Mini-parleur :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2009

Ida.

JustAnotherName skriver:

Jeg smilede mig hele vejen ned igennem "Annika - oversættelsen" 

Hvor er det kært. Skønt indlæg !!!   

Annika og Bianca er på bølgelængde langt hen ad vejen kan jeg se...
De ville garanteret kunne føre lange samtaler med hinanden OG oven i købet forstå hinanden 

Det er en fantastisk alder de har lige nu. Hold da op, hvor der sker meget...!!

Ved du hvad Katrine, det er jeg slet ikke i tvivl om vi MÅ altså have fundet ud af noget snart!

Annika har fri om onsdagen, måske vi skulle forsøge os med et onsdagstræf? Mon der er andre end os, der "bare" tuller rundt derhjemme og som kan mødes på en hverdag?

Ida

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2009

Ida.

Karo skriver:

Hold da op hvor kan hun sige meget

Marcus er knap 16 måneder og han kan vel omkring en 6 -7 ord. Kan slet ikke forstille mig at han om 3/4 år kan så mange ord

Ja!! Og det her er jo kun et lille udpluk - hun lærer nye ord, vendinger og begreber hver dag jeg har læst et eller andet sted, at det skulle tage lang tid at lære de første 50 ord, men derfra går det med lynets hast...og jeg synes det lyder meget rigtigt så vent du bare, lige pludselig snakker han som et vandfald, og du ville ønske, han var stille...bare en gang imellem  

Anmeld

4. december 2009

Jules

Hihi...smiler. Hvor er hun da bere dygtig....

Det går stærkt lige pludslig Blir selv så forundret når Viktor siger et ord jeg kan forstå ... Uden at det altid er udtalt rigtig! Det er bare herligt.

Anmeld

4. december 2009

Vingummien

idamaria83 skriver:

"lær at forstå 2-årige Annika"

arner = regner
næser = nisser
ply = paraply
gøvler = støvler
vinkergøvler = vinterstøvler
fuser = fryser
manger du = hvad mangler du? = hvad leder du NU efter mor?
putter = prutter
puuuter = computer
mulemand = julemand
gømper = strømper
gammel = skammel
mørt = mørkt
gål = skål
ænder = pt engle
pige = alle små figurer
fon = telefon
neje = lege
gåkke = dukke
puuu' = pude
raf = giraf - hvilket hun siger om vores halmrensdyr
fudavand = sodavand
aps = ostehaps
ugurt = youghurt
'dal = Peter Pedal
Per = Postmand Per
kola = kjole
mørs = smør
mørost = smørost
hoblob = hopla
kom ind = velbekomme
ærgo = værsgo
ungyld = undskyld
falmed = falde ned
busterbuster = hokus-pokus
gukas = Lukas
bitte = Jette

Åh hvor jeg ELSKER, at hun ikke taler rent endnu

/Ida

Årh hvor herligt, er det ikke svært at holde masken til tider

Er også helt vild med den der kom ind= velbekomme

Glæder mig til at Emil begynder at snakke sådan, det skal de bare gøre. Indtil videre de få ord han kan siger han rent, som hej, hov, se og bøøøøh. Og mor her hedder mam mam har prøvet at fortælle ham vi er danskere og ikke fra usa

Anmeld

4. december 2009

Milka

idamaria83 skriver:

Ja det er også en af mine favoritter

Jeg passede 3-årige tvillingedrenge, da jeg var au pair, og de havde deres helt egne ord for tingene ind imellem. De var så også VIRKELIG sprogudfordrede, da deres mor var dansk, faren fransk og de gik i flamsk børnehave  men de skiftede lige så fint mellem alle sprogene...og så opfandt de selv ord; f.eks. hed strømper "bosser" og det ligner ikke ordet for strømper på nogle af de tre sprog... Så jeg tror VIRKELIG, du har noget at glæde dig til med bøtterne

Ida

jeg har læst et sted at tvillinger generelt er senere med sprog end enebørn. mon ikke det har noget at gøre med at de (også) kopierer hinandens non-ord? mine hører jo heller ikke samtaler mellem mor og far, så det bliver spændende at se hvornår de begynder at sige noget. glæder mig især til at høre HVAD de har at sige 

Anmeld

4. december 2009

Ida.

Milka skriver:

jeg har læst et sted at tvillinger generelt er senere med sprog end enebørn. mon ikke det har noget at gøre med at de (også) kopierer hinandens non-ord? mine hører jo heller ikke samtaler mellem mor og far, så det bliver spændende at se hvornår de begynder at sige noget. glæder mig især til at høre HVAD de har at sige 

Det giver da i hvert fald mening! Og du kan roligt glæde dig det er ren underholdning...vi griner mere af de påfund Annika har nu, end vi nogensinde har gjort før...2-årsalderen er altså en fantastisk alder

Anmeld

4. december 2009

Milka

idamaria83 skriver:

Det giver da i hvert fald mening! Og du kan roligt glæde dig det er ren underholdning...vi griner mere af de påfund Annika har nu, end vi nogensinde har gjort før...2-årsalderen er altså en fantastisk alder

hvornår sagde annika noget første gang, og hvad sagde hun?

Anmeld

4. december 2009

Ida.

Milka skriver:

hvornår sagde annika noget første gang, og hvad sagde hun?

Det kan jeg fortælle dig ganske præcist - jeg skriver nemlig dagbog Og d. 30. juni 2008 skrev jeg dette:

Og så det sidste punkt på "dagsordenen". Hun siger "hej". Godt nok uden H, men den er ganske sikker!! Hun siger det mange gange om dagen. Det mest nuttede er, når hun har været inde i et andet rum, kommer om hjørnet og får øje på en, så stikker hun hovedet lidt frem, smiler og siger 'EJ smeeelt!!

Ellers er hun en lille små-klynkende tigerunge i de her dage....man er vel også blevet 43 uger, så 46-ugersspringet ligger og ulmer...

Den 3. november 2008 skrev jeg dette:

Det er hvad, der er kommet ud af en totalt mor-syg lille tigerspringer; hun kan nu sige mor!! Det bliver ind imellem til "ma", men hun siger også "mor" sådan lidt hurtigt...men der er ingen tvivl!

Den 5. januar 2009:

Ja, nu begynder der for alvor at komme ord på damen - og hun har bestemt sin egen stil

En hund siger huh huh huh (et forsøg på vuf vuf vuf) sagt meget stakato og hoppende med hele overkroppen for effektens skyld

Forleden stod Pelle og Annika og kiggede ud af vinduet, hvor de så en huh huh huh (altså hund ). De kommer ind til mig, og Pelle spørger Annika, om hun kan fortælle, hvad de lige har set. Tøsen brillerer med at sige huh huh huh deruuuuuu' (sagt MEGET jysk - nærmest nordjysk) og peger hen mod vinduet. Pigebarnet havde jo ret, men nøj hvor kunne vi ikke lade være med at grine...det lød bare SÅ skægt. Nu bruger hun sit deruuuuu' rigtig meget - og i den helt rigtige forstand. Hun siger også derovre (stadig meget jysk...noget i retningen af derower). Bog siger hun klokkerent nu, og hun siger me' (med), når vi skal komme ned og lege med hende eller når hun gerne vil med, når vi skal ud af døren. Hun kan dyrelydene for ko, and, høne og ja hund - og så alle de farlige dyr, som siger det samme herhjemme...tiger, løve, bjørn, etc...

Hun siger også en masse andre ting i øjeblikket - bad og bold er nogle af dem - hun øver sig i det hele taget på at gøre sig forståelig...og det går bedre for hver dag.

Hun har en virkelig stor forståelse af det meste af det, vi siger til hende. Så jeg føler virkelig vi kan kommunikere, og det er altså en fed fornemmelse! De eneste ord, jeg virkelig godt kunne tænke mig, at hun fattede meningen af er "lige om lidt" og "vent"...det er svære ord at forstå, men nøj hvor bliver det rart, når hun fatter dem...

Det var lige lidt herfra om min meget jyske datter, der gjorde sin mor meget stolt ved at sige huh huh huh deruuuuuu'

Så det kan godt være, at dine bøtter snart kommer med de første små ord

Anmeld

4. december 2009

JustAnotherName

Ved du hvad Katrine, det er jeg slet ikke i tvivl om vi MÅ altså have fundet ud af noget snart!

Annika har fri om onsdagen, måske vi skulle forsøge os med et onsdagstræf? Mon der er andre end os, der "bare" tuller rundt derhjemme og som kan mødes på en hverdag?

Ida

Bianca har ikke som sådan en fast ugentlig fridag. Men jeg kan da bare gi' hende fri og holde hende hjemme en onsdag. Det kan sagtens lade sig gøre.

Det kunne da være hyggeligt, hvis der var flere/andre, der ville mødes med os også. Men hvis ikke, så skal det ikke hindre os I at ses alligevel, hvis altså I har lyst!?

Måske vi skulle tilkalde det lidt opmærksomhed i et indlæg, OM der er andre der har tid og lyst en onsdag...Måske vi skal udsætte det til starten af Januar så?
Næste onsdag-fredag skal Bianca nemlig på "mini-ferie" hos sin mormor, og så nærmer julen og nytår sig jo med hastige skridt, og der er mange vi skal besøge...

Men der er jo onsdag den 6, 13, 20 eller 27 januar?! - Og vi kan alle dagene!

Anmeld

4. december 2009

Milka

idamaria83 skriver:

Det kan jeg fortælle dig ganske præcist - jeg skriver nemlig dagbog Og d. 30. juni 2008 skrev jeg dette:

Og så det sidste punkt på "dagsordenen". Hun siger "hej". Godt nok uden H, men den er ganske sikker!! Hun siger det mange gange om dagen. Det mest nuttede er, når hun har været inde i et andet rum, kommer om hjørnet og får øje på en, så stikker hun hovedet lidt frem, smiler og siger 'EJ smeeelt!!

Ellers er hun en lille små-klynkende tigerunge i de her dage....man er vel også blevet 43 uger, så 46-ugersspringet ligger og ulmer...

Den 3. november 2008 skrev jeg dette:

Det er hvad, der er kommet ud af en totalt mor-syg lille tigerspringer; hun kan nu sige mor!! Det bliver ind imellem til "ma", men hun siger også "mor" sådan lidt hurtigt...men der er ingen tvivl!

Den 5. januar 2009:

Ja, nu begynder der for alvor at komme ord på damen - og hun har bestemt sin egen stil

En hund siger huh huh huh (et forsøg på vuf vuf vuf) sagt meget stakato og hoppende med hele overkroppen for effektens skyld

Forleden stod Pelle og Annika og kiggede ud af vinduet, hvor de så en huh huh huh (altså hund ). De kommer ind til mig, og Pelle spørger Annika, om hun kan fortælle, hvad de lige har set. Tøsen brillerer med at sige huh huh huh deruuuuuu' (sagt MEGET jysk - nærmest nordjysk) og peger hen mod vinduet. Pigebarnet havde jo ret, men nøj hvor kunne vi ikke lade være med at grine...det lød bare SÅ skægt. Nu bruger hun sit deruuuuu' rigtig meget - og i den helt rigtige forstand. Hun siger også derovre (stadig meget jysk...noget i retningen af derower). Bog siger hun klokkerent nu, og hun siger me' (med), når vi skal komme ned og lege med hende eller når hun gerne vil med, når vi skal ud af døren. Hun kan dyrelydene for ko, and, høne og ja hund - og så alle de farlige dyr, som siger det samme herhjemme...tiger, løve, bjørn, etc...

Hun siger også en masse andre ting i øjeblikket - bad og bold er nogle af dem - hun øver sig i det hele taget på at gøre sig forståelig...og det går bedre for hver dag.

Hun har en virkelig stor forståelse af det meste af det, vi siger til hende. Så jeg føler virkelig vi kan kommunikere, og det er altså en fed fornemmelse! De eneste ord, jeg virkelig godt kunne tænke mig, at hun fattede meningen af er "lige om lidt" og "vent"...det er svære ord at forstå, men nøj hvor bliver det rart, når hun fatter dem...

Det var lige lidt herfra om min meget jyske datter, der gjorde sin mor meget stolt ved at sige huh huh huh deruuuuuu'

Så det kan godt være, at dine bøtter snart kommer med de første små ord

åh hvor jeg glæder mig! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.