Graviditet, tendenser og det politisk korrekte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2010

birgittemarie

Bavianis skriver:

Nja - både og tror jeg.

Jeg tror også det politisk korrekte idag kan være IKKE at følge sit hjerte, men at følge forskningen, hvad de andre gør, hvad man BØR gøre etc, etc...

Men hvorfor er der så aldrig nogle, der vil indrømme, at de følger en bestemt tendens, fordi det er politisk korrekt? Eller fordi det er noget, de har læst i et blad, en bog eller en afhandling?

Som regel siger folk, i hvert fald alle i den her tråd, så vidt jeg har kunnet læse mig til, at de er selvstændigt tænkende mennesker, som læser alt, men selv vælger med hjertet, hvad de tror på og vælger at følge.

Og det må da betyde, at det er politisk korrekt at følge sit hjerte?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2010

Bavianis

birgittemarie skriver:

Men hvorfor er der så aldrig nogle, der vil indrømme, at de følger en bestemt tendens, fordi det er politisk korrekt? Eller fordi det er noget, de har læst i et blad, en bog eller en afhandling?

Som regel siger folk, i hvert fald alle i den her tråd, så vidt jeg har kunnet læse mig til, at de er selvstændigt tænkende mennesker, som læser alt, men selv vælger med hjertet, hvad de tror på og vælger at følge.

Og det må da betyde, at det er politisk korrekt at følge sit hjerte?

Jeg tror netop det er en blanding.

Jeg tror nemlig at man er mere påvirket end man aner af det som Baby2010 så fint kalder noget i retning af "socialt anerkendte/acceptable holdninger". På samme tid er der ikke prestige i at erkende, at det er derfor man mener så eller sådant, så derfor vil man, hvis man bliver spurgt ind, måske holde fast i at det "kommer fra hjertet" - hvilket det også føles som om det gør - man er bare ikke klar over hvor meget man påvirkes af de sociale strømninger...

Hvad tænker I?

Anmeld

18. januar 2010

birgittemarie

Jeg tror netop det er en blanding.

Jeg tror nemlig at man er mere påvirket end man aner af det som Baby2010 så fint kalder noget i retning af "socialt anerkendte/acceptable holdninger". På samme tid er der ikke prestige i at erkende, at det er derfor man mener så eller sådant, så derfor vil man, hvis man bliver spurgt ind, måske holde fast i at det "kommer fra hjertet" - hvilket det også føles som om det gør - man er bare ikke klar over hvor meget man påvirkes af de sociale strømninger...

Hvad tænker I?

Det er jeg helt enig i og det var lige det, jeg mente. Jeg mener, at det aller mest politisk korrekte i dag - det der trumfer alle andre politiske korrektheder - er at vise, at man er selvstændigt tænkende og hvad der så ellers rører sig af forskellige strømninger i tiden, tilslutter man sig, som man altid har tilsluttet sig strømninger.

Det vigtigste er bare at fortælle, at man har taget stilling med sit inderste og ikke er en medløber. For det er i hvert fald ikke moderne.

Anmeld

19. januar 2010

baby2010

Jeg tror ikke man selv er i stand til at skelne imellem sine egne "lytten til hjertet" holdninger og de socialt attraktive holdninger i samfundet - det flyder sammen.

Det samme kan jeg forestille mig gælder kvinder, som går med tørklæde - de kan ikke 100% sige, at de gør det, fordi det er noget de har valgt selv. Det er i visse tilfælde en del af deres kulturarv og/eller familietradition, og kan således ikke være et totalt "selvstændigt" valg - kort sagt vi er kulturelt forankrede flokdyr, som altid vil være påvirkede af vores kulturelle diskurser - og vi er ikke selv i stand til at adskille vores "selv" fra kulturen.

Anmeld

19. januar 2010

lion

Lad mig lige sige her hjemme har jeg en lillemus (pige) og venter en dreng lige nu er han lillemanden.

Hvad med legetøj? Jeg har f.eks købt toget thomas togbane og dvd til min datter, men nogen vil jo sige det er drenge legetøj.....

Mærketøj er lækkert, men vildt dyrt når de ikk er så store, de vokser for hurtigt ud af det. Skal lige siges jeg har et par ting fra småfolk, katvig og molo, men jeg har fået det jeg har. Jeg er hel vild med molo dragter, men ikk prisen. Men har 2 takket være min kusine.

Jeg vil sige at bogen "de vidunderlige uger" er meget hot, men jeg har den og den bog hjalp mig vildt meget i starten.

Jeg synes bare der er så meget man må og ikk må når man er gravid, og det væreste er folk som pådutter en hvad man ikk må, fordi man gør det alligevel, f. eks rygning, spise rødt kød eller andet.

Anmeld

19. januar 2010

wamse

Jeg har en prinsesse her hjemme Men hun er også alt andet end en prinsesse, hun har så mange kælenavne og det har mine prinser også 

Jeg tager "trends" op til vurdering på den måde at når jeg bliver bekendt med andre måder at gøre tingene på end det jeg gør nu, så vurderer jeg om det vil kunne bruges i min verden. det handler ikke om det er IN, men mere om jeg holdningsmæssigt kan stå inde for det. Før jeg kan tage det op til vurdering, så kræves det et jeg er bekendt med det, så en hvis form for eksponering skal der jo til  før man er klar over en tendens så. 

Håber det gav lidt mening

Anmeld

19. januar 2010

Bavianis

wamse skriver:

Jeg har en prinsesse her hjemme Men hun er også alt andet end en prinsesse, hun har så mange kælenavne og det har mine prinser også 

Jeg tager "trends" op til vurdering på den måde at når jeg bliver bekendt med andre måder at gøre tingene på end det jeg gør nu, så vurderer jeg om det vil kunne bruges i min verden. det handler ikke om det er IN, men mere om jeg holdningsmæssigt kan stå inde for det. Før jeg kan tage det op til vurdering, så kræves det et jeg er bekendt med det, så en hvis form for eksponering skal der jo til  før man er klar over en tendens så. 

Håber det gav lidt mening

Det synes jeg det gjorde! :-)

Anmeld

19. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Bavianis skriver:

Det synes jeg det gjorde! :-)

Jeg har tænkt en del på din tråd i dag og jeg kom til at tænke på om du mon har erfaring fra andre babyfora? Det kunne være lidt sjovt om denne naturlig-hjemmefødsels-økotendens går igen på andre sider eller mest på baby.dk?

Gad vide om man i sådan en undersøgelse kunne se at folk drages af bestemte sider alt efter "type"?

Uanset hvad så føler jeg mig da ramt på kornet af din beskrivelse. Jeg er nok en af dem der er hoppet med på bio-bølgen efter jeg blev gravid. Før da var jeg ok med alskens parfumer, parabener, kemikalier m.m. og røg næsten en pakke cigaretter om dagen, men nu forsøger jeg at undgå det mest muligt. Både fordi jeg har lyst til at byde mit barn det bedste, men også fordi jeg på en eller anden måde forbinder det med at være en god mor at man tænker over den slags ting... F.eks. at man går op i hvad man spiser, mere end bare at få 6 om dagen. At man ikke smører sine unger ind i parfumerede cremer og at man sørger for at de får frisk luft og får rørt sig i løbet af dagen. Det er et billede som jeg har fået ind gud ved hvorfra, af hvordan "man" bør være som en rigtig god forælder...

Så rigtig god tråd! Den satte en masse tanker i gang hos mig ihvertfald om hvorfor jeg egentlig tror at mit barn får en bedre opvækst hvis han bliver smurt ind i økologisk avocadoolie end parfumeret niveacreme...

Kh

Ros

Anmeld

19. januar 2010

Bavianis

Rosa skriver:

Jeg har tænkt en del på din tråd i dag og jeg kom til at tænke på om du mon har erfaring fra andre babyfora? Det kunne være lidt sjovt om denne naturlig-hjemmefødsels-økotendens går igen på andre sider eller mest på baby.dk?

Gad vide om man i sådan en undersøgelse kunne se at folk drages af bestemte sider alt efter "type"?

Uanset hvad så føler jeg mig da ramt på kornet af din beskrivelse. Jeg er nok en af dem der er hoppet med på bio-bølgen efter jeg blev gravid. Før da var jeg ok med alskens parfumer, parabener, kemikalier m.m. og røg næsten en pakke cigaretter om dagen, men nu forsøger jeg at undgå det mest muligt. Både fordi jeg har lyst til at byde mit barn det bedste, men også fordi jeg på en eller anden måde forbinder det med at være en god mor at man tænker over den slags ting... F.eks. at man går op i hvad man spiser, mere end bare at få 6 om dagen. At man ikke smører sine unger ind i parfumerede cremer og at man sørger for at de får frisk luft og får rørt sig i løbet af dagen. Det er et billede som jeg har fået ind gud ved hvorfra, af hvordan "man" bør være som en rigtig god forælder...

Så rigtig god tråd! Den satte en masse tanker i gang hos mig ihvertfald om hvorfor jeg egentlig tror at mit barn får en bedre opvækst hvis han bliver smurt ind i økologisk avocadoolie end parfumeret niveacreme...

Kh

Ros

Det er PRÆCIST det jeg mener;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.