God ide eller dårlig ide med en lillesøster/lillebror?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

852 visninger
16 svar
0 synes godt om
14. december 2009

DK

Hej

Vi snakker lillesøster/lillebror herhjemme hos os. Jeg er sådan i tvivl om det er et godt tidspunkt for os at lave sådan en.

Jeg vil først lige ridse op hvordan vores situation ser ud: Jeg har Kirstine fra et tidligere forhold. Hun er hjemme hos sin far hver anden weekend og der er ingen problemer i det. Hun har ingen andre søskende. Dog er hendes far og hans kæreste gået i gang med at prøve at lave en, har hendes far fortalt. De har kun været kærester siden juni, så jeg er ikke helt sikker på om det er rigtigt. Kæresten er dog holdt med at ryge fortæller min datter, så den er nok god nok. Jeg er kæreste med MIkkel og vi har været kærester i 4 år til februar. Vi bor i hus og har begge bil. Mikkel har en leder stilling og tjener en god løn, og jeg studerer jura i Århus, og arbejder ved siden af i en brudebutik. Jeg mangler 1,5 år så er jeg færdig med jura og er jurist. Det er i øjeblikket som i alle andre brancher svært pt at få et job som nyudklækket jurist.

Det der taler for at få en baby er:

Jeg har lyst. Er skruk, og det ville være skønt med endnu et lille kærlighedsbarn. Kirstine ønsker sig en lillesøster/bror med hele sit snart 6 årige hjerte, og jeg har også lyst til at give hende en. Det vil være dejligt at gå hjemme et  halvt år (fra feb. til 1.9) på barsel. Jeg kan få dobbelt su i den periode, og så vil jeg kun mangle speciale-skrivning og så er jeg jurist derefter. Det vil måske være nemmere at få et job når jeg så har to børn, og kan sige at jeg er "færdig med det" så de ikke tror at jeg vil på barsel med det samme jeg er ansat, og det vil skubbe min færdiggørelse af min uddannelse med 6 mdr. så der muligvis vil være flere jobs igen? Min chef er meget fleksibel, og jeg vil med garanti kunne få job igen efter barsel ex. om lørdagen hvor kæresten så kan passe baby, i det semester jeg skriver speciale (fra 1.9 til 20.12 cirka). Det er derudover en nemmere indkøring af baby i institution, når jeg skriver speciale, og derfor ikke har noget fast skema, hvis barnet bliver syg eller lign.

Det der taler imod baby er:

Jeg er kun 26 år og har jo masser af tid. Det vil være rart at kunne holde en "rigtig" barsel på et helt år, med rigtig løn, istedet for ussel SU. Det vil derudover være lidt hårdt økonomisk det halve år hvor jeg skriver speciale inden jeg er færdig. Vi har regnet ud at vi vil have råd, det vil bare være sådan at der ikke er til nogen udskejelser. Derudover vil det måske være rart bare at blive færdig med min uddannelse når jeg alligevel står her lige på kanten? Men det vil også være træls at starte på et nyt job, og så starte med at skulle på barsel. Det er i alt fald slet slet ikke godt for karriereren inden for jura/advokatbranchen. Jeg vil derudover være meget presset tidsmæssigt og have lange dage, som nyansat hos et advokatfirma, så det vil være en hård opstart efter barsel. Derudover er der ikke nødvendigvis et "søskende pres" i forhold til Kirstine, hvis nu hendes far og kæresten arbejder på sagen...

Hvad siger i, kære damer?? Kan i ikke prøve at se lidt praktisk på det, hvilke fordele/ulemper vejer så tungest? Jeg vil gerne vælge den løsning der er den bedste for ikke kun den ny baby, men for hele vores lille familie. Jeg tror ikke på den der: har du lyst så gør det. Altså, for mig er der flere ting der spiller ind, og jeg vil helst vælge det bedste for os alle!!

Hvis vi skulle have baby mens jeg læste, så skal jeg blive gravid i marts/april/maj. Hvis det ikke vil lykkedes for os her, ville jeg klart vente, da det ellers ikke passer med semestrene, og jeg ellers heller ikke har nok SU klip.

Hvad synes i? Hvad mener i vejer tungest? Hvilke argumenter tror i holder, og hvilke har jeg selv "fundet på"??

Knus Ditte

p.s. Mikkel synes vi kan gøre det nu, men er også klar til at vente hvis jeg vil det. Han siger at vi bare gør hvad jeg finder bedst, da det er mig der skal sætte uddannelse på hold, og ved hvordan og hvorledes. Så han er klar på begge dele...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2009

Valle81

Jeg synes bestemt at det er lysten og stemmen fra hjertet der tæller mest:0)

Slevfølgelig skal man også tænke praktisk, men i ønsker det joinderligt alle tre, og tror aldrig der findes "det rigtige tidspunkt", man kan også nemt komme til at tænke for meget over tingene, og planlægge for meget:0)

Så mit råd er helt klart, spring ud i det:0)

Anmeld

14. december 2009

NaFe

Vis det var mig..så ville jeg gøre det nu. Jeg syntes det godt a få børn under uddannelse..som du selv skriver så har man ikke lange dage, og mere frihed, til foreksempel a køre den lille ind i vuggestue. Selvfølelig er man så på su, men det lyder til a i ville kunne klare jer fint alligevel...

Anmeld

14. december 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg synes den vejer tungt, den med at det ville være et godt træk i fht din karriere, og jeg synes også din pointe i fht. indkøring med vuggestue er væsentlig. Som du selv er inde på så har du masser af tid til det hele, men jeg tror at hvis jeg var dig ville jeg få "barsel og børn-fasen" overstået og komme i gange med karrieren bagefter.

Men jeg forstår virkelig godt de økonomiske overvejelser om at en rigtig løn ville være herlig at have... Den er tricky...

Anmeld

14. december 2009

DK

Okay. 3 for indtil videre... Uhh det er så spændende.

Anmeld

14. december 2009

mor_sabina

DK skriver:

Okay. 3 for indtil videre... Uhh det er så spændende.

4 for jeg er også for. Det er et KÆMPE plus at læse med småbørn fordi man netop er mere fleksibel og så tror jeg det ville give dig stor fordel når du skal søge job at du har børn og ikke står og skal på barsel. Så jeg er klart for. Jeg vil da også sige at et halvt år presset økonomisk vel lige kan gå an?

Held og lykke håber det flasker sig for jer

Anmeld

14. december 2009

DK

mor_sabina skriver:

4 for jeg er også for. Det er et KÆMPE plus at læse med småbørn fordi man netop er mere fleksibel og så tror jeg det ville give dig stor fordel når du skal søge job at du har børn og ikke står og skal på barsel. Så jeg er klart for. Jeg vil da også sige at et halvt år presset økonomisk vel lige kan gå an?

Held og lykke håber det flasker sig for jer

Ja, vi blev også enige om at det var træls hvis det var flere år med et stramt budget, men det er bare fra 1/9 til 1/1 så det er da til at se en ende på. Derudover så VED jeg at Mikkels familie vil overstrømme os med gaver, da vores eventuelle barn vil blive det allerførste nye skud på stammen i hele den ny generation, og de bare er så gavmilde i forvejen! Det bliver den mest forkælede unge med både gaver og kærlighed i hele Jylland. Heldigvis 

Det er dejligt at mange er for. Jeg var bange for at det var mit skrukke hjerte, der manipulerede hjernen til at synes det var en god ide med endnu en baby!! Man skal ALDRIG stole på skrukke hjerner, he he

Anmeld

14. december 2009

mor_sabina

DK skriver:

Ja, vi blev også enige om at det var træls hvis det var flere år med et stramt budget, men det er bare fra 1/9 til 1/1 så det er da til at se en ende på. Derudover så VED jeg at Mikkels familie vil overstrømme os med gaver, da vores eventuelle barn vil blive det allerførste nye skud på stammen i hele den ny generation, og de bare er så gavmilde i forvejen! Det bliver den mest forkælede unge med både gaver og kærlighed i hele Jylland. Heldigvis 

Det er dejligt at mange er for. Jeg var bange for at det var mit skrukke hjerte, der manipulerede hjernen til at synes det var en god ide med endnu en baby!! Man skal ALDRIG stole på skrukke hjerner, he he

Nej man er nødt til at have hovedet med. For det er dyrt og ind i mellem besværligt at have børn så planlægning skader vist ikke

Held og lykke

Anmeld

14. december 2009

SaNiNa

Det lyder da helt klart til at være nu der skal komme en lille ny til jeres familie.

Tror kun det er godt at få de børn man skal have enden man starter på sit job for ikke at gå på barsel lige med det sammen. og det kan jo tit gøre det meget sværer at få et job hvis de tror man gå i baby tanker.

Glæder mig så meget til at hører hvad det bliver til.

Anmeld

14. december 2009

Diana...

Rosa skriver:

Jeg synes den vejer tungt, den med at det ville være et godt træk i fht din karriere, og jeg synes også din pointe i fht. indkøring med vuggestue er væsentlig. Som du selv er inde på så har du masser af tid til det hele, men jeg tror at hvis jeg var dig ville jeg få "barsel og børn-fasen" overstået og komme i gange med karrieren bagefter.

Men jeg forstår virkelig godt de økonomiske overvejelser om at en rigtig løn ville være herlig at have... Den er tricky...

Helt enig øv at skulle starte et nyt sted og så på barsel næsten lige efter man starter sin karriere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.