Altså først og fremmest må jeg sige at veer opleves forskelligt fra person til person uanset hvornår man føder..
og så må jeg også indrømme at både jeg og min søster der blev mor 3 mdr. før mig får sagt nogle ting indimellem som ikke er særlig hensigstmæssige, de er ikke ment ondt, men bliver indimellem opfattet sådan, jeg ville altså snakke med din familie og så alene med din søster, og så i stedet for måske at påpege alt det de siger forkert, så forklar dem at du nogengange godt kan blive lidt ked af det når der er nogen (hvis du bruger nogen føler de sig måske ikke så angrebet) der omtaler din fødsel og veer som ikke værende rigtig, for det er den jo, det var den jo...
..det tog mig meget lang tid at få min far til at forstå at jeg ikke havde det godt efter fødslen, Nikita faldt på gulvet mens jeg var ude og tisse, godt nok ikke langt og på et gulvtæppe, men følte mig som verdens dårligste mor og det kunne han slet ikke forstå alle børn faldt jo på et eller andet tidspunkt, og han syntes bare jeg skulle tage og komme over det, det endte med at jeg prøvede at forklare ham hvorfor jeg blev ked af det, og endte med at gå meget sur derfra, og han kom så op og sagde et eller andet (min far siger ikke undskyld, men forsøger at udtrykke det på en anden måde) så nogen gange siger de bare nogle uheldige ting fordi de ikke kan sætte sig ind i din situation..
mht det med at sige de rigtige ting, så går jeg selv stærkt ind for at man siger det man har lyst til, men har gennem mit arbejde måtte tænke over det når jeg stod i en situation med en pårørende eller en forældre til en ung.. man lærer jo at vare sin tunge og så er der jo de sociale funktioner hvor man bliver nødt til det...
1. Du kan læse avisen online fra dagen før så du kan komme med små historier eller andet nyt (som helst skal være spændende eller sødt - lidt ufarligt)
2. Du kan tjekke de film ud der kører i bio og læse lidt om dem, så kan altid høre om de har eller skal ind og se nogle film
3. Du kan spørge ind til familien (hvis du ved de har børn, kone) elle spørge om hvad de får deres fritid til at gå med..
4. Hvis de må dele arbejdet med jer derhjemme, kan du også ind til den store sending, nye ordre eller hvad der ny lige er sket de sidste par uger
5. sidst men bestemt ikke mindst så kan du snakke om vejret
Knuz fra Jane, der bestemt sys du fortjener en krammer