Grød mm.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.406 visninger
12 svar
0 synes godt om
27. december 2009

Frejasmor

Hvad er det bedste at starte med når de skal have deres første mad.. min datter er 4 mdr..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2009

mariamiss6

risgrød.... majsgrød.... og den slags...

kig på de der færdigprodukter. Der står gerne 'fra 4 måneder' og så kan du se hvad det er lavet af.... grøden skal bare laves af mel, ikke af gryn.

og hvis du så skal lave det selv, så laver du jo bare noget der svaer til det færdig købte.... For eksempel en majsgrød, lavet af majsmel...

Anmeld

27. december 2009

Mor til Frederic og Freya

hermann skriver:

Hvad er det bedste at starte med når de skal have deres første mad.. min datter er 4 mdr..

Grød
Grød lavet af majsmel, rismel, boghvedemel, hirseflager eller boghvedeflager er meget velegnet som den første skemad, da de smager mildt og ikke indeholder gluten. Grød tilberedt af de fire meltyper giver en meget findelt, blød og cremet konsistens. Den allerførste grød må være tyndtflydende, men så snart barnet er glad for maden, gøres grøden mere tykflydende. Grød tilberedt af flager giver en mere 'fnugget' grød.

Taget fra: http://www.altomkost.dk/Mad_hjemme/Spaed_og_smaaboern/Overgangsperioden/forside.htm

Anmeld

27. december 2009

Frejasmor

Tak skulle lige høre andre hvad de gjorde.. jeg har købt rismel, så må vi se om hun kan lide det..

Hvordan gjorde i den første gang, er der et tidspunkt der er bedre til det???

Anmeld

27. december 2009

Frejasmor

mariamiss6 skriver:

risgrød.... majsgrød.... og den slags...

kig på de der færdigprodukter. Der står gerne 'fra 4 måneder' og så kan du se hvad det er lavet af.... grøden skal bare laves af mel, ikke af gryn.

og hvis du så skal lave det selv, så laver du jo bare noget der svaer til det færdig købte.... For eksempel en majsgrød, lavet af majsmel...

tak for rådet.. vil gerne lave det selv, så har købt noget rismel..

Anmeld

27. december 2009

mariamiss6

hermann skriver:

tak for rådet.. vil gerne lave det selv, så har købt noget rismel..

Det er virkelig nemt at lave det selv...

Mener du hvilket tidspunkt på dagen det er lettest???

jeg ville tage formiddag eller eftermiddag... altså som "mellem måltiderne" Der er dit barn sikkert i sit bedste humør, og det er altid vigtigt når man starter med ny mad...

Hvis den lille ikke vil spise det, så har jeg ret god erfaring med at blande vanillesukker i grøden, især hvis det er en ny frugtgrød man prøver af...

Den almindelig grød kan nogen gange være svær at få dem til at spise, hvorimod de gerne vil spise den færdige købe grød... Så plejer jeg at blande dem sammen, og så tage lidt af købegrøden fra, hver gang barnet skal have grød, så de på den måde får en glidende overgang, og vender sig til smagen af det hjemmelavede....

men altså, det skulle jo nok ikke gerne blive et problem hvis du bare starter ud med at lavegrøden selv. det gjorde jeg ikke, fordi jeg ikke gad stå og kokkerere det, hvis den lille ikke gad æde det hehe... Så jeg startede med købegrød, fordi det var lettere at lave mindre portioner af det.
Men min nummer 2 var så glad for grød mad, så jeg endte med kun at bruge 1 pakke købegrød, i alt...

Anmeld

27. december 2009

Mor til Frederic og Freya

hermann skriver:

Tak skulle lige høre andre hvad de gjorde.. jeg har købt rismel, så må vi se om hun kan lide det..

Hvordan gjorde i den første gang, er der et tidspunkt der er bedre til det???

vi started godt nok først op da han omkring 6 mdr, men der started vi også med det fra 4 mdr.

Og i finder selv det måltid i bedst vil 'erstatte' / starte med. Men hav god tid, så i får en god start. Lad hende blive tryg ved ske'en, da det for hende er en ny ting at få i munden. Hun må heller ikke være over sulten, når i starter.

Vi started med at give det om morgen, istedet for morgen amningen - han fik bryst bagefter. For i starten blev det jo kun til 2-4 ske fulde. Efter en uge-14 dage begyndte han også at få det til middag og det blev så senere byttet ud med rugbrød. Til aften fik han godt mosede kartofler med enten gulerødder/ærter, broccoli mm. Og da han var blevet god til synke, mosed vi også kødboller i...

Anmeld

27. december 2009

Frejasmor

mariamiss6 skriver:

Det er virkelig nemt at lave det selv...

Mener du hvilket tidspunkt på dagen det er lettest???

jeg ville tage formiddag eller eftermiddag... altså som "mellem måltiderne" Der er dit barn sikkert i sit bedste humør, og det er altid vigtigt når man starter med ny mad...

Hvis den lille ikke vil spise det, så har jeg ret god erfaring med at blande vanillesukker i grøden, især hvis det er en ny frugtgrød man prøver af...

Den almindelig grød kan nogen gange være svær at få dem til at spise, hvorimod de gerne vil spise den færdige købe grød... Så plejer jeg at blande dem sammen, og så tage lidt af købegrøden fra, hver gang barnet skal have grød, så de på den måde får en glidende overgang, og vender sig til smagen af det hjemmelavede....

men altså, det skulle jo nok ikke gerne blive et problem hvis du bare starter ud med at lavegrøden selv. det gjorde jeg ikke, fordi jeg ikke gad stå og kokkerere det, hvis den lille ikke gad æde det hehe... Så jeg startede med købegrød, fordi det var lettere at lave mindre portioner af det.
Men min nummer 2 var så glad for grød mad, så jeg endte med kun at bruge 1 pakke købegrød, i alt...

Ja jeg mente hvilket tidspunkt  

ja jeg ved heller ikke om jeg gider lave det selv, men nu prøve jeg det...

Anmeld

27. december 2009

Frejasmor

Frederic's moar skriver:

vi started godt nok først op da han omkring 6 mdr, men der started vi også med det fra 4 mdr.

Og i finder selv det måltid i bedst vil 'erstatte' / starte med. Men hav god tid, så i får en god start. Lad hende blive tryg ved ske'en, da det for hende er en ny ting at få i munden. Hun må heller ikke være over sulten, når i starter.

Vi started med at give det om morgen, istedet for morgen amningen - han fik bryst bagefter. For i starten blev det jo kun til 2-4 ske fulde. Efter en uge-14 dage begyndte han også at få det til middag og det blev så senere byttet ud med rugbrød. Til aften fik han godt mosede kartofler med enten gulerødder/ærter, broccoli mm. Og da han var blevet god til synke, mosed vi også kødboller i...

ja de skal jo lige lære det.. tak for rådet...

Anmeld

27. december 2009

Challe13

Grød

Start m grøden som en lille smags prøve og ikke som et helt måltid, og bliv ikke bekymret eller frustreret hvis barnet ikke kan lide det i starten og husk det er en ny smag at vænne sig til. ( husk fedtstof i efter grøden er lavet...)

pøj pøj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.