Hjælp!! latifa hader tandbørsten!! råd, tak

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.051 visninger
10 svar
0 synes godt om
20. december 2009

mama09

Hun har haft en tandbørste de sidste 2 mdr, hun har siddet og leget med, haft inde i munden og "børstet" gummerne.. og havde håbet hun blev fortrolig med tandbørsten.

MEN NEJ

Nu er der så en tand, og jeg har den sidste mdr s tid,kæmpet hver dag med at børste hendes tand med børne tandpasta, uden noget, med vand, med vores tandpasta - men tøsen vil ikk åbne kæften - hun gider hellere ikke selv lege med den mere..

Hader at skulle holde hendes hoved og tvinge hende til at åbne munden hjælp ?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. december 2009

Vingummien

Åhh den er svær, for man bliver jo nødtil det, vi har også nogle dage hvor Emil ikke gider. man kan få nogle hvor der er plads til at barnet kan holde om den og hjælpe dig med at børste tænderne, måske i skulle have sådan en.

Gi hende noget i hænderne der beskæftigere hende imens? Hvis Emil har en træls dag får han f.eks lov til at lege med hans creme, så får han tuben i den ene hånd og jeg laver en lille bitte klat i hans anden hånd så studere han det imens.

Emil har så mange tænder, og når vi f.eks ikke at børste hans kind tænder ordentlig fordi han bliver meget ked af det, jamen så starter vi der næste gang han får børstet tænder.

Anmeld

20. december 2009

mama09

suanne85 skriver:

Åhh den er svær, for man bliver jo nødtil det, vi har også nogle dage hvor Emil ikke gider. man kan få nogle hvor der er plads til at barnet kan holde om den og hjælpe dig med at børste tænderne, måske i skulle have sådan en.

Gi hende noget i hænderne der beskæftigere hende imens? Hvis Emil har en træls dag får han f.eks lov til at lege med hans creme, så får han tuben i den ene hånd og jeg laver en lille bitte klat i hans anden hånd så studere han det imens.

Emil har så mange tænder, og når vi f.eks ikke at børste hans kind tænder ordentlig fordi han bliver meget ked af det, jamen så starter vi der næste gang han får børstet tænder.

ja okay, men hun lukker virkelig munden hårdt sammen.... men ja må prøve at gi hende noget legetøj imens, tak

Anmeld

20. december 2009

Milka

hver gang luca skal have børstet tænder er det en kamp, ja, næsten et overgreb fra min side 

men børstes, det skal de! jeg bruger slet ikke en tandbørste men en vædet engangsklud med lidt tandpasta på. så holder jeg hende nede og fjoller rundt og får hende til at grine, hvilket er godt, for så er tænderne blottet 

lilja, på den anden hånd, åbner pænt munden og synes at eltandbørsten er det sjoveste ever 

Anmeld

20. december 2009

mama09

Milka skriver:

hver gang luca skal have børstet tænder er det en kamp, ja, næsten et overgreb fra min side 

men børstes, det skal de! jeg bruger slet ikke en tandbørste men en vædet engangsklud med lidt tandpasta på. så holder jeg hende nede og fjoller rundt og får hende til at grine, hvilket er godt, for så er tænderne blottet 

lilja, på den anden hånd, åbner pænt munden og synes at eltandbørsten er det sjoveste ever 

hmm okay måske man skulle prøve en klud - men så igen, det kan de jo ikk bruge altid - de skal jo vænnes til den "skræmmende" tandbørste.........

Men måske jeg skulle prøv en el tandbørst, det tror jeg, hun synes er skide sjovt

Takker for råd - de skal prøves

Anmeld

21. december 2009

Skouboe

Jeg børster tænder sammen med Freja...

Hun får sin tandbørste med vand og tandpasta på (Vi bruger Zendium Sensitive), og jeg tager min tandbørste med vand og tandpasta på og så sidder hun på puslebordet, så vi kan kigge på hinanden mens vi børster... hun er HELT vild med den del af det...

Når jeg så er færdig med mine tænder kommer den knap så sjove del. Jeg er nødt til at lægge hende ned for at børste efter - ellers kaster hun sig bagover ind i væggen...

Hun bliver lagt ned og jeg synger en lille børste sang mens vi børster - hun piver og vil ikke have det, men hun er trods alt ikke helt hys som i starten... nogle dage klarer hun det endda uden piveri.

Til sidst bliver hun sat op igen og får en slurk vand.. jeg har stadig ikke luret hvordan jeg lærer en 11 mdr baby at spytte vandet ud igen...

Anmeld

21. december 2009

anna-jonas

Trinehw skriver:

Hun har haft en tandbørste de sidste 2 mdr, hun har siddet og leget med, haft inde i munden og "børstet" gummerne.. og havde håbet hun blev fortrolig med tandbørsten.

MEN NEJ

Nu er der så en tand, og jeg har den sidste mdr s tid,kæmpet hver dag med at børste hendes tand med børne tandpasta, uden noget, med vand, med vores tandpasta - men tøsen vil ikk åbne kæften - hun gider hellere ikke selv lege med den mere..

Hader at skulle holde hendes hoved og tvinge hende til at åbne munden hjælp ?!

Ta' en pause på en uges tid...............køb derefter en helt ny tandbørste, og start forfra. Jeg er nemlig ikke af den overbevisning at tandbørstning skal være et overgreb..................men at man skal finde lige netop den metode der dur, til det enkelte barn. Latifa kan jo selv bestemme om hun vil åbne eller lukke munden.........men hun kan jo ikke tales til fornuft, for hun forstår jo ikke konsekvenserne. Så gi' hende en break............og prøv igen.

Jeg har aldrig haft grædende børn, når der skulle børstes tænder..........det skal jo være en god vane, og derfor ikke være et traume.

Mette

Anmeld

21. december 2009

Lilletrold

Min egen mor kom faktisk med to artikler angående tandbøster og små børn, hvor den ene omhandlede en mor der nægtede at det at børste tænder skulle være et "overgreb" og en kamp. Man bliver nød til at finde sine egne tricks. August var også total fan af hans egen tandbørste i starten ,men da tænderne kom frem gad han ikke mere. I artiklen står der at taktikken kan være at når man børster tænder så vær tilfreds med 2 sekunder. Fortæl dit barn du er dygtig. Og gentag så det samme dagen efter. Med en god portion tålmodighed så bliver de 2 sekunder pludselig til 1 minut !!! Der kan gå en uge eller mere, men tålmodighed er nægleordet ) Jeg nægter at holde August når han skal have børste tænder. Jeg brugte den taktik at måske blev det kun til et børst og så var det det. Men nu efter lang tid siger han ikke noget til det. Og så tror jeg også det er en rigtig god ide at ens børn ser når man selv børster tænder, plus de låner ens tandbørste. August blev først nysgerrig når han så mig eller Martin børste tænder og skulle derefter prøve, og derved tror jeg også det er blevet naturligr for ham. Jeg holder på en rigtig god gang tålmodighed så skal det nok komme.

Anmeld

22. december 2009

mama09

Skouboe skriver:

Jeg børster tænder sammen med Freja...

Hun får sin tandbørste med vand og tandpasta på (Vi bruger Zendium Sensitive), og jeg tager min tandbørste med vand og tandpasta på og så sidder hun på puslebordet, så vi kan kigge på hinanden mens vi børster... hun er HELT vild med den del af det...

Når jeg så er færdig med mine tænder kommer den knap så sjove del. Jeg er nødt til at lægge hende ned for at børste efter - ellers kaster hun sig bagover ind i væggen...

Hun bliver lagt ned og jeg synger en lille børste sang mens vi børster - hun piver og vil ikke have det, men hun er trods alt ikke helt hys som i starten... nogle dage klarer hun det endda uden piveri.

Til sidst bliver hun sat op igen og får en slurk vand.. jeg har stadig ikke luret hvordan jeg lærer en 11 mdr baby at spytte vandet ud igen...

lyder meget ens - men ja jeg aner hellere ikke hvordan de spytter ud

Anmeld

22. december 2009

mama09

Anna-jonas skriver:

Ta' en pause på en uges tid...............køb derefter en helt ny tandbørste, og start forfra. Jeg er nemlig ikke af den overbevisning at tandbørstning skal være et overgreb..................men at man skal finde lige netop den metode der dur, til det enkelte barn. Latifa kan jo selv bestemme om hun vil åbne eller lukke munden.........men hun kan jo ikke tales til fornuft, for hun forstår jo ikke konsekvenserne. Så gi' hende en break............og prøv igen.

Jeg har aldrig haft grædende børn, når der skulle børstes tænder..........det skal jo være en god vane, og derfor ikke være et traume.

Mette

okay tusind tak, lyder meget fornuftigt - vil jo ha hun skal synes det er "sjovt"

så holder vi en bette pause og køber en ny tak

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.