Eksperter: Børn er for længe i institution

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. april 2008

Anja

Uha, det er et super interessant emne, og nøj, hvor ser vi alle forskelligt på det. Grundlæggende vil vi jo alle vore børn det bedste.

Jeg ville da super gerne kun arbejde på deltid, men det er bare ikke så let at få adgang til deltidstillinger i mit fag (skolelærer). Dernæst betyder det da også noget for mig, hvilke rammer jeg kan tilbyde mine børn. Jeg er sikker på at mine børn har stor glæde af de rammer min mand og jeg kan give gennem økonomisk sikkerhed, stort hus, have mm. Så længe de kun meget sjældent er i inst. til efter kl 15, så vælger vi at bevare vores høje levestandard.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2008

Nan

Min datter er dagligt i dagpleje fra cirka 7.30 - 15.30/16.00 og det selvom jeg i den seneste tid primært har arbejdet hjemmefra. Jeg mener hun får rigtig mange gode oplevelser hos sin dagplejer og de andre børn der er der og at de timer hun er der er indenfor smertegrænsen.

At det er et valg, en prioritet eller en nødvendighed kommer i bund og grund ud på et - nemlig at sådan er det her hos os - og det er vi tilfredse med. At andre gør anderledes med deres prioriteringer, valg og nødvendigheder står dem jo frit.

Anmeld

1. maj 2008

Muffinmus

Jo Eva, selvfølgelig er det et valg ikke at sætte sig hårdt. Men vi sidder ret normalt i det, får bare en lorteløn:)
Men hellre et arbejde jeg er glad for en trummerum på en fabrik eller rengøring eller lign. Så vill jeg jo gå og være ked at mit arbejde hver dag selv om jeg måske fik 1-2 timer mere hver dag med mit barn.
Har altdig drømt om at komme i Flyvevåbnet og det var en kamp at komme igennem det. Men det gik og jeg vil beholde mit job.
Men for at have et godt sundt hus og en have til mine børn er vi altså begge nødt til at arbejde.
Så det er både ja og nej med at man har et valg.
Og nej, har ikke været så heldig at kommunen har lyst til at betale mig for at gå hjemme i 4 år og passe mine børn. Desværre.
Men skal vi også kunne give vores børn lidt andet end bare bare kærlighed og kildevand, ja så må vi begge arbejde fuldtids lige som 50 % af den normale befolkning på halvdårlig løn.

Anmeld

1. maj 2008

Heidi.

Eva skriver:

For mig handler det om prioteringer...jeg ville aldrig aflevere mine børn mange timer i institution, det mener jeg ikke er sundt for mine børn og det er ikke en sådan barndom de skal have.
Knus Eva

Hej Eva.

Det er jo ikke sjovt som forældre at hører andre skrive at det er usundt for børn at de er mange timer i institution.
Man er jo også nødt til at gå på arbejde. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du mener mange timer er??Jeg må indrømme jeg tager det personligt når fokk skriver som du gør, for på en eller anden måde fremstiller det de forældre som har lange arbejdetider, meget dårligt.

Heidi

Anmeld

1. maj 2008

Honningblomst

Heidi-Godsk;) skriver:

Eva skriver:

For mig handler det om prioteringer...jeg ville aldrig aflevere mine børn mange timer i institution, det mener jeg ikke er sundt for mine børn og det er ikke en sådan barndom de skal have.
Knus Eva

Hej Eva.

Det er jo ikke sjovt som forældre at hører andre skrive at det er usundt for børn at de er mange timer i institution.
Man er jo også nødt til at gå på arbejde. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du mener mange timer er??Jeg må indrømme jeg tager det personligt når fokk skriver som du gør, for på en eller anden måde fremstiller det de forældre som har lange arbejdetider, meget dårligt.

Heidi

Det skal du ikke...det er bare min overbevisning.
Små børn mener jeg slet ikke burde ud, før de skal, tror på at det er bedst for små børn at deres verden vokser udfra deres trygge base(oplevelser med andre børn med mor og ikke alene en hel dag med andre voksne og børn, kæmpe for at få dækket primære behov osv) i børnehave, men sådan har jeg desværre heller ikke kunne leve.
Min søn er i dp fra 8-12 to dage og 8-14 to dage og det er meget i min verden, for så lille et barn.
Bertram der er 5½ år har et andet behov, men 5 timer for ham og ikke mere pr. dag er det ideelle for mig, min verden og min lille familie. Men det lader sig jo heller ikke gøre dagligt..men en dag om ugen har begge drenge fri (Bertram dog kun hvis han ønsker det.)
Jeg har en gammel bil, bor i et lejet hus, i en billig del af landet....køber ikke dyrt tøj til hverken mig eller ungerne. har ikke dyre vaner, men prioterer som skrevet at mine børn ikke skal præges af andre voksne mange timer dagligt. Kun fordi at det i min verden ikke er godt for mine børn og mig. At nogle vælger anderledes er jo deres valg, men jeg tror bare ikke på at alle de materielle goder som nogle stræber efter, er det som gør mine børn lykkelige.
Der er jo mange der vælger meget anderledes og min måde er jo bare det der er rigtigt for mig....og som jeg tror på.
Knus Eva..

Anmeld

1. maj 2008

Cille79

Et ømt punkt, må man sige.

Mine tvillinger på 5 år, er afsted fra 7.30 til 15 hver dag i børnehaven, det er ikk længe i forhold til andre men alligvel synes jeg nu det er længe nok...men hva pokker skal man gøre når man har job og passe. !

man burde ha deltids job mens ungerne er små :D
(indtil skolealder´n )

Anmeld

1. maj 2008

Katjaro

Selvfølgelig ville det være ideelt om Dicte ikke var i børnehave fra 7.45-16.15 (nogle gange mere - sjældent mindre), men sådan ser vores liv nu engang ud - og jeg er endda på deltid (30 timer) - men med omkring 45 minutters transport til job og hjem igen - så svarer det jo nærmest til fuldtid for en offentlig ansat med frokosten betalt, der bor tæt på jobbet.

Vi er nødt til at bo i nærheden af universitets byerne (København/ odense/ Århus/ Ålborg) da de jobs vi kan bestride med vores uddannelser ligger der.

Og med familierne i København/Helsingør - så giver det ligesom sig selv hvor vi bor. Og det koster nu engang penge - mange penge. Så vi har ikke mulighed for at den ene hygger sig derhjemme med barnet.

Jeg synes det er en lidt letkøbt holdning - men vi kan ikke alle bo på landet, hvor man kan bo og leve for kontanthjælp eller en hjemmegående og en middelløn.

Dermed ikke sagt at børnene ikke ville have skidegodt af at være hjemme i længere tid - vi har bare ikke alle muligheden.

Og det handler ikke bare om prioriteringer.

For hvis vi ikke havde prioriteret, som vi gør nu med mig på deltid - så havde hun været i BH til klokken 17 hver dag og jeg ville være hjemme 17.15, og ville ikke have mulighed for at hente mit eget barn når manden var på forretningsrejse.

Hilsen Katja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.