Mad til de små pus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2010

steph0804

Torskerogn et også et hit her, det er jo også dejlig blødt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2010

JustAnotherName

Angående rygbrød tænkte jeg bare mere på og der var større sandsynlig for at få det galt i halsen når hun ikke har tænder og kan tygge det lidt.
Må jo bare prøve mig frem.

Hun blødgører det bare med mundvand, og moser det oppe i ganen.
De behøver ikke tænder for at kunne det.
Min datter på 8 mdr kan klare knækbrød. hun har kun to små bisser der titter frem i undermunden, og dem bruger hun ikke rigtigt. Hun gumler og gnasker bare til det er blødt, og maser det med tungen i ganen.

Mht. kød, så kan man blende eller mose med gaffel, så det bliver meget småt. Og hvis ikke fisk, som er blevet foreslået, så kan kødboller (kogt kød) også være en oplagt mulighed ....det er bedre, da de ikke har nær så godt af kød med stegt kant endnu...

Min datter får ikke rigtigt kød endnu. Vi er kun lige nået til opstart af bondebrød. Men hun får kartoffelmos, grøntsager (også moste) og pasta.
Og hun smager mere og mere på de ting som vi spiser, når det kan lade sig gøre. Og hun er glad for brød også. Som nævnt tidligere knækbrød, som hun kan gumle på, eller et stykke brød. Eller også laver jeg små brød-hapsere, som jeg ligger foran hende, så får hun også øvet sig i pincet-greb, når hun skal fange sig en bid - og øvet sig i at lære at slippe det igen, så hun kan få det i munden ...hehe, det kan de godt have lidt svært ved. Og det er jo også godt, at få øvet lidt af fin-motorikken, samtidig med at de lærer, at spise en masse nye ting.

Hilsen Katrine.

Anmeld

8. februar 2010

mor2piger

min første pige fik først hendes første tand da hun var ca 10 måneder, men hun fik rugbrød inden da ( ca 7 måneder ) hun fik bondebrød uden kerner eller andet og så skar jeg skorpen fra

det kunne hun sagtens klare.

ellers spiste hun faktisk det vi spiste, bare meget børnevenligt

Anmeld

8. februar 2010

BetonSlotsPrinsesserne

Lærke 2009 skriver:

Min datter er 7 måneder men hvad kan jeg give hende af kød, når hun ikke har tænder endnu.?
Fra 8 måneder må de jo begynde at få rygbrød men giver i jeres unger det hvis de ikke har tænder endnu.
Synes det er lidt svært at varrire kosten til dem. Hjælp..

tænder er ikke det der bestemmer hvad de kan spise.
Giv hende endelig rugbrød, de spiser rugbrød ved hjælp af at opløse det i spyttet.

mht kød, kan du give hende alt- det kan jo blendes.
Så forsøg du dig bare frem, hun skal nok sige fra hvis ikke hun kan li' det, men så prøv at give hende det igen om en uges tid

Knuser

Anmeld

8. februar 2010

Skouboe

Astrids-mor skriver:

Giv hende endelig rugbrød, de spiser rugbrød ved hjælp af at opløse det i spyttet.

Så forsøg du dig bare frem, hun skal nok sige fra hvis ikke hun kan li' det, men så prøv at give hende det igen om en uges tid

Knuser

De tygger faktisk også rugbrødet med gummerne, ligeså snart de har lært at skubbe maden ind i kinden med tungen - de er fantastisk effektive til sådan noget.

Min datter fik rugbrødsstave at gumle på fra hun var ca. 5 måneder og hun elskede dem.

Jeg købte et helt rugbrød uden kerner, der ikke var skåret i skiver eller noget. Så skar jeg det ud i stave på 1½ x 1½ cm og frøs dem løse ned.

Jeg tog dem op 5-10 stk ad gangen og i ovnen i ca 20 minutter til de bliver hårde og sprøde udvendigt og stadig er en lille smule bløde indvendigt. De sidder så selv med dem i hånden og gumler og bløder det op med spyt. Det er super til at udvikle deres mundmotorik - og så er de helt vildt gode til gummer der klør...

Anmeld

8. februar 2010

Anitta J

da min datter var ca 8 mdr fik hun præcis det sammen som os, alt kød der ik var hakke kød, blendede jeg eller skar ud i meget meget små bidder. hun er ca 15 mdr nu, og får ik længere noget som helst blendet, og spiser helt på samme måde sonm vi gør

Anmeld

8. februar 2010

Lærke & Lucas

Astrids-mor skriver:

Knuser

Tvivler på hun vil spytte noget ud har hun aldrig gjort. Hun spiser alt men kan godt se lidt mærkelig ud i hovedet.

Anmeld

8. februar 2010

Lærke & Lucas

JustAnotherName skriver:

Hun blødgører det bare med mundvand, og moser det oppe i ganen.
De behøver ikke tænder for at kunne det.
Min datter på 8 mdr kan klare knækbrød. hun har kun to små bisser der titter frem i undermunden, og dem bruger hun ikke rigtigt. Hun gumler og gnasker bare til det er blødt, og maser det med tungen i ganen.

Mht. kød, så kan man blende eller mose med gaffel, så det bliver meget småt. Og hvis ikke fisk, som er blevet foreslået, så kan kødboller (kogt kød) også være en oplagt mulighed ....det er bedre, da de ikke har nær så godt af kød med stegt kant endnu...

Min datter får ikke rigtigt kød endnu. Vi er kun lige nået til opstart af bondebrød. Men hun får kartoffelmos, grøntsager (også moste) og pasta.
Og hun smager mere og mere på de ting som vi spiser, når det kan lade sig gøre. Og hun er glad for brød også. Som nævnt tidligere knækbrød, som hun kan gumle på, eller et stykke brød. Eller også laver jeg små brød-hapsere, som jeg ligger foran hende, så får hun også øvet sig i pincet-greb, når hun skal fange sig en bid - og øvet sig i at lære at slippe det igen, så hun kan få det i munden ...hehe, det kan de godt have lidt svært ved. Og det er jo også godt, at få øvet lidt af fin-motorikken, samtidig med at de lærer, at spise en masse nye ting.

Hilsen Katrine.

Lærke har heller ikke rigtig fået noget kød, hun har smagt lidt ved os men det er minimalt. Men hun elsker kartoffler og grønsager, ja i det hele taget mad. Hvad med sådan noget som riskager er det noget jeg kan give hende så hun kan sidde og gumle i?

Anmeld

8. februar 2010

JustAnotherName

Lærke 2009 skriver:

Lærke har heller ikke rigtig fået noget kød, hun har smagt lidt ved os men det er minimalt. Men hun elsker kartoffler og grønsager, ja i det hele taget mad. Hvad med sådan noget som riskager er det noget jeg kan give hende så hun kan sidde og gumle i?

Ja, riskager UDEN salt.
Det får min datter også lidt af engang imellem 

Anmeld

8. februar 2010

SaNiNa

- skriver:

Lav kødboller, evt ud af en medister, så der er en dejlig god smag, så kan du altid tage sådan en ud af fryseren...

Fisk, frikadeller 

ja, jeg startede med at lave det af kylling og kalkun hakket kød og kogte det uden løg og mel.

Vi ha næsten ikke brugt det da han heller ville have det vi spise så nu bruger vi det hvis vi skal nogen steder hen og ikke ved hvad vi skal have at spise så får han lige et par boller med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.