: (

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

886 visninger
13 svar
0 synes godt om
9. december 2009

Milka

som nogen af jer ved har jeg en storesøster som er skizofren. jeg har holdt hende meget på afstand siden pigerne blev født og har faktisk ikke set hende i over et år.

i den sidste uges tid begynder der så at tikke beskeder ind fra hende og det er tydeligt at hun ikke tager sin medicin og at hun har det dårligt (selv siger hun at hun har det 'great').

her til aften er det gået helt amok og hun er decideret psykotisk at høre på. hun er blandt andet overbevist om at den pakistanske mafia vil halshugge hende, at hun er død inden året er omme, at hun er forfulgt, at der er kameraer i hendes lejlighed osv osv.

i den sidste sms sagde hun at hun ville sætte ild til sig selv, om det var alvor ved jeg ikke, men der så jeg altså mit snit til at få hende tvangsindlagt (ét kriterie er at man skal være til fare for sig selv). så jeg ringede 114 og politiet er på vej derud lige nu ...

ikke en rar ting at gøre. har det af helvedes til over det lige nu  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2009

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Puuha,søde,ved slet ikke hvad jeg skal sige,har helt gåsehud

Vil ikke sige at jeg ved hvordan du har det,men jeg har haft en morfar der var alkoholiker,og han ringede indimellem og var virkelig dum og truede også med at tage sit eget liv.Har engang hentet ham,skidefuld,i en bil nede ved havnen.Så jeg kan forestille mig hvor forfærdeligt du har det lige nu....

Håber det går bedre i morgen,at hun får den hjælp hun skal have,og at du får sovet lidt i nat.Det er selvfølgelig helt klart det eneste rigtige du gjorde,og klap dig selv på skulderen over at du gjorde det.Der er sikkert mange som intet ville have gjort.

Rigtig mange knus og tanker.

Anmeld

9. december 2009

JustAnotherName

som nogen af jer ved har jeg en storesøster som er skizofren. jeg har holdt hende meget på afstand siden pigerne blev født og har faktisk ikke set hende i over et år.

i den sidste uges tid begynder der så at tikke beskeder ind fra hende og det er tydeligt at hun ikke tager sin medicin og at hun har det dårligt (selv siger hun at hun har det 'great').

her til aften er det gået helt amok og hun er decideret psykotisk at høre på. hun er blandt andet overbevist om at den pakistanske mafia vil halshugge hende, at hun er død inden året er omme, at hun er forfulgt, at der er kameraer i hendes lejlighed osv osv.

i den sidste sms sagde hun at hun ville sætte ild til sig selv, om det var alvor ved jeg ikke, men der så jeg altså mit snit til at få hende tvangsindlagt (ét kriterie er at man skal være til fare for sig selv). så jeg ringede 114 og politiet er på vej derud lige nu ...

Jeg kan slet ikke forstille mig, hvordan du har det lige nu.
Sikke en grim oplevelse, og et kaos af følelser det må give een...

Du handler jo som du gør, fordi du holder af hende og ikke vil have, at hun skal gøre sig selv skade. Hun er syg! Og hvis hun er til fare for sig selv, så er det da kun naturligt at reagere. Jeg synes du har gjort det helt rigtige.
Men jeg kan sagtens forstå, at det må føles svært/forkert samtidig.

Øv, at du lige skal blandes ind i det, når hun har en rigtig nedturs-periode

Håber din søster får hjælp, og at du kan få ro i sindet igen...

Kram herfra... 

Anmeld

9. december 2009

Ranarupta

Åh nej...

Jeg kan kun forestille mig, hvordan du har det, og det kan bestemt ikke være nemt, smertefrit eller uden bekymringer.

Jeg synes også, at du har gjort det helt rigtige - hun skal have noget hjælp til at få det bedre, for hun lyder i den grad syg og (selv-) destruktiv. 

Jeg håber virkelig, at hun får noget hjælp og dermed får det bedre. 

Vh, Karina 

Anmeld

9. december 2009

oo

åh nej min biologiske mormor er skizofren og min mor måtte til sidst opgive al kontakt til hende da jeg var 3-4 år gammel, efter hun havde jagtet en kvinde på barselsgangen med en kniv da min mor havde født min søster, og hun begyndte at kalde sig selv for mor til mig osv osv. Min far fik mig overbevist om, da jeg var 10, at min mor var ond og min mormor en stakkel, så jeg begyndte at skrive breve til hende og der kom jo de mest syrede breve tilbage - ret skræmmende for en ti-årig! så jeg har en lille ide om hvor outreret det hele kan blive med en skizofren.

Du blir nødt til at tænke at du gør det bedste for din søster, for hun er ikke i stand til at vide hvornår hun har det "great" og hvornår hun ikke har det "great", og hun er jo vitterligt til fare for sig selv når hun ikke har hold i virkeligheden. Men det er dælme svært, det kan jeg sgu godt forstå!

Anmeld

9. december 2009

TbCp

Milka skriver:

Åh nej hvor skrækkeligt.

Men det var jo det eneste rigtige at gøre.

Når hun tager sin medicin kan hun så huske de ting hun gør sådan en dag som igår?
Det er svært at forstå hvorfor de stopper med medicinen for et eller andet sted må hun da også selv kunne mærke at hun har det bedre når hun tager den.

Håber hun bliver vel-medicineret igen!

Anmeld

9. december 2009

Karo

Milka skriver:

Det kan godt være at det ikke var rat, men det er uden tvivl det rigtige at gøre.

For hende vil det også være bedst at blive indlagt så de kan få hende i behandling og hun så forhåbentlig vil få det bedre.

Store knus herfra

Anmeld

9. december 2009

Milka

jeg vågnede i morges med en stærk fornemmelse af at det var det eneste rigtige at gøre. hvad der er sket i løbet af natten ved jeg ikke. ved ikke om jeg vil vide det! hun er formentlig i gode hænder nu.

i skal lige læse en af hendes sms'er så i får en ide om hvor hun er henne:

"lyt nu til mig, jeg taler sandt. der er kamera i min lejlighed. den falske læge smed mig ud fra psykiatrisk og jeg har forbud mod at komme der. idag har jeg malet halvdelen af mit ansigt sort og jeg går aldrig i bad og stinker som et klamt svin og jeg skylder politiet penge. er jeg egentlig muslim?"

Anmeld

9. december 2009

Ni-ko-li-ne

du har uden tvivl gjort det som er bedst for alle, og særligt for din søster.... eftersom Martin har arbejdet på retspsykiatrisk afd herovre så har jeg erfaret at mennesker kan være mere syge end jeg troede.... og du har reageret helt korrekt, man aner ikke om hun sætter ild til sig selv når hun siger det.... skitzofrene ser og forestiller sig de underligste ting....

Anmeld

9. december 2009

Milka

TbCp skriver:

Åh nej hvor skrækkeligt.

Men det var jo det eneste rigtige at gøre.

Når hun tager sin medicin kan hun så huske de ting hun gør sådan en dag som igår?
Det er svært at forstå hvorfor de stopper med medicinen for et eller andet sted må hun da også selv kunne mærke at hun har det bedre når hun tager den.

Håber hun bliver vel-medicineret igen!

ja, hun kan godt huske at hun har gjort og sagt disse ting men kan ikke forstå hvorfor. så bliver hun frygtelig ked af det.

mange psykiatriske patienter holder op med medicinen på et tidspunkt (det er noget med 80%). som regel er det fordi de ikke kan forstå de skal blive ved med at spise piller når de har det så godt. men det har formentlig også noget at gøre med at der kraftedme ikke er nogen der skal bestemme hvad de skal og ikke skal!

og endelig har jeg selv en teori om at den normale verden må virke meget fremmed og næsten utryg for folk der er vant til mere eller mindre kaotiske tilstande oppe i hovedet...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.