Indlæg om sygdom og kost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.234 visninger
13 svar
0 synes godt om
1. februar 2010

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Kan det passe at Alexander skal være syg 1 gang om ugen??Vi er ved at blive skøre af sygdom herhjemme.Han begyndte i dagpleje d. 16/11,og siden har han været tit syg,men siden jul har det været hver uge.Vi er begyndt at kalde det Saturday night fever,men det er jo ikke engang morsomt.Den her uge holdt det så til sødag,og i nat var han så snottet at han ikke rigtig har sovet.Skal jeg kontakte lægen eller er det normalt??

En anden ting er kosten...vi har ikke set en sundhedsp. siden han fyldte 6 mdr.,og forventer heller ikke at gøre det(længere historie),men man sidder jo lidt fast i gamle vaner.Han er lige fyldt 9 mdr.,og får stadig kun grød,rudbrød og al hans andet mad bliver most til ukendelighed.Skal han snart til at spise "normalt"?Han har kun 2 tænder,så jeg lidt nervøs for om han kan tygge,hvis jeg begynder at give ham mad som ikke er most.Han får heller aldrig ting han kan sidde af gnave af,af samme grund.Vi kan heller ikke rigtig få ham til at drikke af kop,men det mener jeg nu også tiden bestemt er ved at være til.

Puha,det blev lidt langt og forvirrende,men det er det skisme også at have børn.Forvirrende,altså

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2010

Mca<3

Pernilleh skriver:

Kan det passe at Alexander skal være syg 1 gang om ugen??Vi er ved at blive skøre af sygdom herhjemme.Han begyndte i dagpleje d. 16/11,og siden har han været tit syg,men siden jul har det været hver uge.Vi er begyndt at kalde det Saturday night fever,men det er jo ikke engang morsomt.Den her uge holdt det så til sødag,og i nat var han så snottet at han ikke rigtig har sovet.Skal jeg kontakte lægen eller er det normalt??

En anden ting er kosten...vi har ikke set en sundhedsp. siden han fyldte 6 mdr.,og forventer heller ikke at gøre det(længere historie),men man sidder jo lidt fast i gamle vaner.Han er lige fyldt 9 mdr.,og får stadig kun grød,rudbrød og al hans andet mad bliver most til ukendelighed.Skal han snart til at spise "normalt"?Han har kun 2 tænder,så jeg lidt nervøs for om han kan tygge,hvis jeg begynder at give ham mad som ikke er most.Han får heller aldrig ting han kan sidde af gnave af,af samme grund.Vi kan heller ikke rigtig få ham til at drikke af kop,men det mener jeg nu også tiden bestemt er ved at være til.

Puha,det blev lidt langt og forvirrende,men det er det skisme også at have børn.Forvirrende,altså

Altså  Min Alexander har aldrig været så meget som forkølet , men han er heller ikke startet i vuggestue endnu ,, Når de starter i institution kan det godt bive et mareridt pga konstant sygdom  Han skal bare lige vænne sig til alle bakterierne .. Min Alexander er jo også 9 mdr og vil/kan stadig heller ikke spise mad der  ikke er moset helt dødt  Han får bræk fornemmelser , rugbrød klarer han fint men ikke rigtigt kartoffel stykker mm .. Det tager jeg nu ikke så tungt , han spiser med på alt vores mad der kan moses/blendes og så øver vi med små stykker hver aften

Anmeld

1. februar 2010

Moar'en

Man har jo altid hørt at når de starter i DP/VS så bliver de meget syge. Men hvis du synes han er meget syg, synes jeg du skal ringe til din egen læge og snakke med ham om det, så kan han muligvis også berolige dig med om det er normalt

Ang maden. Altså her er Viktor godt nok næsten 1 år, og får ikke moset mad mere, men det jeg ville sige er om det er for tidligt eller ej ved jeg ikke, men det er ikke pga af tænderne. Viktor har kun 2 tændder (ja han er lidt langsom) men han kan sagtens tygge og bide af ting. Du kan da lige få et billed af hvor god man kan være kun med 2 tænder.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

1. februar 2010

Skouboe

Hvor mange tænder han har, har ikke noget at gøre med om han kan tygge eller ej. Gummerne er fine til at tygge maden. Når du tygger, tygger du heller ikke med fortænderne, men med kindtænderne 

Det er vigtigt at børn udvikler deres mundmotorik, og en rigtig god (og for dem også underholdende) måde at gøre det på, er at gnave på ting. Jeg vil anbefale at du starter med "hårde" ting som gulerod- og agurkestave og rugbrødsstave (se opskrift nedenfor). Det er godt til gummer der klør og giver rig mulighed for at udforske munden og tungen og lære hvordan tingene føles.

Jeg ville også begynde at mose hans mad med en gaffel istedet for at blende den, så det lige så stille gradvist  bliver grovere. Mange babyer synes det er enormt spændende at sidde og mærke med tungen, når tingene mærkes anderledes end de er vant til. Vær opmærksom på at kartoffelmos klister til ganen og derfor ikke altid er et hit, men pasta/kødsovs moset med en gaffel, er en af favoritterne hjemme hos os og har været det siden min datter var 7½ måned.

Børn på hans alder, har samme refleks som vi har hvis vi er ved at få noget galt i halsen og hoster det bare op igen. 

Rugbrødsbjælker:

Jeg købte et kernefrit rugbrød der ikke var skiveskåret og skar det til bjælker på ca 1½x1½ cm, som jeg frøs ned. Jeg tog så 5-10 op ad gangen og ristede dem i ovnen på 150 grader i 15-20 min. Meningen er at de skal være hårde udvendigt og bløde indvendigt.

Anmeld

1. februar 2010

Pernilleh

Tak for svarerne.Jeg har overvejet det med rugbrødsbjælkerne,især fordi der da snart må komme nogle flere tænder

Ha,ha,det er sjovt du siger det med brækfornemmelser.De første mange måneder kunne vi overhovedet ikke få øllebrød i ham,så lavede han også bare gylpe hovedetOg stadigvæk kan han gøre det bare der sniger sig en lille ært med i maden,han er utrolig sart.

I øvrigt også god ide med pastaen,det vil jeg prøve.Det kan vel heller ikke blive ved med at være lige spændende at få kartoffelmos til aften.Hvad med ris?Hvad gør man med dem?Er ikke sikker på at det er nogen success at få ned i halsen heller

Anmeld

1. februar 2010

Mca<3

Pernilleh skriver:

Tak for svarerne.Jeg har overvejet det med rugbrødsbjælkerne,især fordi der da snart må komme nogle flere tænder

Ha,ha,det er sjovt du siger det med brækfornemmelser.De første mange måneder kunne vi overhovedet ikke få øllebrød i ham,så lavede han også bare gylpe hovedetOg stadigvæk kan han gøre det bare der sniger sig en lille ært med i maden,han er utrolig sart.

I øvrigt også god ide med pastaen,det vil jeg prøve.Det kan vel heller ikke blive ved med at være lige spændende at få kartoffelmos til aften.Hvad med ris?Hvad gør man med dem?Er ikke sikker på at det er nogen success at få ned i halsen heller

Ris har vi også prøvet , de glider ned men meget få af gangen  Derfor får Alexander mos før vi spiser så han er nogenlunde mæt og så spiser han med af det han nu kan få ned når vi spiser,,

Anmeld

1. februar 2010

TbCp

Pernilleh skriver:

Da min datter startede i dagpleje var hun syg hver 2. uge det første 1/2 år, vi gik konstant til læge men der var aldrig noget...
Nogle børn slæber desværre bare alt til sig og den første vinter er altid værst
God bedring 

Anmeld

1. februar 2010

Pernilleh

TbCp skriver:

Da min datter startede i dagpleje var hun syg hver 2. uge det første 1/2 år, vi gik konstant til læge men der var aldrig noget...
Nogle børn slæber desværre bare alt til sig og den første vinter er altid værst
God bedring 

Åh tak,det beroliger mig meget!Har også hørt at det først halve år skulle være slemt...så er vi da kommet halvvejsVille godtnok bare ønske at det var om sommeren og ikke om vinteren,det ville nok have hjulpet lidt også.

Anmeld

25. februar 2010

rodtop

Min søn startede i vuggestue for 4 mdr siden. Han bliver også konstant syg, når lige at komme tilbage i vuggestuen en dag eller to så har han noget nyt med hjem. Vi har været ved læge mange gange, men der er nok ikke andet at gøre end at vente på foråret Det er hårdt og hvor bliver man da fustreret når man ikke kan gøre noget. En ringe trøst, men så ved du da at i ikke er de eneste

Anmeld

25. februar 2010

Pernilleh

rodtop skriver:

Min søn startede i vuggestue for 4 mdr siden. Han bliver også konstant syg, når lige at komme tilbage i vuggestuen en dag eller to så har han noget nyt med hjem. Vi har været ved læge mange gange, men der er nok ikke andet at gøre end at vente på foråret Det er hårdt og hvor bliver man da fustreret når man ikke kan gøre noget. En ringe trøst, men så ved du da at i ikke er de eneste

Tak for detVi var ved lægen så sent som i går,hvor han havde over 40 i feber,og det var samme besked...vent på foråret...så vi veeenter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.