Jeg sys du har gjort det rigtige hele vejen i gennem.
Her er ikke tale om grov vold (om end at slå er vold ingen tvivl der) men ud fra barnets eget udsagn 3 "smuttere" og som en anden er inde på, så kan det smutte for selv den bedste... dog skrevet med det men at selv den bedste også godt er klar over at 1 gang er en smutter 3 gange er = at man børe søge at få ændret på nogle ting.
Du startede med at snakke med hende om det, med at veje siturationen, hvilket i dette tilfælde i mine øre lyder helt rigtigt, du fik så kun noget negativt ud af det, hun kan/vil ikke selv se at det ikke duts, og så er der altså kun et at gøre, nemlige søge hjælp på hendes vejne, hvilket du så også har gjort. Ej det har været det helt rigtige du har foretaget dig.
Havde der nu været tale om grov vold, ville jeg personligt ikke vælge at snakke, men mælde det direkte, men grov vold er heller ikke en smutter. Havde hun været mere... ja jeg kan godt se det, men bla bla bla, ville hun også have været åben for at få hjælp, den hjælp ville du som veninde sagtens kunne have hjulpet hende til at komme i gang med, og den hjælp er altså klart bedre end den påtvungne, fordi man via frivilligheden er langt mere åben over for de forandringer der skal til, end man er ved tvang og frygt (som man oplever ved at være kastet ufrivilligt ud i hjemmebesøg)
Så jo du hanlede helt korrekt, det der med bare at mælde i øst og i vest, uden lige at stikke en finger i jorden, er langt fra altid nogen god ide, og kan skade en familie mere end det gavner, spicelt der hvor familien bare lige mangler puffet til at søge hjælp, netop fordi langt de fleste mennesker blokker ved tvang.
Godt gået.
Anmeld