjemønster. Når barnet krummer sig sammen, tolker man det derfor som tegn på mavesmerter.
Der er tale om sunde og raske spædbørn som ikke fejler noget, men alligevel græder/ er urolige i mange timer om dagen.

En mere korrekt betegnelse for spædbarnskolik ville være vedvarende gråd.

Vores datter fik også stemplet "kolik" og vi fik en besked om at det ville gå over i løbet af "nogle måneder"... BAH!

Jeg undersøgte en masse forskelligt i den sammenhæng og fandt ud af at årsagerne som regel er individuelle og godt kan være ret sammensatte, hvilket gør det til noget møg at slippe af med.

De hyppigste årsager jeg kunne finde var:

*Decideret forstoppelse - sker ofte for flaskebørn, og MEGET sjældent for amme børn. Flaskebørn skal have afføring HVER dag og den skal være ca samme konsistens som lidt tynd remoulade.

*Muskler/nerver i klemme. Fx fandt jeg en statistik der fortalte at 70% af alle børn født vil KS burde til kiropraktor, da de er "skæve" i kroppen som følge af KS. Det er klart værd at få tjekket sit barn hos en kiropraktor med speciale i spædbørn.

*Overstimulering. Spædbørn har intet filter og kan ikke finde ud af at lukke af for indtryk - de bliver derfor meget nemt overstimulerede og begynder at pylre og græde. Problemet er at når ens barn græder tager man det op, vugger det, synger for det, viser det legetøj osv.. og når man ikke orker mere, giver man det ofte til den anden forælder, der så fortsætter... altsammen stimulerer bare og gør alting værre.

Vi løste den første med lactulose i flasken for at holde maven i gang, nummer 2 ved at sende hende til kiropraktor 6-8 gange (Hun ville slet ikke bruge sin venstre side) og den sidste ved at svøbe hende og indføre et skema hvor hun blev vækket og puttet på bestemte tidspunkter - på den måde fik vi hende lagt før hun blev træt og det sikrede at hun fik tilstrækkeligt med søvn i løbet af dagen, og stadig ikke mere end hun kunne sove når det blev tid til næste lur.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2010

prettybutterfly

Min datter Natalie har også kolik og har skreget sin far og jeg halvt ihjæld! Vi har både været til kiropraktor 2 gange (dette lod dog til at gøre det værre!!!) og zoneterapeut 3 gange med STOR effekt! Zoneterapi hjalp virkelig godt selvom det langt fra er perfekt. Lægen gav os noget der hed Mylicon mod spædbarnskolik og luft i maven, det hjælper bare helt vildt godt!!! Altså hun er nok ikke lige så nem og glad som andre babier, men der er virkelig sket en stor bedring efter de sidste to nævnte ting. PRØV at spørge lægen efter MYLICON!!!! Tror det koster 60 kr og holder 1 uge herhjemme. Det er virkelig super!

Held og lykke! Føler med dig, kender det alt for godt!
Knuser fra Mona

Anmeld

9. februar 2010

Skouboe

prettybutterfly skriver:

Min datter Natalie har også kolik og har skreget sin far og jeg halvt ihjæld! Vi har både været til kiropraktor 2 gange (dette lod dog til at gøre det værre!!!) og zoneterapeut 3 gange med STOR effekt! Zoneterapi hjalp virkelig godt selvom det langt fra er perfekt. Lægen gav os noget der hed Mylicon mod spædbarnskolik og luft i maven, det hjælper bare helt vildt godt!!! Altså hun er nok ikke lige så nem og glad som andre babier, men der er virkelig sket en stor bedring efter de sidste to nævnte ting. PRØV at spørge lægen efter MYLICON!!!! Tror det koster 60 kr og holder 1 uge herhjemme. Det er virkelig super!

Held og lykke! Føler med dig, kender det alt for godt!
Knuser fra Mona

Mylicon kan købes i håndkøb på apoteket og virker fantastisk, hvis problemet er luft i maven.

Vi prøvede Zoneterapi, men det havde ikke den vilde effekt. Jeg kender dog efterhånden en del der har haft gavn af det... nok til at jeg ville overveje det hvis #2 får kolik.

Anmeld

9. februar 2010

Malou Vilma Nørgaard

Hej tøsser

mange taak for ALLE jeres svar .. det er dejligt med alt den støtte..

og mange tak fpr jeres gode råd.. vil da helt klart prøve dem, for er da godt nok ved at blive sindsyg!! også bare fordi det kom meget pludseligt..

og kan godt mærke jeg er meget træt i mit hoved.. og vil helt klart lige se på de forskellige ting..

men ang det der med at man kan se at det er kolik, altså hun laver ansigter, men kan jo ikke vide præcis hvor hun har ondt, hun skriger bare helt vildt!!

og hun er begyndt med at få flaske engang imellem, og så bryst.. ved ikke om det har noget at sige..

men igen TUSIND TUSIND tak fra jeres svar..

Anmeld

9. februar 2010

Amelia<3

Malou Vilma Nørgaard skriver:

Hej tøsser

mange taak for ALLE jeres svar .. det er dejligt med alt den støtte..

og mange tak fpr jeres gode råd.. vil da helt klart prøve dem, for er da godt nok ved at blive sindsyg!! også bare fordi det kom meget pludseligt..

og kan godt mærke jeg er meget træt i mit hoved.. og vil helt klart lige se på de forskellige ting..

men ang det der med at man kan se at det er kolik, altså hun laver ansigter, men kan jo ikke vide præcis hvor hun har ondt, hun skriger bare helt vildt!!

og hun er begyndt med at få flaske engang imellem, og så bryst.. ved ikke om det har noget at sige..

men igen TUSIND TUSIND tak fra jeres svar..

Hvor er det dog synd for hende og for dig. Er det begyndt efter hun er begyndt at får flaske eller? Og hvilke mme får hun?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.