Kære Michella,
Jeg tror du skal prøve ikke at tage for meget på vej - selvom jeg ved, at det er virkelig svært! Min mor havde en lignende reaktion, måske knap så markant, men dog en reaktion, der minder om! Min mor var knap 48, da Annika blev født, og hun har senere sagt, at det var rigtig svært for hende at blive Bedstemor. Sagen er, at vi boede i København dengang og da mine forældre bor i Viborg, så så de ikke Annika så tit, som de måske havde ønsket - min mor havde (er hendes forklaring) derfor svært ved at knytte sig til Annika og føle det der stærke bånd fra starten. Min egen teori er, at hun faktisk havde virkelig svært ved at vænne sig til rollen som Bedstemor - hun har f.eks. også haft noget krise over at fylde 50! - det er alt andet lige et prædikat og en rolle som det kan være svært at forholde sig til at skulle være nogens bedsteforælder...det er virkelig tydeligt tegn på, at man selv bliver ældre, at man ikke selv er den der får børn, men den der får børnebørn! Måske kan vores mødre også føle sig en smule hægtet af - nu er det vores børn og forholdet til dem, der er det vigtigste, mens forholdet til dem ændrer sig - man er nu mødre begge to og på en måde mere på lige fod...og de har ikke længere den ansvarshavende rolle længere, men nærmere en mere observerende og passiv rolle (det er ikke dem der opdrager, mader, pusler, bader, etc)...
Når du så samtidig skriver, at hun har fået sig en meget ung kæreste, så lyder det jo virkelig som om, at hun gennemgår en større identitetskrise!
Min mor er ikke den der overstrømmende type, der vælter ud med sine følelser og falder fuldstændig i svimer over det ene og det andet, den lille guldklump nu præsterer - det er min svigermor derimod, og der synes jeg godt, at det kan blive for meget - jeg tror ikke, det har noget at gøre med, at det er min svigermor, jeg synes bare godt, det kan blive for meget...man får jo sat griller i hovedet på ungerne
ej det er selvfølgelig dejligt, at mine børn er elsket og tilbedt, nu skal jeg jo ikke virke utaknemmelig
Jeg tænker også, at man skal have med i tankerne, at det der med at blive bedste-/mormor jo ikke er noget DE vælger, hvornår det lige passer dem, at de skal have den nye rolle - det er en beslutning, der bliver taget for dem, som de skal finde ud af at forholde sig til. Nu siger du godt nok, at 9 mdrs graviditet burde gøre det, men de bliver jo ikke automatisk klar til at blive bedstemødre i løbet af en graviditet, ligesom vi (næsten) automatisk bliver klar til at skulle være mødre...
Til slut skal det lige siges, at min mor er kommet STÆRKT efter det sidenhen - hende og Annika har nu et meget tæt forhold, og min mor har haft SÅ meget lettere med at knytte sig til Lina fra dag 1...nu ved hun, hvordan hun skal være Bedstemor! Hun hviler helt tydeligt mere i rollen denne gang, end hun gjorde sidst...
Det jeg vil sige med det her er, at det med garanti ikke er noget, din mor gør med vilje! Hun skal nok bare have lidt tid - og selvfølgelig sårer det dig - alt hvad der kommer fra ens mor sårer 10 gange mere, end hvis det var kommet fra andre! Men jeg vil vædde med, at din mor og Carla nok skal få et fantastisk dejligt forhold, at din mor selvfølgelig elsker din lille pige mere end hun selv er klar over og at den overstrømmende kærlighed nok skal overrumple hende på et tidspunkt - hun skal bare lige finde ud af, hvordan hun skal være Mormor for sit barnebarn!
Jeg håber lidt, at ovenstående kan vende nogle tanker for dig - og at du ikke tror, at jeg ikke kan forstå dig, for dét kan jeg bestemt!
Ida