GRUF!!!!!!!!! (laaaaaangt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2010

Skouboe

Stumpen skriver:

Jeg ville kontakte forbrugerstyrrelsen alligevel.. Det kunne jo tænkes at de har en anden syn på det end inkassofirmaet og de kan give dig et trumf, du kan sige til inkassofirmaet... Tvivler faktisk på at nogen af jers venner skulle gøre dette, hvad er det lige man får ud af det... Ej du... Ring og hør forbrugerstyrrelsen om dine rettigheder i denne sag..

Når det er et velkendt og velrenommeret firma med adresse i Danmark, som iøvrigt reagerer på henvendelser fra dig (de har taget telefonen når du har ringet) ville jeg ikke gide at blande forbrugerstyrelsen ind i sagen.

Dine rettigheder kan allesammen koges ned til at hvis ikke Gyldendal (og dermed inkassofirmaet) kan overbevises om jeres uskyld, ender I i fogedretten, hvor det er Gyldendal der har bevisbyrden. Det er vilkårene i et retssamfund.

Beløb skal være over 800 kr. (fraregnet gebyrer) før sagen kan indklages for forbrugerklagenævnet, og det er en bog som sjældent.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Skouboe skriver:

Et godt råd fra en der har siddet med inkasso: Lige så snart I er uenige i et krav (opkrævning) fra et firma så gør indsigelse skriftligt, gem al korrespondance og insister på at få bekræftelser, fx på at de har modtaget fx bogen eller det lovede dokument retur.

E-mail kan sagtens bruges, men telefon opkald ender meget ofte i hvem kan bevise hvad - og selvom det er Gyldendal, der har bevisbyrden, giver det jer en masse besvær nu.

Hos inkassofirmaer kører ting ofte pr. automatik, så hvis jeg var din mand, ville jeg skrive et pænt og høfligt brev eller en e-mail til inkassofirmaet under overskriften INDSIGELSE og forklare sagens forløb og slutte af med at bede om at modtage en bekræftelse på at sagen er afsluttet hos dem.

Dernæst ville jeg skrive til Gyldendal og bede om en bekræftelse fra dem på at sagen er afsluttet der også, så I ikke risikerer at de gensender kravet.

Jeg ved det er omstændigt og frustrerende når man er "uskyldig" men i en inkasso funktion bliver man ganske hårdhudet. Jeg er sikker på at både medarbejderen hos Gyldendal og inkassofirmaet har hørt lignende historier der har været det pure opspind mange gange.

Det undskylder ikke at de ikke holder hvad de lover, men når sagen er nået så langt uden I har gjort skriftlige indsigelser, kommer man som inkassomedarbejder nemt til at undre sig over hvorfor I ikke har gjort skriftlig indsigelse tidligere hvis I nu virkelig er uskyldige? 

Dette er ikke ment som en anklage, men mere et eksempel på hvordan man tænker når man sidder i et job, hvor ihvertfald 50% af alle man taler med hver dag lyver for dig på den ene eller den anden måde.

Jeg er helt sikker på at hvis noget lignende skulle ske igen, gør i automatisk skriftlig indsigelse... 

I øvrigt efterforsker politiet stort set aldrig sådanne sager, men det at I politianmelder sagen (husk at få en skriftlig kvittering) og sender kvitteringen til inkassofirmaet sammen med indsigelsen, gør jer meget mere troværdige i inkassofirmaets øjne. Det skyldes at de fleste mennesker gerne lyver for at slippe for inkassoomkostninger etc., men de fleste mennesker har også en grænse ved at indgive falsk anmeldelse...

Held og lykke med det hele, og lad det ikke ødelægge stemningen op til prinsessens ankomst.

tusind tusind tak for dit svar!

Det er sgu så svært at forholde sig til når man ikke har prøvet den slags før.

Vi ved jo at vi har et problem, da vi ikke har en kvittering på at have sendt bogen retur (vi har talt lidt med min svigermors kæreste om det - han er politimand). Det undrer mig at inkasso firmaet vil have politianmeldelse, men det skal de da endelig få, hvis det er hvad der skal til for at bevise vores uskyld.

Set i bakspejlet har du jo helt ret - hvorfor FANDEN har vi intet på skrift!? Men det er bare for sent nu Jeg håber bare at den sag kan blive afsluttet hurtigst muligt..

Jeg vil faktisk gerne være medlem af Gyldendals børnebogklub, så det virker helt tåbeligt det her..

Vi åbnede aldrig pakken, men den skulle efter sigende indeholde en bog om børnesygdomme...

Tak for dine råd - de vil blive gemt et trygt sted

Anmeld

8. februar 2010

Moderator

ladydan1 skriver:

kan slet ikke forstå I skal have det bøvl..det er Gyldendal der har bevisbyrden for at i HAR bestilt! Så personligt ville jeg skrive et anbefalet brev til gyldendal og inkassobureauet og meddele dem at I ikke har bestilt noget som helst og derfor ikke vil foretage jer yderligere da i nu økonomisk såvel som tidsmæssigt har brugt rigeligt tid.

Det er gyldendal der er blevet bedraget og ikke jer, så det er dem der skal melde det.

Desuden kan inkassoen trække jer i retten hvor de skal bevise det er jer der har bestilt..og det kan de jo ikke. Med et anbefalet brev kan i bevise i har meddelt alle parter, at i ikke har del i det og dermed vil det igen ende hos inkasso og gyldendal.

Personligt ville jeg lade møget køre helt til retten når jeg VED jeg ikke har bestil og jeg VED jeg har meddelt dem dette (og kan bevise det)

Sisse - overassistent ved fogedretten

I kommer med guldkorn - vidste jeg kunne regne med Jer!

F.eks. vidste jeg ikke at det er DEM der skal bevise noget.. troede faktisk det er os der skal bevise bogen er sendt retur - og det kan vi jo ikke da vi bare smed den i postkassen igen...

Vi skal spise sammen med min svigermor og hendes kæreste (politimanden) i aften.. Så forklarer vi ham sagen ned i mindste detalje og så håber vi at han kan hjælpe os med både anmeldelse og anbefalede breve osv...

Tusind tak for svaret!

Anmeld

8. februar 2010

Corn

ladydan1 skriver:

kan slet ikke forstå I skal have det bøvl..det er Gyldendal der har bevisbyrden for at i HAR bestilt! Så personligt ville jeg skrive et anbefalet brev til gyldendal og inkassobureauet og meddele dem at I ikke har bestilt noget som helst og derfor ikke vil foretage jer yderligere da i nu økonomisk såvel som tidsmæssigt har brugt rigeligt tid.

Det er gyldendal der er blevet bedraget og ikke jer, så det er dem der skal melde det.

Desuden kan inkassoen trække jer i retten hvor de skal bevise det er jer der har bestilt..og det kan de jo ikke. Med et anbefalet brev kan i bevise i har meddelt alle parter, at i ikke har del i det og dermed vil det igen ende hos inkasso og gyldendal.

Personligt ville jeg lade møget køre helt til retten når jeg VED jeg ikke har bestil og jeg VED jeg har meddelt dem dette (og kan bevise det)

Sisse - overassistent ved fogedretten

Anmeld

8. februar 2010

Nemesis

Caroline86 skriver:

I kommer med guldkorn - vidste jeg kunne regne med Jer!

F.eks. vidste jeg ikke at det er DEM der skal bevise noget.. troede faktisk det er os der skal bevise bogen er sendt retur - og det kan vi jo ikke da vi bare smed den i postkassen igen...

Vi skal spise sammen med min svigermor og hendes kæreste (politimanden) i aften.. Så forklarer vi ham sagen ned i mindste detalje og så håber vi at han kan hjælpe os med både anmeldelse og anbefalede breve osv...

Tusind tak for svaret!

jamen selvfølgelig smed i bogen i postkassen igen..det var jo ikke noget i havde bestilt. hvis i får et brev som ikke er til jer..så gør i jo det samme! Derfor har i været i god tro.

gyldendal skulle jo slet ikke have sendt nogen bog! Hvis de sender noget/opretter et abo. uden at have noget på skrift er det deres egen fejl/udgift hvis bogen går tabt.

Forbrugeraftaleloven
§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag. 

varer fremsendt uden de er bestilt ikke må være til besvær for modtager at returnere. Du kan derfor sige de selv skal afhente varen.

Men hvis der bliver en næste gang, er det absolut nemmeste at nægte at modtage den/aflevere den på posthuset og skrive modtagelse nægtet.

:-) Sisse

Anmeld

8. februar 2010

Moderator

ladydan1 skriver:

jamen selvfølgelig smed i bogen i postkassen igen..det var jo ikke noget i havde bestilt. hvis i får et brev som ikke er til jer..så gør i jo det samme! Derfor har i været i god tro.

gyldendal skulle jo slet ikke have sendt nogen bog! Hvis de sender noget/opretter et abo. uden at have noget på skrift er det deres egen fejl/udgift hvis bogen går tabt.

Forbrugeraftaleloven
§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag. 

varer fremsendt uden de er bestilt ikke må være til besvær for modtager at returnere. Du kan derfor sige de selv skal afhente varen.

Men hvis der bliver en næste gang, er det absolut nemmeste at nægte at modtage den/aflevere den på posthuset og skrive modtagelse nægtet.

:-) Sisse

Posten havde bare stillet pakken - vi bor lidt ude på landet, så det plejer de at gøre, hvis vi ikke er hjemme!

Men det er rart at vide loven er på vores side!

tusind tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.