Jeg tillader mig lige at øffe lidt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2010

Misjelle

Sisley skriver:

Det er rigtigt at man tidligere skulle have indsprøjtningen efter man havde født (senest 72 timer), men det er lavet om, så man nu kan få den inden man føder.

Så I ikke den TV udsendelse der var for lidt tid siden, hvor der blev udført blodtransfusion på et foster via navlestrengen, fordi moderens blod bekæmpede barnets, som derfor fik blodmangel? Så vidt jeg ved var rhesus neg/pos årsag til dette.

Jeg har ikke grund til bekymring nu - efter sigende - men ved efterfølgende graviditeter.

Det ville jo bare være lidt nemmere, hvis lillepigen også var negativ...

Nej det så jeg desværre ikke, vidste heller ikke det var lavet om

Nu ved jeg ikke om det er dit første barn? , men så vidt jeg har fået fortalt og forstået, så er risikoen for at dit blod og barnets blod vil modarbejde hinanden meget minimal hvis det er dit første barn. Jeres blod skal nemlig komme i kontakt med hinanden før din krop vil forsøge at frastøde barnet. Under en fødsel kan moren og barnets blod dog godt komme i forbindelse med hinanden, da begge parter kan få rifter og etc. Uden anti-D indsprøjtningen vil dette medføre en risiko i din næste graviditet.

Jeg kender efterhånden nogle stykker der er rhesus negativ og har fået positive børn... og der har ikke været problemer i den efterfølgende graviditet.

Jeg kan godt forstå du bekymre dig, den bekymring vil helt sikkert også strejfe mig når jeg skal have mit næste barn. Virker anti-D mon som det skal osv. Jeg tror bare jeg må fokusere på at jeg ved at jeg fik indsprøjtningen efter fødslen og jeg har endnu ikke hørt nogle historier hvor anti-D indsprøjtningen ikke virkede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2010

Heidi.

Sisley skriver:

Jeg har blodtype rhesus negativ og har derfor fået taget en blodprøve for at se, om barnet er rhesus negativ elle positiv - og hun er positiv. Det betyder, at jeg skal have en indsprøjtning med anti-D og det er jeg egentlig lidt øv over. Så jeg tillader mig lige at øffe lidt over det her på siden.

Jeg er sgu bekymret for, om de overhovedet har undersøgt min blodprøve ordentlig (synes så tit man hører, at et eller andet går galt...) og så er jeg selvfølgelig bekymret for komplikationer senere.

Ihhh øv altså! Hvorfor kan hun ikke bare være negativ som sin mor!

Sisley
- som både er negativ af blodtype og humør

Jeg har sammen blodtype som dig.. Og de 3 gange jeg har været gravid har jeg fået den indsprøjtning. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er øv over det...

Anmeld

25. januar 2010

Sisley

bagger26 skriver:

Okay, det har jeg ikke hørt noget om, jeg er også rhesus negativ. Er gravid i uge 34+4, men kan selvfølgelig være det er forsent alligevel. Mit første barn er positivt, så der fik jeg en indsprøjtning efter fødslen, og det har jeg været meget tryg ved, der har intil videre ikke været nogle proboblemer med denne graviditet.

Jeg tror det er i eller fra uge 32, men har du ikke en tid hos lægen her i uge 35? Så spørg endelig.

Anmeld

25. januar 2010

Sisley

Heidi. skriver:

Jeg har sammen blodtype som dig.. Og de 3 gange jeg har været gravid har jeg fået den indsprøjtning. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du er øv over det...

Jeg er ikke øv over indsprøjtningen - herre gud, hvis det er bare er det der skal til og man så kan være sikker. Det ville bare være nemmere, hvis baby var negativ som jeg.

Igen - der var den der udsendelse i TV for nylig... Der blev blodtransfusioneret (hvis det altså er et ord) ved både 1. og 2. graviditet. Og det bekymrer mig! For hvis man bare kan få anti-D indsprøjtning og alt så er i orden, hvorfor gik det så galt for hende? Men jeg har ikke en pind forstand på blod, så måske har jeg misforstået hendes sag...

Anmeld

25. januar 2010

Heidi.

Sisley skriver:

Jeg er ikke øv over indsprøjtningen - herre gud, hvis det er bare er det der skal til og man så kan være sikker. Det ville bare være nemmere, hvis baby var negativ som jeg.

Igen - der var den der udsendelse i TV for nylig... Der blev blodtransfusioneret (hvis det altså er et ord) ved både 1. og 2. graviditet. Og det bekymrer mig! For hvis man bare kan få anti-D indsprøjtning og alt så er i orden, hvorfor gik det så galt for hende? Men jeg har ikke en pind forstand på blod, så måske har jeg misforstået hendes sag...

Anti D insprøjtningen gives fordi at så er man klar til næste graviditet.. Når man har den blodtype vi har, så kan kroppen gå ind og prøve og udstøde det foster der er i livmoderen, det er derfor man får en anti D.

Det du har set.. Er det ikke der hvor hendes barn fik en blodtransfution inde i maven. Fordi det var det der hedder et blåt barn?? Altså at moderen og faderens blodtyper ikke passede sammen og derfor vat barnet nød til og få den transfution??

Min mor og fars blod passede ikke sammen, så derfor fik de kun mig. Hvos de skulle hava haft et barn mere så kunne det habe risikeret at blive et blåt barn.

Kh Heidi

Anmeld

25. januar 2010

bagger26

Sisley skriver:

Jeg tror det er i eller fra uge 32, men har du ikke en tid hos lægen her i uge 35? Så spørg endelig.

Jo jeg skal derned på torsdag, så må jeg hellere lige hører ham der..

Anmeld

25. januar 2010

Sisley

Heidi. skriver:

Anti D insprøjtningen gives fordi at så er man klar til næste graviditet.. Når man har den blodtype vi har, så kan kroppen gå ind og prøve og udstøde det foster der er i livmoderen, det er derfor man får en anti D.

Det du har set.. Er det ikke der hvor hendes barn fik en blodtransfution inde i maven. Fordi det var det der hedder et blåt barn?? Altså at moderen og faderens blodtyper ikke passede sammen og derfor vat barnet nød til og få den transfution??

Min mor og fars blod passede ikke sammen, så derfor fik de kun mig. Hvos de skulle hava haft et barn mere så kunne det habe risikeret at blive et blåt barn.

Kh Heidi

Det kan da godt være, at det var moderens og faderens blodtype der ikke passer sammen... Men er resultatet egentlig ikke det samme? Mit barn har vel fået sit "positiv" af sin far? Eller kan hun blive positiv uden at en af forældre er det...? Se - det var derfor, at det hele ville være meget nemmere, hvis hun bare havde negativ som mig :-)

Nå, men jeg skulle som sagt også bare øffe lidt efter jeg havde fået beskeden af min læge. Kan jo ikke ændre på tingenes tilstand alligevel, så der er jo ikke meget at stille op.

Anmeld

25. januar 2010

BellaT

Heidi. skriver:

Kh Heidi

Et blåt barn? Hvorfor hedder det det? Det har jeg aldrig hørt før.

Jeg har også immunisering pga at jeg danner antistoffer mod to specielle molekyler i min kærestes blod. Ikke pga rhesus negativ og positiv.

Jeg skal derfor have taget blodprøve 1 gang i måneden for at undersøge om antistofferne stiger og barnet derved risikerer at få blodmangel. Har haft det i alle 3 graviditeter (hvilket jo må betyde at jeg har haft en uplanlagt biokemisk graviditet en gang....)

Antistofferne har altid været pænt lave og uden betydning, men det KAN jo ændre sig. Og intet kan gøres udover blodtransplation før eller efter fødsel. Men det er sjældent at det sker.

Helle...

Anmeld

25. januar 2010

Knudsen

Jeg er også resus negativ.. Vores første barn er positiv, så der fik jeg også indsprøjtningen. Her anden gang var han negativ ligesom mig..

Anmeld

25. januar 2010

W&M <3

Sisley skriver:

Jeg har blodtype rhesus negativ og har derfor fået taget en blodprøve for at se, om barnet er rhesus negativ elle positiv - og hun er positiv. Det betyder, at jeg skal have en indsprøjtning med anti-D og det er jeg egentlig lidt øv over. Så jeg tillader mig lige at øffe lidt over det her på siden.

Jeg er sgu bekymret for, om de overhovedet har undersøgt min blodprøve ordentlig (synes så tit man hører, at et eller andet går galt...) og så er jeg selvfølgelig bekymret for komplikationer senere.

Ihhh øv altså! Hvorfor kan hun ikke bare være negativ som sin mor!

Sisley
- som både er negativ af blodtype og humør

Jeg er også rhesus negativ i blod type og min søn var positiv da jeg fødte i oktober 2008, fik der indsprøjten anti-D og det var så det.

Nu er jeg så gravid igen er 26+0 idag og fik taget den nye blod prøve hos lægen sidste uge som du snakker om, jeg fordtod så bare at de så kunne tjekke den kommende barns blodtype allerede under graviditeten så de vidste hvordan og hvor ledes når man skal føde.

Har ikke hørt noget om noget blod transfusion eller noget.

Så tror ikke at du har noget at være bekymret for.

Men som du selv siger er det noget helt nyt med den blodprøve hvor de kan tjekke det allerede i graviditeten.

Janie 26+0

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.