tavshedspligt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.561 visninger
20 svar
0 synes godt om
20. januar 2010

BOBS

for ikke at hænge nogen ud laver jeg en "generel" tråd.....jeg har spekuleret meget over når vi debatterer, og nogen bl.a. beskriver situationer/mennesker/børn på deres arbejde..jeg er sygeplejerske, og kunne aldrig drømme om at udstille patienter/pårørende/kollegaer herinde eller nogen andre steder, og personligt ville jeg selv blive bl.a. møggal hvis jeg sad og læste noget i den retning.....

det er få gange jeg støder på beskrivelser, hvor man direkte måske ville kunne genkende sig selv sit barn eller andre...men synes det er de få gange for meget.

Tavshedspligt siger jeg bare, og det er strafbart ikke at overholde den...vi har vel rigeligt at debattere/snakke om alligevel...???

det kan godt være jeg får hug men det er de hug værd!

knus til alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2010

oo

den eneste jeg for alvor udstiller er vist Søren - og han har også frabedt sig at have sit billede inde på min profil

Anmeld

20. januar 2010

qp

BOBS skriver:

for ikke at hænge nogen ud laver jeg en "generel" tråd.....jeg har spekuleret meget over når vi debatterer, og nogen bl.a. beskriver situationer/mennesker/børn på deres arbejde..jeg er sygeplejerske, og kunne aldrig drømme om at udstille patienter/pårørende/kollegaer herinde eller nogen andre steder, og personligt ville jeg selv blive bl.a. møggal hvis jeg sad og læste noget i den retning.....

det er få gange jeg støder på beskrivelser, hvor man direkte måske ville kunne genkende sig selv sit barn eller andre...men synes det er de få gange for meget.

Tavshedspligt siger jeg bare, og det er strafbart ikke at overholde den...vi har vel rigeligt at debattere/snakke om alligevel...???

det kan godt være jeg får hug men det er de hug værd!

knus til alle

Jeg synes til dels du har ret i din antagelse. Men jeg vil da sige, at når man vælger, at fortælle om en arbejdsrelateret situation bør man være anonym idét nogle evt måtte genkende personen på profilbillede osv.

Når det er sagt synes jeg ikke man bryder sin tavshedspligt hvis man både vælger, at være anonym og ikke nævner navne eller genkendelige tegn der evt måtte afsløre den/de omtalte person/er.

Anmeld

20. januar 2010

N&J

Tror højst jeg har nævnt mine tidligere erhverv og har snakket sådan mere generalt altså en blanding af det hele, derfor kan jeg ikke helt følge din tanke... men min søster skriver jeg til gengæld om, det må hun så bare finde sig i, hun ved så godt at jeg nævner hende.. 

Anmeld

20. januar 2010

otlitrom

Jeg vil faktisk give dig ret... Og jeg er sygeplejestuderende.. Så måske vi har lidt samme tankegang.. 

eg synes der er få situatioer, hvor det virkelig slår mig.. Men jeg ville heller ikke bryde mig om, at finde mig eller mine børn (har ingen) omtalt i et indlæg, rent tilfældigt..

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det Men jeg forstår dig!

Det samme med billeder. Jeg har profilbillede af mig selv. Men der gik lang tid, inden jeg fik det. Men det er jo kun mig jeg skal forsvare det overfor! Mit album er med kode, så folk skal spørge efter dem. Der er et billede af min kæreste. Men han har jo ikke bedt om at blive offentlig-gjort, og derfor har jeg kode på. Giver det mening?

Der er en god stemning herinde -for det meste- og derfor virker det meget trygt.. Men i sidste ende bevæger vi os stadig i cyber-space.. Og hvem kigger mon med??

Anmeld

20. januar 2010

otlitrom

Tjuhl skriver:

den eneste jeg for alvor udstiller er vist Søren - og han har også frabedt sig at have sit billede inde på min profil

Hehe.. Jeg udstiller som oftest kun mig selv.. Gerne når rødvinen er steget til hovedet   Min mand (med særpræget navn) har også frabedt sig billede på profilen.. Fair nok, hvis de ikke gider at være haner i hønsegården!

Anmeld

20. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg mener at så længe man ikke oplyser konkrete facts om den pågældende patient som på nogen måde kan lede til en identifikation af denne så har man lov.

Men beskrivelse af en patient hvor det i princippet kunne være hvem som helst - det kan jeg ikke se det forkerte i. Jeg er så heller ikke stødt på nogen indlæg hvor jeg studsede over at personen blev for genkendelig...

Anmeld

20. januar 2010

ekzunz

Jeg blev en morgen i  børnehaven mødt af en pædagog som fortalte at hendes datter brugte en baby-side og datteren havde læst et indlæg op for sin mor - som så kunne fortælle at det vist var en mor fra børnehaven - og det var det - MIG!!!!

Siden da har jeg virkelig overvejet hvad jeg skriver. Jeg opretter faktisk kun indlæg anonymt, hvis jeg ved at jeg måske kan støde fx. pædagoger, naboer eller hvem det nu måtte være. Man ved ikke hvem der læser med.

Men jeg synes da ikke at jeg er stødt på nogen indlæg hvor jeg har tænkt at nogen blev udleveret eller at tavshedspligten blev brudt.

Anmeld

20. januar 2010

Lone Jakobsen

må indrømme at det heller ikke er noget jeg har oplevet. skriver mest om mine børn eller min mand, og den eneste der er billede af herinde er min yngste.

Anmeld

20. januar 2010

DK

Øhh... der er naturligvis tavshedspligt i forhold til et patient/behandler forhold, men i forhold til andre unger i børnehaven, en dum kollega på arbejdspladsen, er der altså ikke tavshedspligt rent juridisk.

Så længe man ikke skriver noget usandt om folk, eller afslører ting der kan komme under en arbejdsplads "fabriks hemmeligheder", for så er det nemlig strafbart.

Ellers må man skrive hvad man vil. Ligesom aviserne fx. også gør!

Om man så skal gøre det, det er jo en anden sag!! Men det må den enkelte vel gøre op med sig selv?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.