Skouboe skriver:
Et godt råd fra en der har siddet med inkasso: Lige så snart I er uenige i et krav (opkrævning) fra et firma så gør indsigelse skriftligt, gem al korrespondance og insister på at få bekræftelser, fx på at de har modtaget fx bogen eller det lovede dokument retur.
E-mail kan sagtens bruges, men telefon opkald ender meget ofte i hvem kan bevise hvad - og selvom det er Gyldendal, der har bevisbyrden, giver det jer en masse besvær nu.
Hos inkassofirmaer kører ting ofte pr. automatik, så hvis jeg var din mand, ville jeg skrive et pænt og høfligt brev eller en e-mail til inkassofirmaet under overskriften INDSIGELSE og forklare sagens forløb og slutte af med at bede om at modtage en bekræftelse på at sagen er afsluttet hos dem.
Dernæst ville jeg skrive til Gyldendal og bede om en bekræftelse fra dem på at sagen er afsluttet der også, så I ikke risikerer at de gensender kravet.
Jeg ved det er omstændigt og frustrerende når man er "uskyldig" men i en inkasso funktion bliver man ganske hårdhudet. Jeg er sikker på at både medarbejderen hos Gyldendal og inkassofirmaet har hørt lignende historier der har været det pure opspind mange gange.
Det undskylder ikke at de ikke holder hvad de lover, men når sagen er nået så langt uden I har gjort skriftlige indsigelser, kommer man som inkassomedarbejder nemt til at undre sig over hvorfor I ikke har gjort skriftlig indsigelse tidligere hvis I nu virkelig er uskyldige?
Dette er ikke ment som en anklage, men mere et eksempel på hvordan man tænker når man sidder i et job, hvor ihvertfald 50% af alle man taler med hver dag lyver for dig på den ene eller den anden måde.
Jeg er helt sikker på at hvis noget lignende skulle ske igen, gør i automatisk skriftlig indsigelse... 
I øvrigt efterforsker politiet stort set aldrig sådanne sager, men det at I politianmelder sagen (husk at få en skriftlig kvittering) og sender kvitteringen til inkassofirmaet sammen med indsigelsen, gør jer meget mere troværdige i inkassofirmaets øjne. Det skyldes at de fleste mennesker gerne lyver for at slippe for inkassoomkostninger etc., men de fleste mennesker har også en grænse ved at indgive falsk anmeldelse...
Held og lykke med det hele, og lad det ikke ødelægge stemningen op til prinsessens ankomst.
tusind tusind tak for dit svar!
Det er sgu så svært at forholde sig til når man ikke har prøvet den slags før.
Vi ved jo at vi har et problem, da vi ikke har en kvittering på at have sendt bogen retur (vi har talt lidt med min svigermors kæreste om det - han er politimand). Det undrer mig at inkasso firmaet vil have politianmeldelse, men det skal de da endelig få, hvis det er hvad der skal til for at bevise vores uskyld.
Set i bakspejlet har du jo helt ret - hvorfor FANDEN har vi intet på skrift!? Men det er bare for sent nu
Jeg håber bare at den sag kan blive afsluttet hurtigst muligt..
Jeg vil faktisk gerne være medlem af Gyldendals børnebogklub, så det virker helt tåbeligt det her..
Vi åbnede aldrig pakken, men den skulle efter sigende indeholde en bog om børnesygdomme... 
Tak for dine råd - de vil blive gemt et trygt sted