michella80 skriver:
Tak for jeres svar I dejlige damer
Ja jeg ved godt at man jo ikke kan forvente for meget af en 16-årig. Når vi er sammen plejer vi bare at hygge os rigtig meget og lave noget sammen, men det gjorde vi så ikke lige i går. Men nu havde han også venner med. Men ja jeg var bare ked af det gik så stærkt og jeg stod tilbage med en følelse af at det havde været lige meget, men ja han er da sikkert glad for at have været her.
Men ja jeg er nok slem til at forvente noget af andre, men jeg har seriøst svært ved at lade være. Jeg tror også det er fordi jeg selv gør meget ud af at være høflig over for folk og vil meget gerne gøre andre glade og så bliver jeg nogle gange lidt ked af det når jeg ikke får tilbage af samme mønt hvis man kan sige det sådan.
Jeg læste dit indlæg på NS Skouboe og du har så evigt ret, men hold kæft det er svært at leve efter. Ja man dømmer andre og tænker at ting er for dårlige osv, men det er jo fordi det påvirker ens eget liv. Hvis du forstår? Altså når min mor f.eks. ikke har været så vild med Carla påvirker det mig jo på den måde at jeg bliver ked af det. Jeg kan ikke ændre på det og jeg ved jo at Carla ikke bliver mindre dejlig af den grund, men ja.... Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det. Jeg bliver nok bare meget påvirket af hvordan folk tænker og føler omkring mig og de ting jeg gør....
Der er ingen der siger at det er let - jeg kæmper stadig ofte mine forventninger til andre og min hang til at dømme - netop fordi deres handlinger/mangel på samme jo påvirker mig og min familie.
Årsagen til at jeg til stadighed arbejder med mig selv over det, er at det påvirker min familie mere at jeg ikke gør det...
Fx når Carlas mormor ikke rigtigt gider hende. Hvis du magter at trække på skuldrene og føle at det er hendes eget valg og hun må komme når hun synes hun har lyst, påvirker det dig, dit forhold og din datter meget mindre end når du er ked af det og frustreret fordi du ikke kan forstå det og ked af det/sur på din mor. Det giver en dårlig og anspændt stemning, der påvirker jer alle sammen - også din datter.
Du skal (ihvertfald hvis jeg må bestemme
) prøve at give slip på de følelser og prøve ikke at tage tingene så nært - ikke for dem du bliver skuffet over/ked af det på men for dig og din familie. Det er JER der vinder på det her...
Når jeg mærker de følelser komme snigende eller for fuld udblæsning, plejer jeg at sætte mig ned stille og roligt når jeg får tid, og tænke over HVORFOR jeg reagerer sådan. Jeg er nogle gange blevet rigtigt overrasket over mig selv. Det er vigtigt at være ærlig over for sig selv når man prøver at bearbejde sådan nogle ting, men det kan altså godt svide lidt at man fx er misundelig eller totalt unfair...
Det er fast arbejde - men det virker. Det giver en mor og en kone der er meget mere tilstede og sjældent er sur eller ked.. og faktisk bliver man mindre stresset som en bonus. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg har langt mere overskud efter jeg er begyndt konsekvent at pille mine følelser/reaktioner fra hinanden og prøve at forstå og acceptere dem, istedet for at reagere følelsesmæssigt.