Spørgsmål ang gravitamin.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.249 visninger
12 svar
0 synes godt om
13. december 2009

Sesse89

I må snart være træt af alle de tråde jeg starter idag hehe

Men har hørt at man skal/kan stoppe med dem når man går ind i uge 12 og så bare købe almindelig vitamin piller er det rigtig eller ej?

Og hva gør jeg med resten af dem jeg har liggende for vi skal først have nr 2 om 2-3 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2009

RumlesMor

Min JM har sagt jeg bare kunne spise resten af glasset færdigt, og så derefter købe almindelige vitamin.piller. Der sker altså ikke noget ved at forsætte med pillerne, det er bare ikke alt der er lige vigtigt efter 12 uge.

Anmeld

13. december 2009

Bare mig..

jeg har også fået at vide man skal fortsætte med dem til der ikke er flere. For som sagt nu er de købt, hvorfor så ikke spise dem? hehe. de siger det bare skal lyde fint man køber dem (jeg har dem også) men man kan lige så godt købe almindelige vitaminer for det er det samme.
jeg spiser dem til de ikke er der mere, for nu har jeg oftet penge på dem alligevel. heh.

Anmeld

13. december 2009

Bavianis

Jeg har fået af vide af lægen at almindelige vitaminpiller, kombineret med folinsyre var ligeså godt (og billigere!) :-)

Anmeld

13. december 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg tager stadig gravitamin. De er gode hele vejen gennem graviditeten og så slipper man får at tage mere end den ene pille (og så jerntilskud, hvis man vil tage det som de anbefaler).

Så jeg har hele graviditeten (og ca 2-3 måneder inden) taget en gravitamin sammen med min aftensmad og så tager jeg en gravijern når jeg børster tænder om aftenen - jern skal nemlig helst ikke tages sammen med andre kosttilskud eller mad.

krammer Caroline 29+2

Anmeld

13. december 2009

Hjaltesmor

Bavianis skriver:

Jeg har fået af vide af lægen at almindelige vitaminpiller, kombineret med folinsyre var ligeså godt (og billigere!) :-)

Jeg fik at vide af lægen OG jordemoderen, at det faktisk var bedre med en alm. vitaminpille + en folinsyre, fordi folinsyren i gravitamin ikke bliver optaget særligt godt, hvis den ikke er seperat.

Jeg fik at vide, at hvis jeg tog gravitamin skulle jeg alligevel supplere med folinsyre, og at sundhedsstyrelsen snart vil ændre deres anbefalinger til det.

Anmeld

13. december 2009

Moderator

Hjaltesmor skriver:

Jeg fik at vide af lægen OG jordemoderen, at det faktisk var bedre med en alm. vitaminpille + en folinsyre, fordi folinsyren i gravitamin ikke bliver optaget særligt godt, hvis den ikke er seperat.

Jeg fik at vide, at hvis jeg tog gravitamin skulle jeg alligevel supplere med folinsyre, og at sundhedsstyrelsen snart vil ændre deres anbefalinger til det.

mængden af folinsyre i gravitamin er for nyligt blevet sat op så det skulle være tilstrækkeligt med det der er i

Anmeld

13. december 2009

Hjaltesmor

Caroline86 skriver:

mængden af folinsyre i gravitamin er for nyligt blevet sat op så det skulle være tilstrækkeligt med det der er i

Ifølge min jordemoder handlede det ikke om mængden, men at det ikke blev optaget særligt godt, når det var i samme pille som det andet.

Jeg spurgte så, om ikke jeg risikerede at overdosere, hvis jeg både tog gravitamin og folinsyre, men jeg fik at vide, at optaget af folinsyre fra gravitaminen er så dårligt, at der ikke er nogen risiko for overdosering.

Men jeg fik det at vide i marts. Det kan jo være, de kloge har fundet ud af noget nyt siden

Anmeld

13. december 2009

Ansemusen

Problemet med alm. vitaminpiller er at indholdet af A vitamin ikke er sat ned, og det skal det helst være når man er gravid, da for meget A vitamin ikke er godt for fostret! Man må gerne tage gravitamin og folinsyre for den sags skyld gennem hele graviditeten, det er bare ikke nødvendigt med folinsyre efter uge 12, men slet slet ikke skadeligt, bare overflødigt!

Anmeld

14. december 2009

Moderator

Hjaltesmor skriver:

Ifølge min jordemoder handlede det ikke om mængden, men at det ikke blev optaget særligt godt, når det var i samme pille som det andet.

Jeg spurgte så, om ikke jeg risikerede at overdosere, hvis jeg både tog gravitamin og folinsyre, men jeg fik at vide, at optaget af folinsyre fra gravitaminen er så dårligt, at der ikke er nogen risiko for overdosering.

Men jeg fik det at vide i marts. Det kan jo være, de kloge har fundet ud af noget nyt siden

lyder underligt

De andre vitaminer burde ikke havde noget med optagelsen af folinsyre at gøre.. men Jern derimod optages meget dårligt hvis man tager det sammen med andre vitaminer, kosttilskud eller mad - derfor skal man tage Jern ved siden af, selvom gravitamin også indeholder Jern.

folinsyre er en "kunstigt" fremstillet folsyre som burde kunne optages både sammen med indtagelse af andre vitaminer, kosttilskud og måltider.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.