Barnedåb eller navngivning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

hej sveske!

Vi har valgt at døbe Laura - selvom både Daniel og jeg højst sandsynligt melder os ud af folkekirken indenfor de næste 5 år.

Hvis hun vælger at hun vil konfirmeres synes vi ikke hun skal igennem dåben til den tid og derfor bliver hun døbt nu. Traditionen er hyggelig, men som du selv siger kan man få en ligeså skøn dag med navngivningsfest som med dåb

Så vores begrundelse, på trods af to IKKE kristne forældre er altså at hun ikke skal igennem dåben som teenager hvis hun gerne vil konfirmeres. Til den tid får hun så at vide at festen får hun uanset hvad og at hun skal vælge konfirmationen fordi hun har lyst til DEN og ikke til festen og gaverne

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2010

Ranarupta

Vi vil have Bønne døbt.
Vi gør som mange andre danskere:  kommer i kirken til de mest traditionelle begivenheder (bryllup/konfirmation/begravelse/dåb/jul/o.l.).

Min kæreste har en mere kontant holdning til det: han har meldt sig ud af folkekirken, da han ikke vil betale kirkeskatten.
MEN vores barn skal altså døbes. Det har vi valgt, da det er en tradition, som i så mange andre familier. 

/Karina 19+2

Anmeld

25. januar 2010

Malou Vilma Nørgaard

Caroline86 skriver:

hej sveske!

Vi har valgt at døbe Laura - selvom både Daniel og jeg højst sandsynligt melder os ud af folkekirken indenfor de næste 5 år.

Hvis hun vælger at hun vil konfirmeres synes vi ikke hun skal igennem dåben til den tid og derfor bliver hun døbt nu. Traditionen er hyggelig, men som du selv siger kan man få en ligeså skøn dag med navngivningsfest som med dåb

Så vores begrundelse, på trods af to IKKE kristne forældre er altså at hun ikke skal igennem dåben som teenager hvis hun gerne vil konfirmeres. Til den tid får hun så at vide at festen får hun uanset hvad og at hun skal vælge konfirmationen fordi hun har lyst til DEN og ikke til festen og gaverne

Knus

hej smukke

heh melder i jer ud af folkekirken? kan man det ?

ja okey, jamen det er jo også helt fint, og der er mange der ikke vil havde ens barn skal igennem en dåb når hun/han er 14år. og det kan jeg godt forstå, da der er mange der har oplevet drilleri eller andet i forhold til dåb når man er så gammel. men hos mig var der ingen problem, så satser jeg heller ikke på der til den tid i malous klasse ja man kan nemlig få en ligeså hyggelig dag uden kirken

jamen helt bestemt søde, syntes jeg er fedt, at i gir laura den mulighed at vælge at hun gerne må få fest selvom hun ikke blir konfirmeret, .. det der mange der ikke vil endten blir du konfirmeret ellers INGEN ting.. og ja malou får også lov til at vælge om hun vil konfi eller bare havde fest og gaver..

knus

Anmeld

26. januar 2010

DkzMariia

Hej! Min søn skal helt klart døbes.  For det første har jeg det sådan lidt at det høre sig sgu egentlig lidt til - i hvert falde for mig & kæresten! Og for det andet, så hvis han vil konfirmeres til den tid, så skal vi ikke "stresse" os med en hurtig dåb til den tid. Så helt klart dåb herfra!

Anmeld

26. januar 2010

Moderator

Malou Vilma Nørgaard skriver:

hej smukke

heh melder i jer ud af folkekirken? kan man det ?

ja okey, jamen det er jo også helt fint, og der er mange der ikke vil havde ens barn skal igennem en dåb når hun/han er 14år. og det kan jeg godt forstå, da der er mange der har oplevet drilleri eller andet i forhold til dåb når man er så gammel. men hos mig var der ingen problem, så satser jeg heller ikke på der til den tid i malous klasse ja man kan nemlig få en ligeså hyggelig dag uden kirken

jamen helt bestemt søde, syntes jeg er fedt, at i gir laura den mulighed at vælge at hun gerne må få fest selvom hun ikke blir konfirmeret, .. det der mange der ikke vil endten blir du konfirmeret ellers INGEN ting.. og ja malou får også lov til at vælge om hun vil konfi eller bare havde fest og gaver..

knus

ja, du kan melde dig ud. Så skal du ikke betale kirkeskat længere!

Der er selvfølgelig nogle ting man skal tænke over, hvis man melder sig ud, men vi er ved at undersøge hvordan det bedst kan betale sig for os at gøre - den ene skal være medlem af folkekirken hvis man vil giftes i kirke, man skal betale for evt. begravelse i indviet jord osv... Men alt det kan man finde på nettet!

knus

Anmeld

26. januar 2010

TbCp

hej girls

ja nu har jeg liget et spørgsmål igen

Mathias og jeg har besluttet os for at navngive malou i stedet for at at hun skal døbes.. mathias er total atheist (staves) og ja jeg tror heller ikke rigtig på det...

men da vi så fortalte det til min mor så begyndte hun næsten at tude, fordi malou ikke skulle døbes.. men syntes ikke der er nogle grund når man ikke tror på det..

hvad gør i med jeres guldklumper?

Liva blev døbt, det er ikke fordi vi er troende eller noget, det var kun for traditionens skyld.

Anmeld

26. januar 2010

Malou Vilma Nørgaard

Caroline86 skriver:

ja, du kan melde dig ud. Så skal du ikke betale kirkeskat længere!

Der er selvfølgelig nogle ting man skal tænke over, hvis man melder sig ud, men vi er ved at undersøge hvordan det bedst kan betale sig for os at gøre - den ene skal være medlem af folkekirken hvis man vil giftes i kirke, man skal betale for evt. begravelse i indviet jord osv... Men alt det kan man finde på nettet!

knus

ej troede jeg sgu ikke var en mulighed hehe..

jaa nu skal jeg jo giftes, meeen det er jo ikke i en kirke, så mon det tæller heh

men ja man skal nok lige være sikker, men kan man så melde sig ind igen, hvis man fortryder heh ??

knus

Anmeld

26. januar 2010

Moderator

ej troede jeg sgu ikke var en mulighed hehe..

jaa nu skal jeg jo giftes, meeen det er jo ikke i en kirke, så mon det tæller heh

men ja man skal nok lige være sikker, men kan man så melde sig ind igen, hvis man fortryder heh ??

knus

du kan altid melde dig ind igen

Anmeld

26. januar 2010

Malou Vilma Nørgaard

Caroline86 skriver:

du kan altid melde dig ind igen

det jo genialt

Anmeld

26. januar 2010

FruEllingsen

vores baby skal døbes, men det er på grund af tradition, ikke pga. tro.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.