Hej
Vi snakker lillesøster/lillebror herhjemme hos os. Jeg er sådan i tvivl om det er et godt tidspunkt for os at lave sådan en.
Jeg vil først lige ridse op hvordan vores situation ser ud: Jeg har Kirstine fra et tidligere forhold. Hun er hjemme hos sin far hver anden weekend og der er ingen problemer i det. Hun har ingen andre søskende. Dog er hendes far og hans kæreste gået i gang med at prøve at lave en, har hendes far fortalt. De har kun været kærester siden juni, så jeg er ikke helt sikker på om det er rigtigt. Kæresten er dog holdt med at ryge fortæller min datter, så den er nok god nok. Jeg er kæreste med MIkkel og vi har været kærester i 4 år til februar. Vi bor i hus og har begge bil. Mikkel har en leder stilling og tjener en god løn, og jeg studerer jura i Århus, og arbejder ved siden af i en brudebutik. Jeg mangler 1,5 år så er jeg færdig med jura og er jurist. Det er i øjeblikket som i alle andre brancher svært pt at få et job som nyudklækket jurist.
Det der taler for at få en baby er:
Jeg har lyst. Er skruk, og det ville være skønt med endnu et lille kærlighedsbarn. Kirstine ønsker sig en lillesøster/bror med hele sit snart 6 årige hjerte, og jeg har også lyst til at give hende en. Det vil være dejligt at gå hjemme et halvt år (fra feb. til 1.9) på barsel. Jeg kan få dobbelt su i den periode, og så vil jeg kun mangle speciale-skrivning og så er jeg jurist derefter. Det vil måske være nemmere at få et job når jeg så har to børn, og kan sige at jeg er "færdig med det" så de ikke tror at jeg vil på barsel med det samme jeg er ansat, og det vil skubbe min færdiggørelse af min uddannelse med 6 mdr. så der muligvis vil være flere jobs igen? Min chef er meget fleksibel, og jeg vil med garanti kunne få job igen efter barsel ex. om lørdagen hvor kæresten så kan passe baby, i det semester jeg skriver speciale (fra 1.9 til 20.12 cirka). Det er derudover en nemmere indkøring af baby i institution, når jeg skriver speciale, og derfor ikke har noget fast skema, hvis barnet bliver syg eller lign.
Det der taler imod baby er:
Jeg er kun 26 år og har jo masser af tid. Det vil være rart at kunne holde en "rigtig" barsel på et helt år, med rigtig løn, istedet for ussel SU. Det vil derudover være lidt hårdt økonomisk det halve år hvor jeg skriver speciale inden jeg er færdig. Vi har regnet ud at vi vil have råd, det vil bare være sådan at der ikke er til nogen udskejelser. Derudover vil det måske være rart bare at blive færdig med min uddannelse når jeg alligevel står her lige på kanten? Men det vil også være træls at starte på et nyt job, og så starte med at skulle på barsel. Det er i alt fald slet slet ikke godt for karriereren inden for jura/advokatbranchen. Jeg vil derudover være meget presset tidsmæssigt og have lange dage, som nyansat hos et advokatfirma, så det vil være en hård opstart efter barsel. Derudover er der ikke nødvendigvis et "søskende pres" i forhold til Kirstine, hvis nu hendes far og kæresten arbejder på sagen...
Hvad siger i, kære damer?? Kan i ikke prøve at se lidt praktisk på det, hvilke fordele/ulemper vejer så tungest? Jeg vil gerne vælge den løsning der er den bedste for ikke kun den ny baby, men for hele vores lille familie. Jeg tror ikke på den der: har du lyst så gør det. Altså, for mig er der flere ting der spiller ind, og jeg vil helst vælge det bedste for os alle!!
Hvis vi skulle have baby mens jeg læste, så skal jeg blive gravid i marts/april/maj. Hvis det ikke vil lykkedes for os her, ville jeg klart vente, da det ellers ikke passer med semestrene, og jeg ellers heller ikke har nok SU klip.
Hvad synes i? Hvad mener i vejer tungest? Hvilke argumenter tror i holder, og hvilke har jeg selv "fundet på"??
Knus Ditte
p.s. Mikkel synes vi kan gøre det nu, men er også klar til at vente hvis jeg vil det. Han siger at vi bare gør hvad jeg finder bedst, da det er mig der skal sætte uddannelse på hold, og ved hvordan og hvorledes. Så han er klar på begge dele...