ondt ved højre-bryst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. december 2009

TbCp

Det kan godt være mælkekirtlerne der er ømme.

Jeg havde begyndende brystbetændelse og for pokker hvor gjorde det ondt. Jeg begyndte at bruge uld-ammeindlæg de var fantastisk gode

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2009

mor_sabina

Limya skriver:

masserede du efter eller imens du ammede?

Jeg masserede der hvor det gjorde ondt fordi det nærmest sidder fast der, og så masserede jeg bagefter for at være sikker på at det var tømt. Jeg malkede ud hver time for at skylle igennem, men det var først da jeg havde fået feber og rigtig brystbetænelse. Det burde kunne tage det hvis du sørger for at massere godt, og bliv ved med at massere til det bliver blødt og der ikke kommer mere ud( du kan næsten mærke at smerten aftager).

Anmeld

30. december 2009

Mor til Frederic og Freya

Limya skriver:

tak... kan man evt. malke ud uden en brystpumpe?. vil nemlig meget gerne malke ud, men har ingen brystpumpe

havde heller ingen bryst pumpe og han blev ammet fuldt ud..

Fandt lige dette:

Hvis du skal malke mælk ud, kan det nemmeste være at bruge dine egne hænder.
Begynd med at skylle brystvorterne med lidt vand, så de er rene, og vask hænderne. Beholderen til mælken skal også være nyvasket og ren. Først forsøger du at få nedløbsrefleksen til at fungere. Så tager du med tommelfingeren over brystvorten og pegefingeren under brystvorten og klemmer sammen lige på overgangen mellem det brune og det hvide. Her sidder nemlig mælkekamrene, som indeholder din mælk. Når du har fået det rigtige tag med hånden omkring brystet og vorten, og din nedløbsrefleks fungerer, vil mælken begynde at dryppe eller sprøjte ud, hver gang du klemmer sammen. Det kan kræve lidt tålmodighed i begyndelsen, så begynd en dag, hvor dit bryst er særlig mælkefyldt. Måske i begyndelsen af ammeperioden, hvor "overskudsmælken" kan være stor. Det kan tage ti minutter til godt en halv time at få hovedparten af mælken ud.
Mælken kan holde sig tre døgn i køleskab. I fryser - minus 18-20 grader - kan det holde sig i fire måneder. Afkøl mælken hurtigt efter udmalkningen.
Ammemælk kan lunes i mikrobølgeoven, men den høje temperatur ødelægger de antistoffer, som er i modermælken.
De første par skefulde mælk, du malker ud, skal kasseres, da der kan være lidt bakterier og urenheder i. Det betyder ikke noget, når barnet dier, men når du skal fryse mælken og tø den op, har bakterierne lidt længere tid at udvikle sig i, derfor skal man være påpasselig med hygiejnen, når man gemmer modermælk.

Anmeld

30. december 2009

Unalisa

Frederic's moar skriver:

havde heller ingen bryst pumpe og han blev ammet fuldt ud..

Fandt lige dette:

Hvis du skal malke mælk ud, kan det nemmeste være at bruge dine egne hænder.
Begynd med at skylle brystvorterne med lidt vand, så de er rene, og vask hænderne. Beholderen til mælken skal også være nyvasket og ren. Først forsøger du at få nedløbsrefleksen til at fungere. Så tager du med tommelfingeren over brystvorten og pegefingeren under brystvorten og klemmer sammen lige på overgangen mellem det brune og det hvide. Her sidder nemlig mælkekamrene, som indeholder din mælk. Når du har fået det rigtige tag med hånden omkring brystet og vorten, og din nedløbsrefleks fungerer, vil mælken begynde at dryppe eller sprøjte ud, hver gang du klemmer sammen. Det kan kræve lidt tålmodighed i begyndelsen, så begynd en dag, hvor dit bryst er særlig mælkefyldt. Måske i begyndelsen af ammeperioden, hvor "overskudsmælken" kan være stor. Det kan tage ti minutter til godt en halv time at få hovedparten af mælken ud.
Mælken kan holde sig tre døgn i køleskab. I fryser - minus 18-20 grader - kan det holde sig i fire måneder. Afkøl mælken hurtigt efter udmalkningen.
Ammemælk kan lunes i mikrobølgeoven, men den høje temperatur ødelægger de antistoffer, som er i modermælken.
De første par skefulde mælk, du malker ud, skal kasseres, da der kan være lidt bakterier og urenheder i. Det betyder ikke noget, når barnet dier, men når du skal fryse mælken og tø den op, har bakterierne lidt længere tid at udvikle sig i, derfor skal man være påpasselig med hygiejnen, når man gemmer modermælk.

tak skal du have, har lige prøvet at malke ud efter den anvisning, det er meget svært men det skal nok lykkes. den bryst er bare så tung

Anmeld

30. december 2009

Unalisa

mor_sabina skriver:

Har du prøvet at massere det imens du ammer?

Man kan nemt få brystbetændelse hvis man får kulde eller hvis ikke man får tømt brystet ordentligt. Det er også en god ide at lægge barnet til fra forskellige sider så brystet bliver hekt tømt. Prøv at ligge ned og amme eller ligge ham i tvillingeleje.

God bedring

nu har jeg prøvet det med at massere, og hold kæft hvor det hjælper, tak for det søde, men er meget øm nu, men meget bedre

Anmeld

30. december 2009

Mussen2

Det lyder som begyndende brystbetændelse

Jeg har også haft held med at massere brystet (men husk man må ikke trykke hårdt på det, det kan give mælkeknuder)

Prøv evt også at bruse det med varmt vand, det løsner op. Det er mælkeknuderne der gør ondt og giver betændelsen.

Somn en anden skriver, så er varierede ammestilliger også godt. Så se at få løst op for det!! Brystet skal "spises tomt" så det er blødt, uden knuder.

Jeg synes det var besværligt at malke ud med hånden og købte en manuel pumpe brugt over nettet, den var super god at have.

Pøj,pøj!

Anmeld

30. december 2009

Bondepigen

Det eneste jeg kunne holde ud var at massere brystet imens jeg havde varmt vand løbende ned over det i bruseren. DET var simpelthen guld værd, da jeg fandt ud af det.

Anmeld

31. december 2009

mor_sabina

Limya skriver:

nu har jeg prøvet det med at massere, og hold kæft hvor det hjælper, tak for det søde, men er meget øm nu, men meget bedre

Det gør nemlig rigtig ondt at røre ved det, næsten som et blåt mærke, uha hvor kan jeg huske det.

Jeg er glad for at høre at det går bedre

Rigtig godt nytår

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.