Er her en advokat el lign

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

977 visninger
18 svar
0 synes godt om
13. december 2009

Anonym trådstarter

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget folk har ret til at snuse i andre ting i nogle situationer.

Jeg står og skal modtage en stor penge gave i julegave og den er i det beløb at det skal regristreres med mit cpr nr. Mit problem er så hvor meget må folk lige undersøge når det er en gave?

Jeg har bla. lidt gæld i min bank.

Har så hørt at omveje at mine forældre fandme vil bestemme hvad jeg skal bruge dem på da de har fundet ud af jeg har  gæld

Jeg er en voksen kvinde med barn og mand og har styr på min økonomi og betaler af på min gæld, men der er så åbenbart snak om at mine forældre skal holde mine penge og så skal jeg spørge når jeg skal bruge nogle

Må de godt gå ind og undersøge hvad jeg skylder, og burde det ikke være op til hende der giver pengene og mig selv hvad de skal bruges på?

Syntes da kun de kan tillade sig at give et godt råd at jeg ecvt kan bruge nogle af dem på gæld.

Er virkelig gal og skuffet, som om jeg er et barn og det største problem for mig er at de snakker med andre om det men ikke mig, seriøst de burde fandme komme til mig i stedet for de rissikere at ødelægge juleaften ved det.

Så har de krav på andet end at skrive mit navn og cpr på de penbge jeg skal have? De skal vel ikke kunne vide sådan nogle ting om mig syntes det er for groft og hvad så hvis jeg har gæld, er der sgu mange der har men er da vel mit problem når jeg er et voksen menneske.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2009

malou

Skal lige forstå det rigtigt... er det penge fra dine forældre?

Anmeld

13. december 2009

RumlesMor

Er ikke advokat, men har siddet i en bank. Og hvis du er fyldt 18 år, og ikke har mistet din myndighed - må banken ikke oplyse dine forældre om dine forhold. Hverken i forhold til gæld, opsparing eller hvorvidt du har 3 eller 7 konti. De kan kun hente oplysninger via en fuldmagt.

Og hvis din gæld i øvrigt bare er et normalt lån i banken, med en fast afdragsordning, vil banken heller ikke kunne stille krav om at få del i "gaven".

Så medmindre historien er mere kompliceret end som så, kan du være ganske rolig

Anmeld

13. december 2009

Anonym trådstarter

malou skriver:

Skal lige forstå det rigtigt... er det penge fra dine forældre?

Nej det er ikke fra mine forældre, men min mormor

Anmeld

13. december 2009

Anonym trådstarter

RumlesMor skriver:

Er ikke advokat, men har siddet i en bank. Og hvis du er fyldt 18 år, og ikke har mistet din myndighed - må banken ikke oplyse dine forældre om dine forhold. Hverken i forhold til gæld, opsparing eller hvorvidt du har 3 eller 7 konti. De kan kun hente oplysninger via en fuldmagt.

Og hvis din gæld i øvrigt bare er et normalt lån i banken, med en fast afdragsordning, vil banken heller ikke kunne stille krav om at få del i "gaven".

Så medmindre historien er mere kompliceret end som så, kan du være ganske rolig

Jamen jeg betaler et fastt beløb hver måned. Tror heller ikke det er fordi de er bange for at banken vil have nogle af pengene, Mine forældre vil bare havee jeg bruger nogle af dem på gæld og mine forældre vil gemme dem i deres pengeskab.

Har bare lidt dårlig smag og tror det her desværre ender i lidt stridigheder, for går lidt over min grænse. Ved heller ikke om det helt bliver sådan som jeg har fået af vide men ville være rart at vide hvad de  sådan har krav på hvis  der bliver noget når jeg får "gaven"

Anmeld

13. december 2009

RumlesMor

Anonym skriver:

Jamen jeg betaler et fastt beløb hver måned. Tror heller ikke det er fordi de er bange for at banken vil have nogle af pengene, Mine forældre vil bare havee jeg bruger nogle af dem på gæld og mine forældre vil gemme dem i deres pengeskab.

Har bare lidt dårlig smag og tror det her desværre ender i lidt stridigheder, for går lidt over min grænse. Ved heller ikke om det helt bliver sådan som jeg har fået af vide men ville være rart at vide hvad de  sådan har krav på hvis  der bliver noget når jeg får "gaven"

Synes det er fint at dine forældre har nogen velmenende råd, og du skal bare sige "tak for rådet" - og så i øvrigt tage beslutningen selv.

Man tjener altid mest på at få betalt sin gæld af hurtigst muligt, men omvendt - har man styr på sin økonomi i øvrigt, synes jeg nok der skulle være plads til at nyde en sådan gave og forkæle sig selv.

Her lyder det mere som det er selve konflikten med dine forældre der bekrymrer dig, og så synes jeg du skal sige til dem: at du sætter pris på deres omtanke, men i øvrigt er en voksen kvinde der er klar over at valg har konskvenser og er klar til at leve med dem.

Håber det lykkedes uden for mange gnidninger.

Anmeld

13. december 2009

jullemai

Husk lige at være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser.

Satsen i 2009 og 2010 for gaver til nærtbeslægtede er 58.700 kr. Ellers skal der svares gaveafgift af beløbet

Anmeld

13. december 2009

Anonym trådstarter

jullemai skriver:

Husk lige at være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser.

Satsen i 2009 og 2010 for gaver til nærtbeslægtede er 58.700 kr. Ellers skal der svares gaveafgift af beløbet

Ja beløbet er også "kun" 50.000 ca. Alt det er der taget højde for

Anmeld

13. december 2009

Nemesis

men din pengegave gives vel til dig??!! så dine forældre ikke kan lægge dem i et pengeskab??

Hvis din mormor ikke ønsker at give dig pengene, men kun vil give dem via dine forældre, synes jeg du skal takke nej tak, for så bliver der stridigheder og familiebøvl og det er det bare ikke værd!

Så snak med din mormor om, hvad hun egentlig havde tænkt sig.

:-) Sisse

Anmeld

13. december 2009

Anonym trådstarter

ladydan1 skriver:

men din pengegave gives vel til dig??!! så dine forældre ikke kan lægge dem i et pengeskab??

Hvis din mormor ikke ønsker at give dig pengene, men kun vil give dem via dine forældre, synes jeg du skal takke nej tak, for så bliver der stridigheder og familiebøvl og det er det bare ikke værd!

Så snak med din mormor om, hvad hun egentlig havde tænkt sig.

:-) Sisse

Har faktisk også haft den i tankerne og sige nej tak hvis det skal være sådan. Men hun giver dem jo til mig, men er jo ikke godt at vide om de har sagt noget til hende eller fået hende til noget med dem. Men er bare en træls ting at skulle stå med juleaften, så kan de sgu ligehive fat i en inden hvis det er gider ikke have min juleaften ødelagt pga penge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.