Er her en advokat el lign

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2009

Caliha

Kan du ikke tale med din mormor om det?? Det er vel til at starte med ikke noget der behøves at komme dine forældre ved???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2009

Muffinmus

vil sige at pengene nok bør bruges hvis du står og bruger kassekredit osv... eller hvis du har lån ud over det til f.eks bil og hus som de fleste jo har.

Men har du ikke andre lån end det, så brug da lidt på dig selv om din familie til at hygge for

Her får manden også en gave i ny og næ af sine forældre og fik også af hans nu afdøde bedstefar. Og ingen blander sig i hvad han bruger dem på. Ofte går de bare ind på hans egen konto og så bruger han dem som det passer ham.Vi har seperat øknomi og og jeg blander mig ikke i hans pengesager.

Det skal din familie heller ikke. De bør vide at fornuftige voksne menneker da betaler dum gæld af hvis de har det i stedet for at solde pengene op, og den almindelig gæld synes jeg man skal have lov til at have. Det er jo netop ikke dum gælde da det jo er hus og bil og lign man har købt sig der...og kedne r skisme ikke ret mange unge mennesker der ikke skylder noget der

Anmeld

13. december 2009

Nemesis

Anonym skriver:

Har faktisk også haft den i tankerne og sige nej tak hvis det skal være sådan. Men hun giver dem jo til mig, men er jo ikke godt at vide om de har sagt noget til hende eller fået hende til noget med dem. Men er bare en træls ting at skulle stå med juleaften, så kan de sgu ligehive fat i en inden hvis det er gider ikke have min juleaften ødelagt pga penge.

Hvis hun giver dem til dig, så har du jo selv rådigheden over dem. Så kan du takke pænt for rådende men gøre hvad du selv vil.

Kan godt forstå du ikke vil have julen eller andet ødelagt pga penge. Håber din mormor har større tiltro til dine økonomiske evner end dine forældre!

:-) Sisse

Anmeld

13. december 2009

Lulle25

Hvorfor er det at du tager det så tungt at dine forældre kommer med et udmærket økonomisk råd, de gør det vel ikke for at irritere. Tænker bare hvorfor kan du ikke være taknemmelig i stedet for at gøre det til et problem? Det synes jeg da er synd fo din mormor, hun giver dig sikkert pengene i den bedste mening, også så hun kan se at hun hjælper dig mens hun lever i stedet for bagefter. Tror ikke du skal gøre det til et problem, men vis dog din mormor du e dybt taknemmelig for det fortjener hun da.

Anmeld

13. december 2009

Anonym trådstarter

Lulle25 skriver:

Hvorfor er det at du tager det så tungt at dine forældre kommer med et udmærket økonomisk råd, de gør det vel ikke for at irritere. Tænker bare hvorfor kan du ikke være taknemmelig i stedet for at gøre det til et problem? Det synes jeg da er synd fo din mormor, hun giver dig sikkert pengene i den bedste mening, også så hun kan se at hun hjælper dig mens hun lever i stedet for bagefter. Tror ikke du skal gøre det til et problem, men vis dog din mormor du e dybt taknemmelig for det fortjener hun da.

Ved ikke hvor du fik min mormor til at være problemet i det her. Og er takmńemlig for et råd hvis det bare havde været et råd men at skal spørge min mor om lov til at bruge penge når jeg er voksen. Nej tak.

Anmeld

14. december 2009

DK

RumlesMor skriver:

Er ikke advokat, men har siddet i en bank. Og hvis du er fyldt 18 år, og ikke har mistet din myndighed - må banken ikke oplyse dine forældre om dine forhold. Hverken i forhold til gæld, opsparing eller hvorvidt du har 3 eller 7 konti. De kan kun hente oplysninger via en fuldmagt.

Og hvis din gæld i øvrigt bare er et normalt lån i banken, med en fast afdragsordning, vil banken heller ikke kunne stille krav om at få del i "gaven".

Så medmindre historien er mere kompliceret end som så, kan du være ganske rolig

Det er helt korrekt.

Hvis din mormor vil give dig pengene kan jeg ikke forstå hvorfor dine forældre har dem i deres varetægt? Hvis de er værger for din mormor, kan de jo modsætte sig at hun skal give dig pengene da det ikke er det man kalder for en lejlighedsgave, men ikke hvis de kun fx har en fuldmagt til hendes penge for ex at hjælpe hende rent praktisk med formidlingen/behandling af pengene.

Hvis de har taget penge som tilhører enten dig eller din mormor, og lagt i deres eget pengeskab og nægter at udlevere til dig/din mormor, er det jo rent lovmæssigt tyveri (medmindre det er din mormors og hun er umyndiggjort/de er værger), og du kan anmelde dem til politiet. Men det er nok lidt drastisk, så prøv da lige andre løsninger først.

Knus Ditte.

Anmeld

14. december 2009

Anonym trådstarter

DK skriver:

Det er helt korrekt.

Hvis din mormor vil give dig pengene kan jeg ikke forstå hvorfor dine forældre har dem i deres varetægt? Hvis de er værger for din mormor, kan de jo modsætte sig at hun skal give dig pengene da det ikke er det man kalder for en lejlighedsgave, men ikke hvis de kun fx har en fuldmagt til hendes penge for ex at hjælpe hende rent praktisk med formidlingen/behandling af pengene.

Hvis de har taget penge som tilhører enten dig eller din mormor, og lagt i deres eget pengeskab og nægter at udlevere til dig/din mormor, er det jo rent lovmæssigt tyveri (medmindre det er din mormors og hun er umyndiggjort/de er værger), og du kan anmelde dem til politiet. Men det er nok lidt drastisk, så prøv da lige andre løsninger først.

Knus Ditte.

De er ikke hendes værge. Men min far hjælper hende med alt det praktiske med hvem der skal have hvad og hvem hun lovligt må give penge til osv.

Anmeld

14. december 2009

DK

Altså, hvis de ikke er hendes værger, så kan de ikke bestemme over hvad hun vil bruge hendes penge på.

Hvis de ikke vil have at hun giver dig pengene, så må de søge statsforvaltningen om at blive hendes værger, fordi de mener hun er ude af stand til at passe på sig selv og hendes økonomiske anliggender. Men hvis din mormor ellers er nogenlunde "normal" og bare gerne vil give dig en gave, så kan de ikke blive hendes værger. Man skal være ret langt ude før man bliver påduttet sådan en, da det jo fratager ens retlige handleevne.

Hvis dine forældre har overbevist din mormor om at hun ikke skal give dig pengene, uden visse forbehold, eller hvis din mormor ikke vil sige dine forældre imod, så er det bare ærgeligt for dig, da det er hvad din mormor synes der tæller.

Men som sagt, hvis dine forældre holder på dine/eller din mormors penge mod begge jeres viljer, så er det tyveri.

Men prøv da lige at tage en snak med din  mormor om hvad hun synes!

Anmeld

14. december 2009

Maise

Har modtaget "gavepenge" fra min mormor hvert år de sidste 6-7 år. Har fået 50.000 hver gang. Jeg har både su-lån og forbrugslån, og  har ingen problemer haft med dette. Er heller ikke blevet bonget for noget via min selvangivelse/årsopgørelse. Alt er indberettet som det skal. Så tror ikke at der er nogen problemer i det for dig.

mvh Mai

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.