Hvordan forbereder i jeres barn på, at de skal sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2010

RumlesMor

MoarHvidovre skriver:

Jeg sidder også på en stol inde ved Luka når han er blevet puttet, men ikke med ryggen til. Han ligger nogen gange og kalder på mig, hvor jeg enten tysser eller bare lader som ingenting. Det kan tage op til 45 min, at putte ham og mange gange ender det med skrig og skrål. Det er rigtig hårdt når man er vant til bare, at putte ham og så var det godnat.

Måske skulle du netop prøve at sidde med ryggen til?

Det sender et tydelig og let-forståeligt signal om at man ikke er der for at underholde, men de har alligevel tryghed i ens nærvær.

Hvis de kan fange ens øjenkontakt, eller man reagere på bevægelse eller lyde - så bliver de ved, for så er der "håb" for at blive taget op.

Det burde ikke tage 45 min. Det er nemlig hårdt - både for forældrene, men også for barnet. Men det tager selvfølgelig lidt tid for barnet at vænne sig til nye rutiner. Tror det vigtigeste er at man tager en beslutning og holder fast i den. Sådan at rutinerne ikke ændrer sig en gang om ugen. Men at de kan mærke at man virkelig mener det, også selvom de græder. Så længe man sidder der og ved alt er okay - sker der jo ikke noget ved de græder lidt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2010

mettenoah

RumlesMor skriver:

Måske skulle du netop prøve at sidde med ryggen til?

Det sender et tydelig og let-forståeligt signal om at man ikke er der for at underholde, men de har alligevel tryghed i ens nærvær.

Hvis de kan fange ens øjenkontakt, eller man reagere på bevægelse eller lyde - så bliver de ved, for så er der "håb" for at blive taget op.

Det burde ikke tage 45 min. Det er nemlig hårdt - både for forældrene, men også for barnet. Men det tager selvfølgelig lidt tid for barnet at vænne sig til nye rutiner. Tror det vigtigeste er at man tager en beslutning og holder fast i den. Sådan at rutinerne ikke ændrer sig en gang om ugen. Men at de kan mærke at man virkelig mener det, også selvom de græder. Så længe man sidder der og ved alt er okay - sker der jo ikke noget ved de græder lidt.

Mange tak for rådet... jeg vil prøve mig ad...
det lyder som en virkelig god idé.

Anmeld

26. januar 2010

RumlesMor

mettenoah skriver:

Mange tak for rådet... jeg vil prøve mig ad...
det lyder som en virkelig god idé.

Pøj pøj med det - skriv hvordan det går.

Det er utrolig befriende når man "bare" kan putte, og ved de ligge trygge i deres seng til næste morgen.

Anmeld

26. januar 2010

LinLin

Har haft den samme rutine med David siden han var omkring 9 mdr:

Skifte ble - nattøj på - tandbørstning - vand (da det var flaske kom det naturligvis inden tandbørstning...) - ind i seng - een sang - "God nat, David" - og lys slukkes og døren lukkes til

Slut prut! Har max 10 aftener i hans liv måttet ind til ham igen fordi han har grædt. De aftener har jeg taget ham op, givet ham lidt vand  og så ind i seng igen. (Op til 4 gange... )

Tror på rutiner er rigtigt vigtigt ifht børn og søvn!

Anmeld

26. januar 2010

Misjelle

Min søn er 11 mdr. 15- 20 min inden han bliver lagt til at sove sidder vi og nusser ham på enten ryggen eller maven. På den måde falder han helt til ro i vores arme. Derefter ligger vi ham ind i seng med hans sut og Kaj - bamse. Vi siger godnat og går ud. Dog er han begyndt ikke at ville have lukket døren, men det kan måske skyldes han ikke kan lide mørket

Anmeld

26. januar 2010

Bondepigen

Vi har altid bare børstet hendes tænder, givet noget at drikke, leget inde i vores seng, og kigget lidt i pegebøger. Så siger vi nu skal du putte.

Der protestere hun så godt nok lidt, men bliver lagt i tremmesengen med sut og bamse Henning, og for det meste har hun lagt sig til at sove med det samme.... Men af og til kommer der jo de her tigerspring og sygdomsperioder, og der kan rytmen godt gå lidt i kludder, da det så er nødvendigt, at være inde hos hende.. Så lægger jeg mig i min seng og holder hende i hånden til hun sover.... Men så sker det godt nok af og til, at jeg osse selv falder i søvn...

Men jeg skal ikke kigge på hende, mens jeg er derinde, for så tror hun at hun skal lege og rejser sig op hele tiden. Så jeg lader som om jeg sover...og så er det jo, at jeg ender med at falde i søvn...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.