Maven der driller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.559 visninger
21 svar
0 synes godt om
25. december 2009

Nybagt mor

Ja - min nu 7 uger gamle dreng er begyndt at få problemer med maven. Jeg ammer og han kommer af med afførring ca hver 4. dag.

Men her inden for de sidste par uger er han begyndt at få rigtig godt ondt ca 1 - 1,5 time efter hvert måltid, hvor han presser og presser for at få nogle onde prutter ud!

Det eneste der hjælper er enten at han får lov at spise igen (så når jeg vælger den løsning, så har han dage hvor han nærmest spiser uafbrudt) - eller at stå med ham ved puslebordet i en times tid (er dog ikke altid det hjælper).

Det er oftest om morgenen - og/eller ud på formiddagen - nogle gange også tidlig aften. Heldigvis er han forskånet om natten, hvor der ikke er noget.

Det startede lidt før 5 ugers undersøgelsen, og fik af vide af min læge, at hvis det fortsat ikke hjalp at bøvse ham ordentlig af, så kunne vi bruge Mylicon - hvilket vi så gør de dage han har mest ondt. Giver ham det dog max en gang dagligt - og KUN de dage hvor han spænder som en flitsbue og tårerne triller ned af kinderne på ham. De tager så som regel toppen af det.

Er dog som grundregel imod at fylde alt for meget på sådan en lille én..

Tager selvfølgelig en snak med min sp når hun er tilbage fra juleferie, men indtil da vil jeg rigtig gerne høre hvad I har af erfaringer med hvad der kan hjælpe på de smertefulde prutter!?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. december 2009

Nybagt mor

Glemte at skrive at det ikke er hver dag, men måske 3-4 ud af ugens 7 dage det står på

Anmeld

26. december 2009

forår

Jeg kigger lige lidt med her, da min datter som er 5 uger, har det på samme måde. Jeg har dog ikke prøvet det der Mylicon, har dog købt det, men ikke prøvet.

Min sp snakkede om umodne tarme, og at det "bare var en periode" og at det kunne hjælpe at kører to finger rundt på den lille mave i uret retning, og jeg bilder mig ind at det hjælper lidt.

Dea-som gerne ville tage hendes datters prutter når de er på tværs;o)

Anmeld

26. december 2009

Mor til Frederic og Freya

Det er rigtig at massere med uret på deres maver, lave cykle ben mm..

Tror også det drejer sig om umodne tarme, de skal jo lige igang.

Jeg spiste mad, jeg vidste der giver lind afføring - da det går videre i mælk..

Men amme børn kan både have afføring flere gange om dagen og med mange dages mellemrum.

Anmeld

26. december 2009

forår

Frederic's moar skriver:

Det er rigtig at massere med uret på deres maver, lave cykle ben mm..

Tror også det drejer sig om umodne tarme, de skal jo lige igang.

Jeg spiste mad, jeg vidste der giver lind afføring - da det går videre i mælk..

Men amme børn kan både have afføring flere gange om dagen og med mange dages mellemrum.

hvad for noget mad spiste du f.eks.?

Min datter har afførring hver dag, mange gange faktisk.

Anmeld

26. december 2009

forår skriver:

hvad for noget mad spiste du f.eks.?

Min datter har afførring hver dag, mange gange faktisk.

Jeg skal blot spise fed mad, så får jeg selv tynd mave.

Så manden laved sovs lidt federe, mad steget i for megen fedtstof, god fed sovs mm. Skal bare se fritüe mad....

Anmeld

26. december 2009

Nybagt mor

Synes bare jeg har prøvet det hele efterhånden inkl det at massere maven blidt + cykle med benene - og det gør bare så ondt på den lille mand når det står på.

Men håber da at det bare er tarmene der er ved at stabilisere sig, men har aligevel stået på i over 3 uger nu..

Så gode råd modtages gerne

Anmeld

26. december 2009

Er han født for tidlig?

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=DIVERSE&id=3235

Forstoppelse hos spædbarnet er, når afføringen bliver fast, nærmest hård, og der kan komme hård og knoldet afføring. Ved siden af den hårde afføring, kan der sive lidt tynd afføring. Barnet vil have svært ved at komme af med afføringen, og virke besværet og forpint. Der vil gå længere tid imellem, at barnet har afføring end normalt.

Spædbarnet, som udelukkende ammes, vil meget sjældent få  forstoppelse. Dette skyldes, at modermælken er sammensat således, at den lige præcis passer til barnets fordøjelsessystem. Modermælkens sammensætning ændrer sig i takt med, at barnet bliver større, så den hele tiden passer til barnets behov.

Modermælken indeholder ydermere en del ikke helt nedbrydelige æggehvidestoffer og sukkerstoffer. Hos brysternærede børn finder man også flere sukkernedbrydende bakterier i tyktarmen. Dette gør, at tarmen bedre kan "holde på vandet". Hermed blødgøres afføringen, så den er lettere at komme af med.

Hos brystbørn finder man derudover en højere forekomst af det peristaltikfremmende hormon motilin, som øger tarmenes bevægelse.

Det nyfødte barn vil i starten, som oftest, have afføring flere gange dagligt. Efterhånden vil afføringen samle sig noget mere, til en gang dagligt eller hver 2.-3. dag. I nogle tilfælde måske endda kun en gang ugentligt. Der kan i sjældne tilfælde gå helt op til 14 dage mellem afføringerne.

Hvis barnet er meget generet af de lange intervaller imellem afføringen, vil man give laktulose.

Brysternærede børn har som oftest hyppige afføringer indtil 2-3 måneders alderen, og afføringen er typisk grynet og remouladefarvet. Som følge af galdefarvestoffer kan grønlige afføringer også forekomme.

Anmeld

26. december 2009

• Massage af barnets mave er rigtig godt. Tag lidt olie på fingrene, og masser maven i cirkelbevægelser ud fra navlen, med uret rundt. Det er selvfølgelig vigtigt, at barnet kan lide massagen, og slapper af ved det. Ellers må du holde en pause.
  • Al bevægelse med spædbarnet er godt. Skift mellem at lave cykelbevægelser med barnets ben, gerne en rask hurtig tur, og bøj barnets ben op imod dets mave. Herved bruger barnet sine mavemuskler, som derved trykker på tarmene. På den måde bevæger tarmene sig mere. Babygymnastik er også en god ide.
  • Varmen fra et bad kan gøre, at barnet slapper af, og afføringen dermed lettere kommer. Her kan du også massere barnets mave, hvis barnet bedre kan slappe af her.
  • Massage af endetarmen kan også virke lindrende og stimulere afføringstrangen. Smør lidt vaseline på din finger, og gnid det rundt udvendigt ved endetarmsåbningen. Smør også op imod halebenet og ned ved endetarmen igen.
  • Kom ikke et termometer eller andet op i barnets endetarm, for at stimulere afføringstrangen, da man kan gøre mere skade end gavn. Du kan risikere, at der kommer irritation eller rifter ved endetarmen.
  • Når du giver dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på doseringsanvisningen på pakken. Det er vigtigt at følge den nøje, idet overdosering kan medføre forstoppelse. Du kan også give dit barn ekstra væske i form af kogt afkølet vand.
  • På markedet findes der forskellige mærker af modermælkserstatninger. Ernæringsmæssig er de lige gode. Du kan godt prøve at skifte mærke en enkelt gang, men ellers skal du helst fortsætte med at bruge det mærke som du er startet på. Der findes også modermælkserstatning, som er syrnet med citronsyre, så den skulle være lettere at fordøje og der findes modermælkserstatninger der er bearbejdet ekstra meget så de ligner modermælken mest mulig. Det er forskelligt hvordan det enkelte barns tarm kan fordøje mælken.
  • I starten, når barnet er startet på skemaden, kan du gå lidt langsomt frem, hvis barnet viser tegn på forstoppelse. Ellers kan du, når barnet har alderen til det, begynde at introducere mere grød, frugt- og grøntsagsmos, som er rigt på fibre og dermed modvirker forstoppelse.
  • Det er vigtigt at være opmærksom på, om barnet får nok væske. Tilbyd også lidt vand mellem måltiderne. Det er i orden at tage vandet fra den kolde hane, da det ikke længere behøver at være kogt, fra barnet er 4 måneder gammel.

http://www.apoteket.dk/KropOgHelbred/Gravid%20og%20baby/Babypleje/Sp%C3%A6dbarnets%20forstoppelse.aspx

Anmeld

26. december 2009

Barbamama

uha... Skynd dig af sted til en zoneterapeut og lur ham/hende af  Min datter havde samme mave-problemer og da hun blev trykket under fødderne pruttede hun helt vildt!!!!! Der er et rigtig godt punkt under fødderne og du kan selv trykke der. Jeg gjorde det hver dag på min pige i 5minutter ad gangen og det hjalp rigtig meget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.