jchristinah skriver:
Hej - det er lige gået op for mig at min datter på 7 mdr er et high need barn. Så er det ikke fordi jeg er en tåbelig 1.gangsmor at hun ikke vil sove ret længe ad gangen i barnevognen og ikke selv kan falde i søvn når hun er træt og at hun var på mig stort set uafbrudt de første 2 måneder! Mine store spørgsmål nu går på:
1 - Der står at de skal have hjælp af forældrene til at lære at sove. Men hvordan? (pt ammer jeg i søvn men det stopper jo på et tidspunkt...)
2 - Hun skal starte i dagpleje om 2 måneder. Har I andre med HN-børn nogle gode råd i den forbindelse. Fx i fht. at hun skal trilles for at falde i søvn hvilket alle fortæller mig stopper når hun kommer i dagpleje for det har sådan en ikke tid til og de skal nok lære hende at sove. Men kan de det (uden at det er ved at hun bare får lov at græde
)?
3 - Er det noget der giver problemer når hun bliver lidt ældre. Er der noget vi skal være særligt opmærksomme på?
Har søgt som en gal på nettet og fundet en masse beskrivelser og bortset fra at hun heldigvis er glad det meste af tiden (og ikke klynkende og menneskesky) så passer de meget på hende. Men der står ikke meget om hvad man konkret skal gøre. Håber I kan hjælpe!
Hej
Det er noget tid siden jeg oprettede dette indlæg.
Jeg forstår udemærket din frustration, da min datter var/er på samme måde. Hun ville kun være ved mig, ville ikke sove (kun lidt ved mig i forbindelse med amning), ville ikke spise, kunne ikke passes, græd meget panisk omkring andre mennesker osv. 
Jeg ammede også Celina i søvn. Hun ville først have sut da hun var 10-11 mdr gammel. Da hun var ca 14 mdr. besluttede faren og jeg, at hun skulle lære at sove uden bryst. Derfor puttede han Celina. Hun græd i godt 1time første aften og derefter blev det hurtigt bedre. Frederik (faren) lå hos hende hele tiden. Først for et par mdr siden, er det blevet nemt at putte. Nu lægger vi hende bare, snakker om dagen, synger en sang hvis hun vil og så siger vi godnat
før tog det op til 2 timer
at putte! Hun sover endda i sin egen seng (i soveværelset).
Uh vi har også kørt byen tynd, for at få Celina til at sove i barnevognen...op til 1½ time og ofte lykkedes det ikke. Det blev bedre, da hun var 8mdr men vi skulle stadig gå med hende, dog kun op til 30 min. Da hun startede i dp var jeg vild bange for, at hun skulle skrige sig i søvn, hvilket jeg under ingen omstændigheder vil acceptere!!! Så dagplejemoren lagde bare de andre ud først og så trillede hun Celina i søvn eller sendte hendes mand ud og gå med hende
nu falder hun tit selv til ro i barnevognen. Jeg synes du skal gøre det klart for din dp, at hun ikke skal ligge og græde alene!
Nu er Celina snart 2år og tingene er blevet meget nemmere. Men vi har også lært, hvilke hensyn vi skal tage... Hvordan det er, når følsomme børn bliver ældre, kan jeg ikke svare på endnu. Men med Celina lige nu, skal vi have en fast rutine og passe på, at der ikke er for mange nye indtryk på én gang. Hun skal have lov til at se folk an og hun skal have plads og ro til at være den hun er. Kun min mor passer Celina, da det er den eneste ud over os, som Celina er helt tryg ved. Hun er meget følsom for lyde og bliver meget bange for f.eks. sirener, motorsav, elektriske køkkenmaskiner og andre høje lyde.
Men det er jo forskelligt fra barn til barn, hvilke særlige hensyn man skal tage. Jeg vil dog trøste med, at det bliver nemmere med tiden. Sikkert fordi man selv bliver klogere på sit barn
Det blev langt. Håber du kan bruge noget af det...og spørg gerne