Graviditet, tendenser og det politisk korrekte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2010

Honningblomst

Tjuhl skriver:

det er altså sjovt at du ofte nævner at dine børn er spændt fast i bilen..jeg mener, det SKAL de jo være, det koster et klip i kørekortet hvis det bliver opdaget af politiet at de IKKE er det.

Var nu også bare i forhold til sikkerhed....røg, alkohol, giftstoffer, seler i bil...hvad man kan for at sikre ungerne..og ja, selvfølgelig gør alle det..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2010

Honningblomst

Hej Eva

Netop dit indlæg er jo, som jeg ser det, netop præget af mange politisk korrekte holdninger:-) Som Tjuhl også siger, så skal børn jo være spændt fast, så du er jo helt fornuftig - men er disse holdninger udelukkende tegn på fornuft - eller er det en generel diskurs ift måden at forholde sig til disse emner på?

"Jeg gør alt det korrekte - men er i virkeligheden fuldstændigt laid back!"

Den med selen er fordi jeg tit oplever at den med jeg ikke vil mine børn er i røg....altså at de to ting for mig hænger sammen...og at det der handler om mine børns sikkerhed er vigtigt...alt det andet er jeg ligeglad med og synes jo faktisk bare er op til den enkelte..giver det mening?m Tænker jeg så måske bare opfatter det at være politisk korrekt forkert..for mig handler børns sikkerhed nemlig ikke om det...

Anmeld

18. januar 2010

Bavianis

Eva skriver:

Den med selen er fordi jeg tit oplever at den med jeg ikke vil mine børn er i røg....altså at de to ting for mig hænger sammen...og at det der handler om mine børns sikkerhed er vigtigt...alt det andet er jeg ligeglad med og synes jo faktisk bare er op til den enkelte..giver det mening?

Det giver helt sikkert mening. Det jeg tænker er måske: hvad er det der ligger bag de værdier vi har? Er det KUN sund fornuft? Eller er det fordi der er visse "Sådanne holdninger har man når man har fået børn" ?

Jeg ved at man får uendeligt mange bekymringer når man bliver forældre, men skyldes disse (efter mit hoved) "korrekte" holdninger hjertet eller sociale normer?

Anmeld

18. januar 2010

RumlesMor

Bavianis skriver:

Hej Rumles mor

Jeg kan ikke helt sætte finger på det, jeg har bare lagt mærke til at der er flere herinde der kalder deres babyer for prinsesser end for piger eller blot babyer.

Jeg tror ikke min holdning til det er markant, men jeg kan mærke at jeg alligevel reagerer på det - indeni mig selv. Så på en eller anden måde har jeg jo en holdning, men mener at mødrene selvfølgelig selv må bestemme hvordan de omtaler deres børn:-)

Men igen - dette var ikke ment for at støde nogen - blot som en sjov lille tankevækker som man kunne hoppe med på hvis der var noget man kunne nikke genkendende til eller kunne supplere med andre sjove betragtninger:-)

Jeg føler mig bestemt ikke stødt eller ramt...!

Det er jo ikke det eneste jeg kalder hende...hun er også min prik, prutfis, banditten, sukkerrumpe, maise, vandrende smil, halefjers-dukke (intern joke mellem hende og jeg) og meget meget mere.

Hun har mange kælenavne, men jeg har da også kaldt hende prinsessen og har ikke tænkt over at det kunne klinge "negativt" i nogens øre. Eller hvad man nu lige skal kalde det?  Så det var sjovt at høre både dig, Tjuhl og Eva kommentere på det.

Anmeld

18. januar 2010

Bavianis

RumlesMor skriver:

Jeg føler mig bestemt ikke stødt eller ramt...!

Det er jo ikke det eneste jeg kalder hende...hun er også min prik, prutfis, banditten, sukkerrumpe, maise, vandrende smil, halefjers-dukke (intern joke mellem hende og jeg) og meget meget mere.

Hun har mange kælenavne, men jeg har da også kaldt hende prinsessen og har ikke tænkt over at det kunne klinge "negativt" i nogens øre. Eller hvad man nu lige skal kalde det?  Så det var sjovt at høre både dig, Tjuhl og Eva kommentere på det.

Hmm... Da jeg var lille blev jeg så misundelig over at min venindes mor altid kaldte hende "skat" eller andre søde kælenavne. Hendes mor var meget udadvendt, og det var inden (ihvertfald der hvor jeg kommer fra) man for alvor kaldte sine børn for kælenavne.

Jeg gik derefter hjem til min mor, og proklamerede, at det var for DÅRLIGT at hun ikke kaldte mig et eller andet nuttet! Min mor har ret meget humor - så hun begyndte at kalde mig skruptudse!

Så min reaktion over "prinsessen" er sikkert et levn fra mit svigt i barndommen;-)

Anmeld

18. januar 2010

Mum33

Bavianis skriver:

Jeg har efterhånden læst en del tråde herinde på baby, som jeg mener er et super spændende forum.

Jeg er begyndt at studse over de tendenser jeg synes at ane herinde. Jeg giver et par eksempler:

Nordiske navne til babyen, ingen smertelindring ved fødslen, at kalde babypigerne for "prinsesser", spise økologisk, mærketøj til babyen etc, etc..

Dette er IKKE ment som en pegende finger - jeg er helt sikkert med på alle ovenstående eksempler. Jeg tænkte bare det kunne være interessant at diskutere og høre Jer andre om I har tænkt over noget af det samme, evt andre pudsige "tendenser"??

Kan godt nikke genkende til det. Oprettede også et indlæg om "perfekte mødre" på et tidspunkt - det blev en lang tråd  Viste sig faktisk at alle har områder hvor vi er ret afslappede og "ligeglade", mens vi på andre felter er lidt mere "hys". Disse felter er bare ikke altid de samme  så derfor opstår debatterne jo ofte.

Men jeg tror det ligger i, at når vi skal give "gode råd" forholder vi os til det vi har læst og ved er korrekt.

Anmeld

18. januar 2010

lion

Jeg vil sige jeg har set, mange emner om at hvordan man SKAL være som mor, eller politisk korekt.

Jeg vil sige at jeg læser enmerne, men jeg synes nu ikk selv jeg er så korekt, måske har det noget med at gøre at min mor ikk er det

Anmeld

18. januar 2010

Bavianis

lion skriver:

Jeg vil sige jeg har set, mange emner om at hvordan man SKAL være som mor, eller politisk korekt.

Jeg vil sige at jeg læser enmerne, men jeg synes nu ikk selv jeg er så korekt, måske har det noget med at gøre at min mor ikk er det

Ja sjovt du siger det, for jeg har også oplevet at diskussioner herinde kan blive meget "passionerede" hvis mødrene ikke er enige i, hvad der er det rigtige.

Der er, som jeg også har sagt før, selvfølgelig en masse følelser i spil ift ens børn, men der er en tendens til, at man alligevel ikke umiddelbart accepterer at der er forskellige tilgange, holdninger og tolerancetærskler.

Som om at der er nogle holdninger, der er bedre end andre...

Anmeld

18. januar 2010

RumlesMor

Bavianis skriver:

Ja sjovt du siger det, for jeg har også oplevet at diskussioner herinde kan blive meget "passionerede" hvis mødrene ikke er enige i, hvad der er det rigtige.

Der er, som jeg også har sagt før, selvfølgelig en masse følelser i spil ift ens børn, men der er en tendens til, at man alligevel ikke umiddelbart accepterer at der er forskellige tilgange, holdninger og tolerancetærskler.

Som om at der er nogle holdninger, der er bedre end andre...

Det føler jeg slet ikke...så skal det være i 1 ud af 100 debatter.

Men tror det er rigtigt at vi bliver passioneret omkring vores synspunkter. Det er jo ofte et valg vi har truffet i forhold til vores børn - og det vil man gerne forsvare/forklare. Så kan det godt virke som om man trumfer sit eget kort, men egentlig vil man vel bare sikre det er forstået korrekt...?

Jeg ser mig selv som meget forstående overfor andres valg, så længe det er et bevidst valg. Det der provokerer mig er hvis folk fralægger sig ansvaret for deres handlinger/beslutninger m.m. og så kan jeg måske godt virke lidt stædig i debatterne. He he.

Sikke en selv-analyse...men morsomt at tænke på...

Anmeld

18. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Mm... Jeg syntes nu ikke det er sådan Tværtimod. jeg syntes der er en mangfoldighed af forskelllige mødre herinde...

Jeg syntes der er ligeså mange af dem der vælger at have flaskebørn, - uanset årsag - og vælger hospitalsfødsler og alt muligt andet

Jeg syntes slet ikke at en fødsel uden smertelindring sætter ligmedstegn med mærketøj, - for mig tværtimod.

MEN - jeg tror det der er tendensen på et baby/forældresite, er at vi alle sammen har som interesse at være mor (far) og at vi interesserer os i vores børn og kommende børn, på en anden måde end andre, der måske 'bare' får deres børn uden at tænke så meget over tingene

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.