Nogle gange skal man huske på hvordan et gennemsnit bliver lavet.
Et gennemsnit er jo netop et, ja: gennemsnit, og det vil sige at ca. halvdelen af alle børn ligger over gennemsnittet (og det er dem vi høre om; Hold da op hvor tager han meget på/kravler hurtigt/ går tidligt/smider bleen hurtigt osv. osv. Mens der er en ca. lige så stor gruppe som ligger under gennemsnittet og ikke vejer så meget, ikke kravler hurtigt, ikke går tidligt osv. -og så er det at vi alle sammen skal huske på, at det ikke at gå tidligt er IKKE det samme som at 'gå for sent', men at ens barn blot tilhøre den gruppe af børn der ligger på den anden side af gennemsnittet.
Nogle ting måler vi meget på (f.eks. karaktere) og andre ting måler vi slet ikke på (f.eks. hårfarve). Men rent faktisk så kunne man jo godt regne ud hvad gennemsnitshårfarven var i danmark, og så kunne man eller gå og være ked af at ens egen hårfarve lå under gennemsnittet. Eller man kunne vende det om og sige: Det kan godt være at gennemsnitsfarven er leverpostegsfarvet, men jeg vælger at være glad for mit lyse hår, selvom det er under gennemsnittet. Fordi vi slet ikke at vant til at tænke i gennemsnit omkring hårfarvet, så virker det helt absurt at gøre det! men rent faktisk kunne man godt antage at det er lige så absurt at sammenligne vægtkurver. Mennesker er forskellige, og nogle er små andre er store, og det giver ikke mening at sammenligne hurtig voksende babyer af meget store forældre, med babyer der er født med nogle andre forudsætninger. Det er jo vidt forskellige forløb de to babyer skal igennem det første ½ år. En baby der vejer 5kg ved fødslen skal tage 5 kg på i løbet af 6 mdr, mens en baby der vejere 3 kg ved fødslen kun skal tage 3 kg på, det er næsten det halve, så klart at den sidstnævnte ikke kan vokse så meget og så hurtigt som den anden. Det ville jo være groteskt hvis de gjorde.
Nå, alt det her er sagt, så vil jeg også sige; at når de fra lægevidenskabens verden begynder på at nu skal han hjernescannes, og nu skal vi have taget prøver og dittit dutten datten, ja, så er det da klart at man bliver bekrymret!!!!
Jeg har selv prøvet at have en datter der intet fejlede, men lægen troede hun havde fået en hjernesvults ( hun var 18 mdr), og hold da op var blev jeg bange, selvom jeg min mavefornemmelse fortalte mig at der ikke var noget i veje, så hyldede lægerne mig helt ud af den!!!
Anmeld