Hvor mange tænder han har, har ikke noget at gøre med om han kan tygge eller ej. Gummerne er fine til at tygge maden. Når du tygger, tygger du heller ikke med fortænderne, men med kindtænderne 
Det er vigtigt at børn udvikler deres mundmotorik, og en rigtig god (og for dem også underholdende) måde at gøre det på, er at gnave på ting. Jeg vil anbefale at du starter med "hårde" ting som gulerod- og agurkestave og rugbrødsstave (se opskrift nedenfor). Det er godt til gummer der klør og giver rig mulighed for at udforske munden og tungen og lære hvordan tingene føles.
Jeg ville også begynde at mose hans mad med en gaffel istedet for at blende den, så det lige så stille gradvist bliver grovere. Mange babyer synes det er enormt spændende at sidde og mærke med tungen, når tingene mærkes anderledes end de er vant til. Vær opmærksom på at kartoffelmos klister til ganen og derfor ikke altid er et hit, men pasta/kødsovs moset med en gaffel, er en af favoritterne hjemme hos os og har været det siden min datter var 7½ måned.
Børn på hans alder, har samme refleks som vi har hvis vi er ved at få noget galt i halsen og hoster det bare op igen.
Rugbrødsbjælker:
Jeg købte et kernefrit rugbrød der ikke var skiveskåret og skar det til bjælker på ca 1½x1½ cm, som jeg frøs ned. Jeg tog så 5-10 op ad gangen og ristede dem i ovnen på 150 grader i 15-20 min. Meningen er at de skal være hårde udvendigt og bløde indvendigt.
Anmeld