Forventninger til andre.... (lidt langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. december 2009

Barbamama

Skouboe skriver:

Der er ingen der siger at det er let - jeg kæmper stadig ofte mine forventninger til andre og min hang til at dømme - netop fordi deres handlinger/mangel på samme jo påvirker mig og min familie.

Årsagen til at jeg til stadighed arbejder med mig selv over det, er at det påvirker min familie mere at jeg ikke gør det...

Fx når Carlas mormor ikke rigtigt gider hende. Hvis du magter at trække på skuldrene og føle at det er hendes eget valg og hun må komme når hun synes hun har lyst, påvirker det dig, dit forhold og din datter meget mindre end når du er ked af det og frustreret fordi du ikke kan forstå det og ked af det/sur på din mor. Det giver en dårlig og anspændt stemning, der påvirker jer alle sammen - også din datter.

Du skal (ihvertfald hvis jeg må bestemme  ) prøve at give slip på de følelser og prøve ikke at tage tingene så nært - ikke for dem du bliver skuffet over/ked af det på men for dig og din familie. Det er JER der vinder på det her... 

Når jeg mærker de følelser komme snigende eller for fuld udblæsning, plejer jeg at sætte mig ned stille og roligt når jeg får tid, og tænke over HVORFOR jeg reagerer sådan. Jeg er nogle gange blevet rigtigt overrasket over mig selv. Det er vigtigt at være ærlig over for sig selv når man prøver at bearbejde sådan nogle ting, men det kan altså godt svide lidt at man fx er misundelig eller totalt unfair...

Det er fast arbejde - men det virker. Det giver en mor og en kone der er meget mere tilstede og sjældent er sur eller ked.. og faktisk bliver man mindre stresset som en bonus. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg har langt mere overskud efter jeg er begyndt konsekvent at pille mine følelser/reaktioner fra hinanden og prøve at forstå og acceptere dem, istedet for at reagere følelsesmæssigt.

Ja.....       Det kunne godt lyde som noget jeg skulle prøve....  Lige mht min mor er jeg bare glad for hun har været ærlig omkring det og det gør det nemmere for mig at forholde mig til. Men ja jeg må prøve at gøre som du siger. Tænke over hvorfor jeg reagerer som jeg gør og ja man må vel blive mere positiv hvis man vælger at fralægge sig alle de triste følelser og fokusere på de gode ting. Endnu et nytårsfortsæt til mig. Det andet kan jeg sikkert ikke holde alligevel eftersom det har været det samme de sidste 3år (du må ikke købe slik med hjem!!!! Ha ha ha)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2009

anna-jonas

Jeg ved hvordan du har det 100 %.............det med at gøre en ekstra indsats for andre.........og ikke blive anerkendt eller bare takket.

Jeg har især haft det sådan med min svigerfamilie............at de virkelig skuffede mig voldsomt. Jeg har arbejdet meget med det..........men nogle gange er deres opførsel så direkte afstumpet og ubehøvlet, at jeg virkelig bliver ked af det. Jeg synes jo det er helt naturligt, at man opfører sig pænt..........og taler pænt til børn, der ikke lige er ens børnebørn............så kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke synes det er naturligt.

Men Michella.............man kan ikke ændre folks adfærd........man kan blot ændre sin egen, så man ikke bliver skuffet og ked. D.v.s lægge distance til.........og ikke gøre noget ekstra, hvis man ikke orker eller har overskud til det.

Jeg vil lige tilføje, at din lillebror er undskyldt...........han er jo teenager. Sådan en har jeg jo under mit tag, og der skal man nok ikke forvente for meget takken, og hjælpen på egen hånd.*G*

Godt nytår

Og husk............forventninger kan folk ikke læse i tankerne........men de kan høre dem, hvis man åbner munden.

Anmeld

30. december 2009

Skouboe

michella80 skriver:

Ja.....      Det kunne godt lyde som noget jeg skulle prøve....  Lige mht min mor er jeg bare glad for hun har været ærlig omkring det og det gør det nemmere for mig at forholde mig til. Men ja jeg må prøve at gøre som du siger. Tænke over hvorfor jeg reagerer som jeg gør og ja man må vel blive mere positiv hvis man vælger at fralægge sig alle de triste følelser og fokusere på de gode ting. Endnu et nytårsfortsæt til mig. Det andet kan jeg sikkert ikke holde alligevel eftersom det har været det samme de sidste 3år (du må ikke købe slik med hjem!!!! Ha ha ha)

Et lille trick som måske kan gøre det lidt nemmere for dig - eller ihvertfald give dig et sted at starte... nok lidt langt.

Vi kender det alle sammen. Vi har haft en møgdag - bilen ville ikke starte, eller babyen har sovet dårligt og været helt umulig osv, osv. Man er derfor i dårligt humør og har måske ikke så meget overskud. Så kommer der måske en cyklist der ikke kigger sig så godt for, og istedet for bare at trække på skuldrene som man ellers ville have gjort, bliver man endnu mere sur. Fordi man i forvejen er i dårligt humør tolker man folks handlinger negativt.

Hvis du nu vender den om - og starter dagen med at finde på et par ting der gør dig i godt humør - uanset hvor langt ude de er. Din datter er dejlig, haven har godt af al den regn og vandpytter er jo faktisk rigtig godt at hoppe i osv.. anstreng dig for at finde MINDST en positiv ting ved alt... de må gerne være åndssvage...

Du ved helt sikkert selv hvor dejligt det er at komme gående hen ad gaden og der er en fremmed der stikker dig et stort og oprigtigt smil. Det gør at man bliver lidt gladere. Det er en hormon reaktion der bliver udløst i kroppen når vi ser folk smile. Vidste du også at du får nøjagtigt den samme reaktion hvis du smiler først og får et smil tilbage? Er du klar over at det er rigtigt svært at lade være med at smile tilbage, hvis nogen smiler oprigtigt til dig?

Ligesom man tolker begivenheder negativt når man er i dårligt humør, tolker man ting positivt når man er i godt humør

Konsekvensen af dette er at man rent faktisk vælger hvilket humør man vil være i...

Når man er i godt humør er det meget lettere at lade være med at dømme folk og blive skuffet over at du ikke lever op til ens forventninger, og dermed ændre sine egne reaktionsmønstre...

Anmeld

1. januar 2010

Barbamama

Skouboe skriver:

Et lille trick som måske kan gøre det lidt nemmere for dig - eller ihvertfald give dig et sted at starte... nok lidt langt.

Vi kender det alle sammen. Vi har haft en møgdag - bilen ville ikke starte, eller babyen har sovet dårligt og været helt umulig osv, osv. Man er derfor i dårligt humør og har måske ikke så meget overskud. Så kommer der måske en cyklist der ikke kigger sig så godt for, og istedet for bare at trække på skuldrene som man ellers ville have gjort, bliver man endnu mere sur. Fordi man i forvejen er i dårligt humør tolker man folks handlinger negativt.

Hvis du nu vender den om - og starter dagen med at finde på et par ting der gør dig i godt humør - uanset hvor langt ude de er. Din datter er dejlig, haven har godt af al den regn og vandpytter er jo faktisk rigtig godt at hoppe i osv.. anstreng dig for at finde MINDST en positiv ting ved alt... de må gerne være åndssvage...

Du ved helt sikkert selv hvor dejligt det er at komme gående hen ad gaden og der er en fremmed der stikker dig et stort og oprigtigt smil. Det gør at man bliver lidt gladere. Det er en hormon reaktion der bliver udløst i kroppen når vi ser folk smile. Vidste du også at du får nøjagtigt den samme reaktion hvis du smiler først og får et smil tilbage? Er du klar over at det er rigtigt svært at lade være med at smile tilbage, hvis nogen smiler oprigtigt til dig?

Ligesom man tolker begivenheder negativt når man er i dårligt humør, tolker man ting positivt når man er i godt humør

Konsekvensen af dette er at man rent faktisk vælger hvilket humør man vil være i...

Når man er i godt humør er det meget lettere at lade være med at dømme folk og blive skuffet over at du ikke lever op til ens forventninger, og dermed ændre sine egne reaktionsmønstre...

Ej hvor var det godt skrevet. Det var en god måde at gøre det på! Og hvor giver det meget mening. Det er jo rigtigt at man vælger sit humør. Men ja det kræver nok øvelse. Jeg havde en træner på et tidspunkt der startede hver morgen med at sigeet bliver en god dag i dag! Han valgte også at starte hver dag positivt og det har jeg også tænkt meget over. Tak for dit lange gode indlæg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.