slår sit barn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.960 visninger
18 svar
0 synes godt om
12. maj 2008

Anonym trådstarter

Jeg har et problem. Jeg har en "veninde" der har to børn. Hvor af den ene på 2 år kun er hos hende hver anden weekend (fordi det har statsamtet besluttet at der er bedst for barnet) Det andet barn er hos hende hverdag og hver weekend da faren ikke har noget med barnet at gøre. Barnet der bor hos hende er 8 år. og meget understimuleret. (altså bag efter både i skolen og sprogligt) En dag de så var på besøg her hos mig havde barnet på 8 år været "provekerende"/barnet havde svaret sin mor igen på simple ting. Hvor barnet pludselig fik en på hovedet 8( Hun fik en flad hånd og havde fingermærker bag efter:'( Barnet har så fortalt mig siden (en aften vi lovede at passe barnet) at moren har gjort det før, også en i røven og på hånden.8( Jeg blev så paf at jeg slet ikke kunne sige noget:$ Fordi jeg har den indstilling at man bare IKKE slår sine børn. Jeg kan slet ikke beskrive den følelse jeg sad med da de var gået hjem. Jeg var så ked af at jeg ikke havde gjort noget eller sagt noget. Nu kommer så mit dillemma. Skal jeg sige det et eller andet sted?? (altså "melde hende" som "dårlig forældre" eller hvad det nu hedder? og hvis ja, hvor kan man gøre det henne og kan man gøre det annonymt? Jeg vil IKKE gøre det for at ramme hende (da jeg synes hun ud over det er en alletiders pige/veninde) men simpelthend gøre det fordi jeg har en ide om at man ikke slår sine børn, uanset hvad de har gjort. Men jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre, nogle der kan komme med råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2008

Lise

Kære Ano,

Veninde eller ej - man slår IKKE børn!!! Jeg synes du skal gøre hvad der er i barnets interesse. Du skriver også at barnet er understimuleret - jeg synes ikke det lyder som om din veninde er nogen god forældre, så hvis det var mig der kendte hende ville jeg kontakte kommunen. Jeg ved ikke hvordan man gør eller hvor man henvender sig, men man kan jo altid ringe til kommunen og sige hvad det drejer sig om.

Jeg kan godt forstå dit dilemma i og med det er din veninde - men som nævnt synes jeg at du skal og bør handle i barnets interesse.

Lise

Anmeld

12. maj 2008

finkedinke

åh den er rigtig svær. Jeg ville måske tage en snak med veninden først.
Som forældre ved vi godt hvor træt man kan være, hvor hård hverdagen er. Nogen gange kammer det bare over. Jeg har aldrig slået mine børn, men jeg har sagt nogle meget dumme ting i ren afmagt. Og det kan i virkeligheden være lige så galt.
Selv er jeg blevet slået af min mor 3 gange i hele min barndom. Det er situationer som jeg stadig husker og hvor jeg i dag som voksen og mor kan forstå (men ikke acceptere) min mors handlinger.
Jeg ville snakke med veninden, måske har hun brug for at snakke med nogen om sin afmagt og frustrationer ved at være alene med barnet.
Måske er det sket enkelte gange og sker ikke igen, måske vil det at en anden ved det give hende en øjenåbner så hun ser hvilket skråplan hun er ude på.
I første omgang ville jeg ikke melde det nogen steder, jeg ville give hende chancen for forbedring først. I nogle tilfælde tror jeg desværre at systemets indblanding skader mere end det gavner.

Er du i øvrigt sikker på at barnet er understimuleret og at der ikke er noget galt med barnet. Jeg må med skam berette at jeg troede at en bekendt af mig var en dårlig mor i flere år indtil hendes barn i en alder af 6! fik en damp-diagnose. Og det barn virkede ikke syg bare uopdragen.

Anmeld

12. maj 2008

Monique

Selvom det er din veninde sys jeg at du skal kontakte kommune eller hvem der nu har med det og gøre for barnets skyld.
Det er jo heller ikke til og vide hvordan din veninde vil reagere over for barnet hvis du fortælle hende hvad du har fået af vide, så sys da helt sikkert at du bør nævne det til de rette personer så der kan blive taget hånd om det.
Man slår bare ikke børn, så det er hvad jeg syntes.
Barnet kan også tage skade af det og hvis det holder hvad barnet har sagt så er det vel et eller andet sted børnemishandling og det er virkelig noget der følger barnet resten af livet..

Anmeld

13. maj 2008

C.T.S.L.W.L.T

Hej
Du har faktisk pligt til at melde det. Mener det er ulovligt ikke at videregive oplysninger og tænk hvis ingen siger noget...du er jo egentlig med til at "omsorgssvigte" barnet hvis du vælger at tie. Og der må jo være en grund til at kommunen synes, at moderen ikke skal have den 2 årige hjemme! Ja du kan gøre det anonymt, altså du bliver ikke konfronteret med hende eller noget, men kommunen skal jo nok bruge dit navn osv (det ved jeg ikke hvordan det gøres?, men du kan altid ringe til kommunen og spørge, ellers er det politiet du skal henvende dig til, for det er jo ulovligt at slå sine børn.) Kan godt forstå at det er svært, men så snart man sidder med sådan en viden er man efter min mening en form for medskyldig hvis man ikke gør noget...sorry.

Anmeld

13. maj 2008

Honningblomst

Sine skriver:

Hej
Du har faktisk pligt til at melde det. Mener det er ulovligt ikke at videregive oplysninger og tænk hvis ingen siger noget...du er jo egentlig med til at "omsorgssvigte" barnet hvis du vælger at tie. Og der må jo være en grund til at kommunen synes, at moderen ikke skal have den 2 årige hjemme! Ja du kan gøre det anonymt, altså du bliver ikke konfronteret med hende eller noget, men kommunen skal jo nok bruge dit navn osv (det ved jeg ikke hvordan det gøres?, men du kan altid ringe til kommunen og spørge, ellers er det politiet du skal henvende dig til, for det er jo ulovligt at slå sine børn.) Kan godt forstå at det er svært, men så snart man sidder med sådan en viden er man efter min mening en form for medskyldig hvis man ikke gør noget...sorry.

HELT ENIG!!!
Eva.

Anmeld

13. maj 2008

Rasmine

Sine skriver:

Hej

Enig. Selvom det er svært SKAL du gøre det. Hvad bliver det næste ellers?
Mette

Anmeld

13. maj 2008

Anonym trådstarter

1000 tak for alle jeres svar. Jeg skrev netop også her inde og spurgte fordi jeg ikke kender reglerne, men synes også jeg har hørt at man har pligt til at melde det. Det er netop også det med den 2 årige, som ikke bor hos sin mor mere. Jeg ved ikke hvorfor, men det har statsamtet bestemt der ikke er det bedst for barnet. Det må vel også sige lidt om hvordan moren er.(?) Jeg ville også synes at det er en form for børnemishandling, selv om det måske ikke sket ofte, men bare det at det er sket, det er nok for mig. Jeg har prøvet at tage snakken med min veninde, dagen efter jeg så hende slå den 8 årige, hjemme hos mig. Jeg fortalte hende at det ville jeg IKKE have at hun gjorde i mit hjem. Men snakken blev ikke ret lang om det, for vi er helt modsatte hvad der gælder børneopdragelse. Hun holder på at børn ikke tager skade af det engang i mellem. Hun sagde at hun ville have velopdragede børn. Men jeg synes det er den forkerte måde at opdrage sine børn på. Jeg er ikke sikker på at den 8 årlige er understimuleret, det kan også være at hun er syg, det må jeg indrømme at jeg ikke ved noget om. Synes bare at et barn på 8 år, burde kunne skrive sit navn, selv tage tøj på og lyne jakken. (men det kan godt være at det er mig der har draget forhastede konklutioner på det punkt) Jeg vil netop melde hende for barnets skyld, alle børn fortjener det bedste også selv om det måske ikke altid er deres mor.:'( Jeg vil gøre det fordi jeg synes det er synd for barnet. Så jeg må prøve at ringe rundt i dag og høre hvordan jeg skal forholde mig på min kommune. Endnu engang 1000 tak for jeres svar.

Anmeld

13. maj 2008

rlyn

Jeg vil ikke være et sekund i tvivl, hvis det var mig: det skal absolut meldes - især da din venindes opfattelse af, hvad der skader og ikke skader et barn ikke stemmer overens med regler og normer. Dog ville jeg gøre veninden opmærksom på, at det bliver meldt. Det synes jeg er mest retfærdigt. Det kan godt være det bliver enden på et venskab, men for mig at se kommer barnets tarv i første række. Knus Rikke...som selv er blevet slået (tæsket!) igennem hele min barndom, så jeg ved, hvilke problemer det kan medføre for et barn :'(

Anmeld

13. maj 2008

Rasmine

[citat][f][småt]Rikke Lyngholm skriver:[/småt][/f] Jeg vil ikke være et sekund i tvivl, hvis det var mig: det skal absolut meldes - især da din venindes opfattelse af, hvad der skader og ikke skader et barn ikke stemmer overens med regler og normer. Dog ville jeg gøre veninden opmærksom på, at det bliver meldt. Det synes jeg er mest retfærdigt. Det kan godt være det bliver enden på et venskab, men for mig at se kommer barnets tarv i første række. Knus Rikke...som selv er blevet slået (tæsket!) igennem hele min barndom, så jeg ved, hvilke problemer det kan medføre for et barn :'([/citat] ÆV! Jeg er netop ved at skrive eksamensopgave i psykologi om omsorgssvigt (for spædbørn, ligesom Jørn i "Er du mors lille dreng") Det er fanme utroligt at nogle forældre kan finde på ligefrem at tæske deres børn. Jeg håber at du, trods alt, lever et nogenlunde normalt liv den dag idag. Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.