Ja, det er jo en evigt dårlig samvittighed, man kan rende rundt med, når man har sit barn i institution. Alle vil jo gerne være så meget sammen med deres barn, som muligt, men nogle har bare arbejdstider, som gør at børnene må være længe i institution.
Og et eller andet sted, synes jeg ikke, at det hele kan koges ned til prioriteringer. For der er jo nogen, der skal bo og arbejde i byerne, og dermed kommer til at sidde lidt hårdere i det. Vi kan jo ikke alle flytte ned til en lille flække på Lolland. Heller ikke alle har en mulighed, for at få deltidsjob inden for deres branche. Selv bliver jeg uddannet læge om 1,5år og er gift med en læge. Med de arbejdstider vi typisk vil få, kan det nemt betyde, at vores søn kommer til at være længe i institution. Men skal læger så ikke blive gift og få børn med andre læger?
Jeg håber da, at vi vil kunne komme til at arbejde forskudt af hinanden, og jeg vil da gøre mit til at han ikke er længere i instutution end nødvendigt. Men jeg vil ikke droppe min uddannelse og fremtidige karriere, fordi det er bedst, at de små kun er 5-6 timer i institution hver dag. Samfundet har vel også brug for mig.
Udover det tror jeg heller ikke, at jeg ville kunne trives som hjemmegående, og jeg ville blive en meget ked og deprimeret mor, hvis det var det, som blev løsningen. Og det er vel slet ikke til gavn for min søn.
Så jeg synes hellere, at man skal arbejde for at børnene har det så godt som muligt i de timer de er i instition. Måske prøve at finde ud af, hvordan man gør miljøet i institutionerne mindre stressende.
Jeg tror da heller ikke, at de forældre der først kan hente rigtig sent, har det specielt fedt med det. Men jeg kunne ikke finde på, at stille spørgsmål ved de valg og prioriteringer de har foretaget. Jeg vil tværtimod automatisk gå ud fra, at de prøver, at få så meget tid sammen med deres børn som muligt. For det vil alle gode og kærlige forældre:)
Knus Neta
Anmeld