Pia. skriver:
Uha, det er bestemt ikke rart at han bidder, det gør jo pokkers ondt og man bliver enormt forskrækket når det sker. Men han gør det jo ikke fordi han vil gøre andre ondt, han gør det udelukkende fordi han ikke kan udtrykke sig ordenligt, han mangler sprog til at fortælle hvad der gør ham gal, ked af det eller for den sags skyld glad, mange børn bidder også af glæde...
Jeg havde et barn i dagpleje som bed voldsomt meget og kun ønskede opmærksomhed og den fik han jo ved at bidde, heller negativ opmærksomhed end ingen.
Jeg var meget bestemt i min stemme og fortalte at det var meget forkert at bidde, jeg flyttede ham ikke fra legen eller væk fra de andre, den metode brydder jeg mig ikke om og tror ikke man lære dem noget godt ved det.
Det er et normalt adfærd hos børn i den alder og der er desværre ikke meget at gøre ved det. Andet end selvfølgelig at forklare at det gør ondt og vise at de andre børn bliver kede af det.
Børn der bidder bliver desværre meget hurtigt set forkert på, både af personalet i institutionen, eller af de forældre hvis børn bliver bidt, derfor er det selvfølgelig vigtigt at man tager en snak med vuggestuen/dp om hvordan hun/de reagere på problemet...
Håber snart det får en ende, for det er bestemt ikke rart for nogen
MEN FOR GUDS SKYLD BID ALDRIG IGEN...
Knus Pia.
hej Pia tak for svar... han bider mest når han bliver frustreret og presset hvilket man gør indimellem når man vil være med i legen med de 2 store på 3 og 5½ år.. Lea på 3 har i en periode været slem til at styre ham som en dukke og holde ham og slæbe på ham, hviklet har startet det hele. nu gør han det fordi han opdager at hvis han bider får han den stol som bror har, han trækker sig nemlig så og tak nu fik jeg stolen... derfor sætter jeg ham hen i et hjørne der hvor vi er. det ser jeg ikkke noget forkert i så længe han er i samme rum som os... han skal ikke opleve at han får sin vilje ved at bide, desuden er det også for at retfærdigøre over for de store at det ikke er ok.... at det har en koncekvens...
du har ret i at man ikke skal bide igen, dog kunne man håbe at Rasmus på 5½ bed igen så han mærker hvordan det er...
Nicolajs sprog er eksploderet den sidste måned og han forsøger stort set at sige alt nu, men kan selvfølgelig ikke udtrykke sig endnu når han bliver gal, så jeg forsøger at sætte ord på for ham når han bliver hidsig, og skal til at bide... men det er ikke nok... tror desværre det er blevet en vane for ham, og det er svært at komme af med, desværre synd for dem det går ud over.
modtager gerne flere råd Heidi