Er der slet ikke andre derude... (en jeg-er-bekymret-tråd)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.759 visninger
18 svar
0 synes godt om
13. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

...der har "små" børn.

Jo, sagen er den at min fantastiske søn Liam er lidt mindre end gennemsnittet. Han er 6 måneder, vejer 5.6 kilo og er 60 cm lang og har et hovedomfang på 36 cm. Han er ikke født for tidligt. Og der var ingen komplikationer ved graviditeten eller fødslen.

Endnu er der ikke fundet nogen grund til hvorfor det er sådan. Umiddelbart er han en glad og sund dreng der udvikler sig helt efter bogen. Så jeg burde ikke være bekymret.

Men alligevel kan jeg ikke lade være med at gruble over HVORFOR? Er så bange for der virkelig er noget galt. Vi skal have hans hjerne scannet når han bliver 1 år, for at se om alt nu er som det skal være. Og samtidig bliver han fulgt tæt af en børnelæge, egen læge og sundhedsplejerske.

Er der slet ikke andre derude der har børn der er lidt mindre end gennemsnittet?? Jeg føler mig lidt alene. Især når jeg læser "hvor store var jeres børn da..." etc. trådene grubler jeg igen...og bliver bekymret.

Så har et stille håb om at jeg ikke er den eneste derude.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2010

Mor til Frederic og Freya

Ved ikke rigtig hvor jeg skal starte men har en del spørgsmål, for grunden til hans lille vækst kan ligge mange steder. For hvis han vokser med 'normal' hastighed, men blot ligger i den lave højde kurve. Er det mest sandsynligt at det er arvelige faktore, eller at man ikke er generelt høje i familien.

Dejlig at han trives og er sund og rask, det er da det vigtigste.

1. Er I selv 'små' eller har nogle i familien der er mindre af vækst?

2. Når han skal scannes foregår det i bedøvlese, da de jo ikke kan ligge stille.

3. Hvor stor var han ved fødsel? Har han altid vokset langsomt eller er det lige pludselig løjet af? Følger han sin kurve?

4. De typiske tegn på dværgvækst er: stort hoved, fremtrædende pande, flad næse, korte stærke ben og arme.

5. har han haft infektioner? eller kronisk sygdom? meget astma medicin?

En røngten undersøgelse af hånden, kan vise hvor modne knoglerne i hånden er og dermed hvad hans biologiske alder er. måling af hormoner i blodet og kromosomanalyse kan være vigtige undersøgelser.

Vi har selv en fætter der er 14 mdr, han er 75 cm og vejer 11½ kg, men det har han efter sin mor. Da hun er 165 og overvægtig. Vores dreng har ligget højt i højde kurven og i den lave kurve med vægt.

Anmeld

14. januar 2010

SaNiNa

Jo jeg har Nicklas som ikke taget helt nok på, dog vokser han fint og hans hovedemål er osse som det skal være

han er 69 cm (lige på kanten men ikke noget at bekymer sig overe) hovedemål er 42 vægten siger 7400 lige i underkanten.

Har været utrolig bekymret men det er ikke så slemt mere da han jo trives og er dejlig aktiv og han udvikler og er gerne langt fremme.

det er først nu her efter ½ år jeg er begyndt at slappe lidt mere af, og accepter at han kun taget lidt på i ryk.

Vi bliver vejet hver 14 dag

Anmeld

14. januar 2010

Sanne og Nicklas skriver:

Jo jeg har Nicklas som ikke taget helt nok på, dog vokser han fint og hans hovedemål er osse som det skal være

han er 69 cm (lige på kanten men ikke noget at bekymer sig overe) hovedemål er 42 vægten siger 7400 lige i underkanten.

Har været utrolig bekymret men det er ikke så slemt mere da han jo trives og er dejlig aktiv og han udvikler og er gerne langt fremme.

det er først nu her efter ½ år jeg er begyndt at slappe lidt mere af, og accepter at han kun taget lidt på i ryk.

Vi bliver vejet hver 14 dag

Frederic vokser også i ryk og trives fint for det meste.

Han kan vokse 5,5 cm og blot tage 400 g på. (5 mdr 71,5 cm og 7,5 kg) Vi har også rendt til vægtkontrol, da han begyndte at tabe i vægt. Han vejer ikke meget mere end han gjorde som 8 mdr og han er 16 mdr idag, dog er han vokset 11 cm. 

At have en tynd dreng giver også problemer, frederic har svært ved at holde varmen konstant, bliver hurtigt træt, lanugobehåring, mm.

Så kan godt forstå Liam's mor er bekymret, nå hun læser om de lange andre børn her på siden. Men et kæmpe plus midt i det hele er at han trives og er rask dreng.

Anmeld

14. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

1. Er I selv 'små' eller har nogle i familien der er mindre af vækst? Vi er ganske normale. Jeg er 168 og hans far er 182. Dog er de fleste i begge familier under 185 høje.

2. Når han skal scannes foregår det i bedøvlese, da de jo ikke kan ligge stille. Ja, det bliver ikke sjovt for hans mos. Puha.

3. Hvor stor var han ved fødsel? Har han altid vokset langsomt eller er det lige pludselig løjet af? Følger han sin kurve? Han var 45 cm og vejede knap 3 kilo. Han følger kurven, men ligger på den laveste. Højde og vægt følges fint ad. Dvs. han har vokset 15 cm på 6 måneder og ca. fordoblet sin fødselsvægt.

4. De typiske tegn på dværgvækst er: stort hoved, fremtrædende pande, flad næse, korte stærke ben og arme. Allerede da han var et par dage gammel fik vi ham undersøgt (af 2 læger) og de sagde ligeud at de ikke kunne se nogle tegn på dværgvækst, han har jo også et helt normalt hoved og ansigt, og stort er det ihvertfald ikke. Desuden har vi fået taget kromosonprøver for at undersøge om der skulle være en kromosonfejl - testen var helt normal.

5. har han haft infektioner? eller kronisk sygdom? meget astma medicin? Han er 6 måneder nu og har endnu ikke engang været forkølet. Og fejler absolut ingenting. Der er ingen arvelige sygdomme i familien der er vækstbetingede.

Kan godt se når jeg svarer på dine spørgsmål at der egentlig ikke er så meget at være bekymret for. Da det jo er nogle positive svar jeg kommer med. Men alligevel ligger det satdig og lurer (kender du det?)

Anmeld

14. januar 2010

Skouboe

Så længe han følger kurverne ville jeg ikke være bekymret. Han startede jo også under gennemsnittet, men hvis bare han bliver på kurven er der næppe noget galt.

Nogen gange er vi rigtigt dårlige til at slappe af og bare nyde tingene - der MÅ da bestemt være noget galt? Det kan ikke passe at det går godt? Man begynder at bekymre sig - bare for at bekymre sig og hvis det ikke var størrelsen, ville dine mor instinkter bare finde på noget andet.

Verden kan pludselig godt blive stor og MEGET skræmmende, når man kigger på sit nyfødte barn - hvordan i alverden skal man dog beskytte det lille pus?

Der er nok ikke andet at gøre end at blive ved med at sige til sig selv, at det nok skal gå...

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at tage et par dybe indåndinger, og fortælle mig selv at han vokser, udvikler sig og trives som han skal, og så prøve at kigge efter de positive ting - fx skal du ikke købe nyt tøj hver 14. dag, og du slipper for folks bebrejdende blikke over at når dit barn er så stort, må du fylde ham/hende med slik og kager...

Anmeld

14. januar 2010

Henri84

Jeg synes da slet ikke det lyder som om der er et problem når han følger sin kurve, nogle er jo bare mindre end andre, så så længe der ikke er afvigelser i forhold til hans egen kurve, tror jeg ikke der er så meget at bekymre sig om
Her er Elias for tynd, og har knækket vægtkurven mange gange... Han bliver fulgt af børnelæge, og skal også undersøges nærmere af egen læge nu her, men det er udelukkende fordi han har en masse andre symptomer samtidig med han vejer for lidt...

Anmeld

14. januar 2010

RikkeØ skriver:

1. Er I selv 'små' eller har nogle i familien der er mindre af vækst? Vi er ganske normale. Jeg er 168 og hans far er 182. Dog er de fleste i begge familier under 185 høje.

2. Når han skal scannes foregår det i bedøvlese, da de jo ikke kan ligge stille. Ja, det bliver ikke sjovt for hans mos. Puha.

3. Hvor stor var han ved fødsel? Har han altid vokset langsomt eller er det lige pludselig løjet af? Følger han sin kurve? Han var 45 cm og vejede knap 3 kilo. Han følger kurven, men ligger på den laveste. Højde og vægt følges fint ad. Dvs. han har vokset 15 cm på 6 måneder og ca. fordoblet sin fødselsvægt.

4. De typiske tegn på dværgvækst er: stort hoved, fremtrædende pande, flad næse, korte stærke ben og arme. Allerede da han var et par dage gammel fik vi ham undersøgt (af 2 læger) og de sagde ligeud at de ikke kunne se nogle tegn på dværgvækst, han har jo også et helt normalt hoved og ansigt, og stort er det ihvertfald ikke. Desuden har vi fået taget kromosonprøver for at undersøge om der skulle være en kromosonfejl - testen var helt normal.

5. har han haft infektioner? eller kronisk sygdom? meget astma medicin? Han er 6 måneder nu og har endnu ikke engang været forkølet. Og fejler absolut ingenting. Der er ingen arvelige sygdomme i familien der er vækstbetingede.

Kan godt se når jeg svarer på dine spørgsmål at der egentlig ikke er så meget at være bekymret for. Da det jo er nogle positive svar jeg kommer med. Men alligevel ligger det satdig og lurer (kender du det?)

ih dejligt at høre...

Hvis han bare følger sin egen kurve er det jo okay den ligger hvor den gør, hvis du forstår. Det passer nok den lille herre at ligge på den laveste...

Jeg er selv 179 og farmand er 192, så længden har han nok arvet fra os... Frederic var ved fødsel 3200 g og 52 cm og som 6 mdr var han 20 cm og havde taget 4,9 kg på.

Tror de siger at det 1 år at de skal have fordoblet deres vægt og vokset 25 cm. Så syntes nu ikke det ser helt galt ud.

Vores 3. indlæggelse snakked de nemlig også om at han skulle scannes, men de de turde ikke rigtig udsætte ham for mere og heldigvis på 5 dagen forsvandt hans smerte. Den 1 indlæggelse kom ret akut en søndag sen aften, da han var 5 uger gammel og små 2 timer efter ank til børne afd - lagde vi ham selv på operations bordet, vi så ham først 5½ time senere. Så ved hvor hårdt det føltes at skulle give 'slip'..

Anmeld

14. januar 2010

Mumto3

Nogle gange skal man huske på hvordan et gennemsnit bliver lavet.

Et gennemsnit er jo netop et, ja: gennemsnit, og det vil sige at ca. halvdelen af alle børn ligger over gennemsnittet (og det er dem vi høre om; Hold da op hvor tager han meget på/kravler hurtigt/ går tidligt/smider bleen hurtigt osv. osv. Mens der er en ca. lige så stor gruppe som ligger under gennemsnittet og ikke vejer så meget, ikke kravler hurtigt, ikke går tidligt osv. -og så er det at vi alle sammen skal huske på, at det ikke at gå tidligt er IKKE det samme som at 'gå for sent', men at ens barn blot tilhøre den gruppe af børn der ligger på den anden side af gennemsnittet.

Nogle ting måler vi meget på (f.eks. karaktere) og andre ting måler vi slet ikke på (f.eks. hårfarve). Men rent faktisk så kunne man jo godt regne ud hvad gennemsnitshårfarven var i danmark, og så kunne man eller gå og være ked af at ens egen hårfarve lå under gennemsnittet. Eller man kunne vende det om og sige: Det kan godt være at gennemsnitsfarven er leverpostegsfarvet, men jeg vælger at være glad for mit lyse hår, selvom det er under gennemsnittet. Fordi vi slet ikke at vant til at tænke i gennemsnit omkring hårfarvet, så virker det helt absurt at gøre det! men rent faktisk kunne man godt antage at det er lige så absurt at sammenligne vægtkurver. Mennesker er forskellige, og nogle er små andre er store, og det giver ikke mening at sammenligne hurtig voksende babyer af meget store forældre, med babyer der er født med nogle andre forudsætninger. Det er jo vidt forskellige forløb de to babyer skal igennem det første ½ år. En baby der vejer 5kg ved fødslen skal tage 5 kg på i løbet af 6 mdr, mens en baby der vejere 3 kg ved fødslen kun skal tage 3 kg på, det er næsten det halve, så klart at den sidstnævnte ikke kan vokse så meget og så hurtigt som den anden. Det ville jo være groteskt hvis de gjorde.

Nå, alt det her er sagt, så vil jeg også sige; at når de fra lægevidenskabens verden begynder på at nu skal han hjernescannes, og nu skal vi have taget prøver og dittit dutten datten, ja, så er det da klart at man bliver bekrymret!!!!

Jeg har selv prøvet at have en datter der intet fejlede, men lægen troede hun havde fået en hjernesvults ( hun var 18 mdr), og hold da op var blev jeg bange, selvom jeg min mavefornemmelse fortalte mig at der ikke var noget i veje, så hyldede lægerne mig helt ud af den!!!

Anmeld

14. januar 2010

Heidimed lea

min Nicolaj på 1½ er også meget lille.   72 cm og 7.9 kg.  han er meget lille og spinkel og ikke nogen stor spiser men frisk og hurtig er fuldt med sin alder..

han bliver også fulgt men de gør ikke noget ved det.   jeg er selv lille og min mand 174.  hans store søskende er også i den lille ende men slet ikke som nicolaj er det..

Heidi

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.