qp skriver:
Jeg synes til dels du har ret i din antagelse. Men jeg vil da sige, at når man vælger, at fortælle om en arbejdsrelateret situation bør man være anonym idét nogle evt måtte genkende personen på profilbillede osv.
Når det er sagt synes jeg ikke man bryder sin tavshedspligt hvis man både vælger, at være anonym og ikke nævner navne eller genkendelige tegn der evt måtte afsløre den/de omtalte person/er.
det kan du have ret i
de få gange jeg omtaler mener jeg der har været en risiko for genkendelse, og jeg ville personlig aldrig byde f.eks. forældre at de måske kunne genkende sig selv eller deres børn udstillet i offentligt forum....og så tilmed måske på en måde hvor man hang dem ud....f.eks. ved mellem linierne at fordømme deres valg mht. de beslutninger de tager for deres børn....tænk hvis der sidder nogen og tænker"er det mig der beskrives?" eller måske genkender profilbillede og tænker hov det er mit barn klasselærer/pædagog what ever.....er det mon mig eller mit barn......
Jeg vil næsten ikke skrive hvordan jeg ville reagere.....bestemt ikke hensigtsmæssigt. Men det er nok også fordi jeg har et job, hvor jeg på ingen måde fornægter at man dømmer det enkelte menneske. Men det er IKKE op til mig at guide/vejlede f.eks. patienter ud fra, hvad jeg opfatter som rigtigt og forkert....så kunne verden se sjov ud.......os der har med mennesker at gøre er uddannet til at guide/vejlede/observere udfra anbefalinger/teorier etc....ikke lige hvordan jeg synes tingene hænger sammen...
ligesom jeg ikke fortæller drabelige tragiske og sørgelige historier ind over middagsbordet...Jeg har valgt et job, hvor det indebærer sådanne ting, og jeg har tillært mig redskaber hvorpå jeg kan arbejde med det. Det har min familie/venner/bekendte/fremmede ikke...det må i hvert fald være mit udgangspunkt.....og tavshedspligten skriver vi under på.......Så man må ikke, hvad man gør er så op til en selv....
jeg vil bare gerne selv forholde mig retten til f.eks. at tage en problemstilling op herinde der f.eks. vedrører mit barn...
men det er nok en arbejdsskade at jeg har hængt mig i disse detaljer
kh fra bobs
Anmeld