siw84 skriver:
hvis du/i har bilforsikring igennem ALKA vil jeg meget gerne høre fra jer...
for vi har nemlig for kort tid siden fået et brev fra ALKA om at citat: vore skadesudgifter på bilforsikringer er steget de seneste 2 år. det betyder , at vi desværre er nød til at regulere vore priser. citat slut.
Dvs. vores forsikring stiger med 1800 kr årligt.. hvilket vi absolut ikke er tilfredse med da vi har kørt skadesfri i de 3 år vi har haft bil. og har os altid ment at det jo var dem der lavede skade, at deres forsikring så ville stige... Men men men.. sådan gør man åbenbart ikke hos ALKA.. det var i hvert fald ikke den forklaring vi fik da vi ringede og sagde at det ikke kunne være rigtigt.. mnej det er ALLE deres kunder der kommer til at bøde.. dvs. dem der kører skadesfrit kommer til at betale for dem der så laver skader
og det er der jeg bliver rasende.. for så kan det jo ikke i praksis betale sig og ikke lave skader...
Det jeg så meget gerne vil høre fra jer er om i osse har fået stigning (specielt hvis i er skadesfri), for min mor har os forsikring hos ALKA og deres er IKKE steget.. og derfor vil vi gerne vide om der er flere der ikke er steget.. for så går vi videre med det.. så mange gange tak hvis i lige gider skrive...
og gerne hvor meget så vi kan samligne, da det burde være det samme beløb for alle..
knus en meget frustreret siw
Jeg har ikke forsikring hos Alka, men jeg har været i branchen i flere år, og sådan her virker forsikring:
Prisen på en bilforsikring bliver afgjort på baggrund af en række faktorer, bl.a. :
*Hvor mange år I har kørt skadesfri (hvor rutinerede bilister er i)
*Typen af bil (hvor mange HK har den, hvad koster reservedele etc.)
*Hvor bor I henne (er der fx forhøjet risiko for at den bliver stjålet eller lign.)
*Hvor stor en del af skaden er I selv villige til at betale (størrelsen af selvrisikoen)
Alle kunder betaler til en samlet pulje og samme pulje udbetaler til skader - det er hele princippet i forsikring - det er solidarisk. Hvis jeres hus brændte og de skulle udbetale 3 mio til jer for genhusning, at bygge et nyt hus og nye møbler og indbo - skulle I så stige 50.000 om året i forsikring?
Derfor når de sætter priserne op, bliver de sat op for alle. Jeg gætter på at Alka har sat priserne op med nogle faste beløb - fx at jeres bil stiger med x kr. eller % alt efter hvilket trin I står på, så bilister med mindst risiko (flest skadesfri år) bliver belastet mindst, fordi det statistisk set er dem der laver færrest skader.
Når du laver en skade rykker du i de fleste tilfælde 2 eller 3 trin ned - dvs. du mister skadesfri år (igen hvis du ikke fx betaler ekstra for at undgå at rykke trin ved skade - hos nogle selskaber ligger det som en del af elitebilist begrebet), så rent faktisk er det dem med flest skader der betaler det meste af stigningen.
I forsikringsmæssig sammenhæng er 3 år faktisk ikke særligt meget - i mit forsikringsselskab bliver man fx først elitebilist med 8 år skadesfri. Der kan så være forskellige kampagner mv, hvor man kan komme ind med forskellige trin rabatter etc, og der er også forskellige definitioner i selskaberne omkring elitebilist. Rent statistisk skelner man heller ikke om I har haft bil forsikret i fx 9 år, og haft 2 skader, eller om I kun har haft bil i 3.
Da antallet af skadesfri har en temmelig stor indflydelse på prisen, vil jeg gætte på at I de foregående år er faldet.
Samtidigt indeksregulerer alle forsikringsselskaber priserne hvert år efter en fast sats der bliver offentliggjort hvert år af danmarks statistik - fuldstændigt ligesom offentligt ydelser mv. stiger. Det er et udtryk for den generelle prisstigning i samfundet.
Hvis I er utilfredse med stigningen, så synes jeg at I skal kigge på et andet selskab. Vær opmærksom på at man ofte kan få rabat hvis man samler alle sine forsikringer samme sted - husk iøvrigt at læse vilkårene for forsikringerne - de kan variere en del. I kan også vælge at øge jeres selvrisiko for at få prisen ned på forsikringen, I skal bare være opmærksom på at det er en dårlig ide at sætte den højere end I kan skaffe pengene med ca 1 måneds varsel, hvilket er ca. hvad I vil få i tilfælde af en skade.
Håber ovenstående gjorde jer allesammen lidt klogere - forudsat at I orkede at læse hele smøren...